2 maanden oud aan de pellets?

Gestart door Kiddo, juni 09, 2020, 23:34:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiddo

Ik heb drie parkietje's in huis. Kiko van 12 maanden en Ruby en Spiky van 2 maanden oud.
Kiko eet alleen xtravital zaad en Ruby en Spiky eten eivoer en Slaats zaad. (ze zitten nog gescheiden) Nu wil ik ze alledrie over wennen op pellets. Aangezien Kiko alles nadoet (betreft eten, want hij is een slechte eter) wat Ruby en Spiky doen, wilde ik Ruby en Spiky alvast pellets aanbieden. Zij zijn nog jong en nog echt aan het ontdekken wat allemaal eetbaar is. En dan hoop ik dat het met Kiko makkelijker gaat.

Mijn vraag is,
Kunnen vogeltjes van 2 maanden al pellets krijgen?
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Kleintjes

In principe wel - echter is overzetten op pellets geen klusje dat je even snel doet, dit kan weken tot maanden duren - en zelfs dan is de vraag of ze 't echt willen eten.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kiddo

Ik heb me er inderdaad in verdiept en ook met de vogelarts overlegd.
Ik heb een schema voor het overzetten en begrijp dat het niet iets is wat even snel kan. Maar omdat die 2 jonkies letterlijk alles eten wat uit mijn handen komt (soms zelfs inclusief mijn vingers), hoop ik dat het bij hen iets makkelijker zal gaan dan bij de oudste. De arts zei ook, hoe jonger ze zijn, hoe meer kans op succes. En met Kiko kost het waarschijnlijk meer moeite en tijd, maar voorbeeld doet meestal volgen bij hem.
Ik heb ook voor pellets gekozen die erg op zaad lijken, dus geen gekke kleurtjes, want daar houdt Kiko helemaal niet van. Het lijken net losse gierst zaadjes. En ik zal het rustig introduceren en hun gewicht goed in de gaten houden. Zodat ik weet hoe het met ze gaat.
Kiko krijgt het nu alleen om aan de geur en aanblik (en misschien een per ongeluk hapje) te wennen, een klein beetje door zijn getrouwde voer. De 2 jonkies krijgen het verpulverd door het eivoer, om aan de geur en smaak te wennen. Maar ik start niet meteen met zaad minderen, laat ze eerst maar wennen aan iets nieuws (want dat ik altijd weer eng) en daarna begin ik pas met het schema voor het overwennen.
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Kleintjes

Klinkt als 'n heel goed plan.
Goed dat je je er in verdiept hebt, en er goed over nagedacht hebt :D

Succes met je missie ^^
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses