Grasparkiet heel afstandelijk - hulp gevraagd!

Gestart door supermrw, november 05, 2020, 14:02:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

supermrw

Ik schrijf dit bericht uit hulpkreet over mijn Grasparkiet en ik hoop dat iemand mij kan helpen!

We hebben onze grasparkiet, Jimmy, sinds 21 september, leeftijd was toen een paar weken. Na veel lezen over het tam maken hebben we van alles geprobeerd.

Even een kleine situatieschets:
Jimmy leeft in een mooie ruime kooi vol speeltjes, meer dan genoeg eten en een waterbak waar hij uit drinkt en zich soms in wast.

Zoals ik overal gelezen heb moet je veel geduld hebben om je grasparkiet tam te maken. Na veel oefenen lukte dit ook en stapt hij op je vinger als je je vinger onder zijn buikje houdt.

Ergens in de eerste weken wist Jimmy uit zijn kooi te ontsnappen. Hoe die dat heeft gedaan was echt een Houdini actie, maar met wat vogelgaas hebben we de ruimte waar hij uit ontsnapte afgedicht.

Nu mag hij los en gaat vaak in onze lamp zitten op zijn schommel. Overal lees je dat je parkiet steeds meer gewend aan je zou moeten raken. Na 1 maand begon Jimmy opeens te bijten als we hem in zijn kooi willen zetten. Dan begint hij te krijsen en vlucht weg in de lamp waar hij moeilijk te pakken is. Met heel veel geduld wil hij soms op je vinger komen zitten maar dan vliegt hij het liefst zelf terug naar de kooi.

Jimmy heeft alleen aandacht voor zijn speeltjes en niks anders. Speeltjes weg halen heeft geen zin want dan wordt hij opstandig en gaat lopen krijsen, maar de speeltjes te laten hangen zorgt er voor dat hij 0 aandacht heeft voor ons.

Nu ben ik echt ten einde raad na 1,5 maand zie ik echt dat we stil staan of zelfs stappen achter uit zetten.

Wie kan mij helpen met tips of wat ik moet doen dat mijn grasparkiet mij leuk gaat vinden.

Wel belangrijk om te vermelden is dat als Jimmy gaat vliegen en ergens land in de kamer, hij zo naar je hand rent om er op te stappen. Als hij in de omgeving van zijn kooi is of van de lamp, moet hij niks van me hebben.

In de hoop dat jullie mij kunnen helpen,

Groetjes,

Mario

Mandy500

Hai Mario,
Ik snap dat het erg frustrerend voelt! Soms duurt het helaas heel lang om een parkiet tam te maken, maar dat had je ook al gelezen.
Een parkiet ziet zijn kooi als territorium en ik krijg 1 parkiet ook niet op mijn vinger als ik mijn hand in de kooi doe, dan begint hij te bijten. Mijn tweede parkiet die ik sinds 19 september heb, ben ik gaan tam maken buiten de kooi. In Nederland lees je daar weinig over, maar wel veel in het buitenland. Dat voelde voor mij beter en lijkt beter te werken.

Luister en kijk veel naar je parkiet, zodat je zijn gedrag gaat snappen. Wanneer en waarom krijst hij, verdedigt hij misschien zijn territorium? Waarom bijt hij? Vaak zie je bijten al aankomen en probeer het eigenlijk altijd te voorkomen. Maar trek nooit je hand snel terug. Opstappen op een stokje kan ook bijten voorkomen.

Je parkiet gaat wel op je vinger zitten als hij ergens in de kamer is. Dat is hartstikke goed! Je zou met je parkiet naar een andere ruimte kunnen gaan en hem daar gaan trainen met trostgierst. Want dan haal je hem uit zijn vertrouwde omgeving wat hij als territorium ziet. Laat hem daar wennen aan je hand en oefenen dat hij bij je blijft zitten (met trosgierst of iets anders wat hij heel lekker vindt).

Ik zet ons nieuwe parkietje op een stokje en loop er heel snel mee naar boven naar de badkamer, soms vliegt hij weg en dan laat ik hem weer op de stok gaan zitten. In de andere ruimte wil hij wel op mijn vinger of schouder en dan praat ik tegen hem en beloon met trostgierst. Dit doe ik minimaal 1x per dag.

Nog een andere tip wat je misschien wilt doen. Zet de kooi (als dat al niet zo was) in de buurt van waar je zit of waar je veel loopt. Praat veel tegen hem en ga meerdere keren per dag met je hand over de tralies, zodat hij ziet dat de hand niet eng is en eraan went. Ik heb mijn stoel naast de kooi gezet en zit daar vaak overdag. In het begin waren ze schrikkerig als ik met mijn hand over de tralies ging, maar nu kijken ze rustig om.
Misschien kan je 3 speeltjes in de kooi hangen, zodat hij net genoeg speelgoed heeft? Niet teveel, om aandacht naar jou te krijgen. Het schommeltje waar hij in gaat zitten, kan je misschien wel verplaatsen naar een plek waar je hem beter kunt pakken.
En de laatste, heb ik ooit gelezen, maar misschien vindt je het onzin... Kijk je parkiet (omdat je hem nu aan het tam maken bent) niet in de ogen. Het is een prooidier en dan kan hij zich bedreigt voelen. Tja, geen idee, het zou kunnen helpen...
Succes, ik hoop dat je er iets mee kunt!
Groetjes Mandy

supermrw

Hoi Mandy,

Wat een fantastisch uitgebreide reactie. Vanzelfsprekend de tips gelijk geprobeerd. Je tip over het oefenen in een andere kamer doet wonderen. Na 1 uur gewoon lekker uit zijn territorium en veel lief praten, vloog het net spontaan naar mijn schouder. Hij blijft ook gewoon zitten. Dit is zeker iets wat ik dagelijks nu ga trainen.

Ook je andere tips heb ik toegepast.

Ik wil je enorm bedanken! Jimmy en ik kunnen weer vooruit!

Mandy500

Heel veel succes ermee, leuk om te horen! Het geeft in ieder geval weer nieuwe energie als je stappen vooruit maakt met je parkietje.

Kleintjes

Zelfs ik heb weer wat geleerd, ik kende dat ook nog niet wat Mandy schreef.
Je raakt niet uitgeleerd :o

Fijn dat je vooruitgangen boekt, Mario :D Lekker zo doorgaan, gaat vast goed komen met je vriendje ^^
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

supermrw

Even een kleine update nu 3 maandjes later. Jimmy blijkt een pop te zijn, wat voor ons het gedrag verklaart. Na heel veel trainen en geduld hebben, is Jimmy goed tam en spring zonder na te denken direct op je vinger. Het is en blijf een koppig beest, maar is echt super leuk geworden.

Ze vliegt naar je toe, zoekt je als je de kamer uit loopt. Probeert het liefst wel alles te slopen, maar met dat kleine snaveltje richt ze weinig schade aan.

Bedankt voor de tips. Voor andere die even de hoop willen opgeven, zet door want het is het 100% waard!

Groetjes,

Marii

Kleintjes

Super te lezen dat 't zo goed gaat met de kleine dame :D

Bedankt voor de update ^^
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses