Help ik heb een mislukte kakariki wat niet zelfstandig kan eten!

Gestart door Birdsofafeather, juni 21, 2020, 12:36:32

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birdsofafeather

Net voor de Corona-crisis kocht ik een koppeltje kakariki's. De sleur van thuisisolatie werd daarom gebroken met het observeren van hun eerste nestje. Dit bestond uit 9 eieren. Het eerste werd buiten het broedblok gelegd en genegeerd. De rest werd een nest van 8 waarvan 1 ei nooit uitkwam. De drie eerste jongen kwamen net zo snel uit het ei als een wilde kakariki (22-24 dagen). Twee kwamen later uit dan de rest namelijk 1 en 2 weken later. Dit bleken ook gelijk de probleemjongen te zijn. Waar de overige jongen prima voor zichzelf konden zorgen en al lang en breed vliegen (deden er rond 40-50 dagen over) lopen deze 2 achter, ondanks dat ze uiteindelijk wel gevederd werden. Het jong met de minste achterstand baart mij het minste zorgen. Het lijkt een mannetje te zijn en is wat klein daarvoor, maar hij groeit nog en knaagt in ieder geval aan zonnebloempitten. Hij vliegt al dan moeizaam. Ik moet hem wel een beetje bijvoeren. Ook maakt hij uitsluitend 1 type geluid ipv een range van geluidjes.

Het kleinste jong (19 cm en er lijkt geen groei in te zitten) doet dit ook, maar kan uren doorgaan... ze (gok gebaseerd op snavel) moet en zal gevoerd worden en kan door gaan tot mijn oren pijn doen. Pogingen om haar te dwingen zelf wat trosgierst te eten lopen daarom op niets uit. Ze begrijpt dat ik haar voer en niemand anders dus het geluid begint pas als ze mij ziet of hoort. Ik voer haar wel, maar dat betekent 3x per dag een paar spuitjes aan pap geven. Soms lijkt ze moeite te hebben om het voedsel door te slikken, maar misschien komt dat omdat het pap niet voldoende is ingedikt of kleeft. Ze vliegt niet tot nauwelijks. Ze kan 15 centimeter opstegen, that's it. Ze laat zich wel knuffelen. Ze lijkt niet al te veel angstinstincten te hebben en ik denk ook niet dat ze al te veel energie heeft om te proberen te ontsnappen. Al klautert ze nog verbazend goed.

In principe betekent haar aanraakbaarheid wel dat ze veel kindjes blij kan maken als bv kinderboerderij of klaslokaal vogel. Ze zou dus een doel in het level kunnen hebben, bij wijze van. Maar dan moet ze wel zelfstandig kunnen eten. En dat doet ze nog steeds niet, ondanks dat we toch al +- 3.5 maanden verder zijn vanaf het moment dat ze gelegd werd...

Een bezoek aan de dierenarts staat op het programma, maar hoogstwaarschijnlijk krijg ik toch te horen dat die niet kan helpen maar hoogstens de vogel in slaap kan brengen. Ik vrees dat dat wel een optie is.

Ik vroeg mij af of andere mensen hier met dit soort mislukte jongen te maken hebben gehad en wat jullie ervaringen/oplossingen waren.

Kleintjes

Heftig zeg, mijn hemeltje.
Ik heb wel ervaring met vogeltjes die beperkingen hebben / hadden, echter zo extreem nog nooit.

Ik ben benieuwd, wat de dieren arts zegt.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses