Tam maken zonder trosgierst

Gestart door Mookos, oktober 30, 2020, 12:18:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mookos

Hallo,

Ik heb sinds 2 weken een 4 maand oud valkje uit een voliere. Hij is nu 2 weken bij ons en al redelijk gewend aan zijn kooi en de nieuwe geluiden. Ik kan ook al voorzichtig mijn hand in de kooi steken zonder dat hij opschrikt. Hij heeft echter totaal geen interesse in trosgierst of andere snoepstokken. Het enige wat hem interesseert is zijn gewoon vogelzaad.
Ik lees overal dat (valk)parkieten verzot zijn op trosgierst en dat ze er alles voor zouden doen doch de mijne blijkbaar niet. Trosgierst is immers ook de makkelijkste manier om ze te lokken en tam te maken lijkt me.

Kan het zijn dat ik misschien te snel wil gaan en dat hij nog aan de trosgierst moet wennen? Ik heb het nu gewoon in zijn kooi gehangen naast zijn stok maar tot op heden heeft hij er totaal geen interesse in...
Groeten.

Mandy500

Hai Mookos,
Is er iets anders wat je valkje lekker vindt? Wellicht een groente zoals broccoli of fruit? Daar zijn mijn parkieten verzot op... Is je valkje verder wel lekker aan het spelen en de kooi aan het ontdekken? Want anders is het misschien ook nog een kwestie van wennen. En veel geduld! Groetjes en succes

Mookos

Voorlopig nog geen interesse in trosgierst of ander fruit... het lukt wel al om vogelzaad uit mijn hand te eten... hij is ook snel moe dus ik denk dat ik nog veel geduld moet hebben... met geduld en kleine stapjes zullen we er ook wel komen (hoop ik) ...  :D

Mandy500

Als hij al vogelzaad uit je hand wilt eten, is dat een goed teken! En dat met lieve woordjes is ook een manier van belonen en dus een manier om tam te maken. Succes ermee!

Mookos

hallo,
ondertussen na 3 weken heeft hij eindelijk de lekkernij van trosgierst ontdekt en kan ik hem handmatig het lekkers voederen... hij is alleen nog bang van mijn hand, hij durft er nog niet op gaan zitten en bij toevallige aanraking schrikt hij weg en bijt hij van zich af... Zoals hier al veel herhaald is geduld inderdaad het codewoord en met veel oefenen komt het toch nog goed... groeten

Kleintjes

Gaat al heel erg de goede kant op :D
Moed houden, geduld is inderdaad 't codewoord. Lekker rustig de tijd nemen, komt vast goed ^^
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses