Groenwangparkiet bijt (niet agressief) in vinger voordat hij erop gaat zitten

Gestart door Josian, juli 19, 2020, 21:25:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Josian

Hallo,
Ik ben sinds kort een eigenaar van een groenwangparkiet van ongeveer 11 weken oud, hij is niet handtam gemaakt door de vorige eigenaar dus dit moet ik zelf doen. Ik heb hier alleen een vraag over waar ik vrij weinig over heb kunnen vinden. Hij is zo ver gekomen om uit mijn hand te eten en af en toe ook op mijn vinger te gaan zitten, maar het probleem is dat hij eerst met zijn bek gaat bijten of mijn vinger wel sterk genoeg is maar dit doet hij behoorlijk hard en begint zeker wel pijn te doen. Ik heb begrepen dat hij dus niet bijt uit agressie of angst etc.
Hoe moet ik verder gaan met dit gedrag, moet ik het gewoon accepteren of moet ik het actief "bestraffen"? Op dit moment probeer ik het redelijk vaak op een dag en als hij toch te hard in mijn vinger bijt haal ik het trosgierst of ander voedsel wat ik vast heb samen met mijn handen uit de kooi zonder hem er iets van te laten eten en als hij gewoon rustig op mijn vinger gaat zitten zonder dat het pijn doet beloon ik hem met voedsel. Moet ik hier zo mee door blijven gaan of zijn er mensen met betere manieren voor dit?
Ik hoor graag van iemand en alvast bedankt voor jullie hulp

Josian

Kleintjes

Ik weet dat de meeste parkieten en papegaaiachtigen dit doen, om zeker te weten dat 't niks engs is - eigenlijk net als kleine kinderen.
Geen idee wanneer groenwangparkieten beginnen te puberen, maar dat zou zeker kunnen - ze testen dan uit hoe ver ze kunnen gaan. Beste werkt meestal 't negeren van 't gedrag, uiteraard uitbundig 't gewenste / goede gedrag belonen met vrolijke woorden, 'n snackje of iets dergelijke.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Josian

Oke bedankt, ik zal gaan proberen om het te negeren maar het is wel vervelend aangezien het dus moeilijk is om hem op mijn vinger te laten zitten waardoor hij dus nog niet de kooi uitkan.

Josian

Ik heb nog een vraag, hij begint steeds sneller naar mijn vinger te happen, ook als ik gewoon iets in de kooi aan het doen ben gaat hij actief proberen om te happen. Het lijkt nog steeds niet aggresief maar dit gedrag maakt het onmogelijk om hem handtam te krijgen. Moet ik gaan proberen om hem tam te krijgen met een handschoen zodat hij wel confortabel is om daar op te zitten want hij kan nu niet de kooi uit, maar het is heel erg zielig als dat nog een jaar gaat duren voordat hij stopt met happen en uit de kooi kan. Of heeft iemand nog andere tips hoe ik hem in deze situatie het beste handtam krijg?