Parkiet wil terug naar de kooi

Gestart door bally86, juni 27, 2020, 10:45:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

bally86

Hallo,

Sinds 2 maanden hebben we een parkietje genaamd Blu. Het is een mannetje en zoals de naam doet vermoeden is hij blauw :)
Met een beetje trosgierst komt hij op mijn hand zitten. Ook komt hij naar deurtje als ik wat trosgierst heb. In het begin mochten we hem aaien maar dit vind hij niet zo leuk meer.
Zodra ik mijn hand uit de kooi haal met hem erop dan slaat de paniek toe. Als hij het door heeft springt hij direct terug de kooi in. Soms is hij druk met eten en merkt hij het pas als we al bij de kooi weg zijn. Je ziet aan zijn houding dat hij dan angstig wordt. zijn ademhaling gaat omhoog en begint spontaan te poepen. Hij komt dan wel op mijn schouder zitten, maar je merkt dat hij terug wil.

Wat kan ik nu het beste doen zodat hij het wel prettig vind buiten zijn kooi? Moet ik hem een tijdje bij me laten zitten als hij zo bang is of kan ik hem dan beter weer terug naar zijn kooi brengen?


Kleintjes

Vooral rustig laten wennen.
Je kunt 't buiten de kooi interessanter maken door leuke speelplek(ken) aan te bieden. Lekkere hapjes helpen vaak ook. Belangrijkste is: Geduld, en geef 't de tijd :)

Dat je hem in 't begin mocht aaien, is niet zo vreemd: Hij kwam ineens in 'n vreemde omgeving terecht, vreemde geluiden, geuren, en andere mensen ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

bally86

Lekkere hapjes genoeg dus daar ligt het niet aan. Hij is nu ook weer buiten de kooi, maar alleen maar op zoek naar manieren om in zijn kooi te komen. Die staat op een kastje, dus daar kan die nog niet zonder hulp naartoe. Moet ik hem dan weer terug zetten of gewoon laten rond dartelen tot hij het op geeft? Wat bedoel je met geef het de tijd? Is dat weken/maanden/jaar?

bally86

Hierbij nog een filmpje van hoe hij doet buiten de kooi. Lijkt mij dat hij erg bang is?

https://drive.google.com/file/d/1pRHGYJb6vLBGePKG7vOdnMm7TuCSmVed/view?usp=drivesdk

Kleintjes

Hoelang iets duurt, hangt af van 't karakter van je kleine maatje: Sommigen vinden 't geweldig om de hele dag buiten te spelen, anderen zitten liever binnen en komen af en toe buiten kijken (heb 6 huismussen.. de meesten krijg je met geen stok de kooi uit (2 komen heeel af en toe buiten de kooi 'n rondje maken en gaan meteen weer terug), terwijl er plek genoeg is en van alles te doen :S )

Hijgen komt door spanning, of inspanning. Welke van de 2 is moeilijk te zeggen, als je niet kunt vliegen is alles vermoeiender - en als je nog bang bent is alles eng. Rustig de tijd geven, veel aandacht en met hem babbelen helpen vaak (iets)

Ik zie trouwens, dat hij geen staart heeft, en geen slagpennen. Is hij gekortwiekt? Anders heb je mogelijk 'n kruipertje.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

bally86

Ok, nou ik zal het allemaal wat meer tijd geven. Hij is inderdaad gekortwiekt. Volgens de man van de winkel groeit dat allemaal weer aan?

Kleintjes

Als hij gekortwiekt is, komt 't normaal gesproken vanzelf weer in orde. Bij de volgende rui beurt (soms 2) komen de nieuwe, hele pennen er voor in de plaats.

Parkietjes kunnen enorm eigenwijs zijn ;) Heerlijke deugnieten ^^
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses