gevonden oudere vogel tam maken

Gestart door herculina, juni 04, 2020, 10:10:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

herculina

Hallo allemaal,
sinds de feestdagen van 2019 heb ik een vogeltje, deze hebben wij opgevangen omdat deze rond vloog en waarschijnlijk is ontsnapt. Toen was het al duidelijk dat het een jongen was en we weten dus niet hoe oud die is.
Ik probeer sindsdien elke dag hem tam te maken. Ik probeer hem ook grit, eivoer en pellets te laten eten, dit wil hij allemaal maar niet eten. (buiten eivoer) 1bakje heb ik dan gevuld met het voer dat hij al gewoon was. Dit bied ik steeds aan met mijn hand in de kooi. Dan kan hij vanop zijn stok hiervan eten. Dit doet hij wel maar zodra ik een beetje zaad in mijn hand doe, haakt hij af. Ik heb het ook met gierst geprobeerd, maar ik denk dat hij bang is van die lange stengel. 's Avonds krijgt hij dan altijd het bakje met het voer dat hij gewoon is terug en 's ochtends neem ik het weer apart. Ik doe dit al een paar maanden maar ik zie geen verbetering. Ik laat hem ook dagelijks uit de kooi ook al komt hij nog niet op mijn hand zitten. Hij vliegt dan altijd meteen naar de spiegel maar ik hang hier nu telkens een doek over. Hij komt steeds ook prima terug naar zijn kooi. Die staat in mijn kamer omdat wij ook een kat hebben. Ik heb geprobeerd het vogeltje ook te laten zien dat hij mij kan vertrouwen door een spiegeltje naast de kooi te houden net naast mijn hand. Ik hoop dat hij dan denkt:' hé die andere vogel komt heel dicht en die grote hand doet niets.' Een echt vogeltje erbij zetten is wegens omstandigheden niet mogelijk. Soms trippelt hij heen en weer op zijn stokje en blijft dit dan een aantal minuten doen.
Mijn vragen zijn:
Wetten jullie misschien een manier om hem tam te maken en hem het andere voedsel te leren eten en groenten en fruit?
Waarom trippelt mijn vogel?
Alvast bedankt
herculina

Birb

Het klinkt echt alsof deze vogel een maatje nodig heeft. Ren spiegeltje is niet de oplossing, ik heb een keer gelezen dat dit ze zelfs depressief kan maken.
Sommige vogels kunnen prima alleen, maar over het algemeen zijn het wel groepsdieren. Bij mij heeft de 1 de andere over de streep gehaald om bij me te komen.

Sommige vogels worden overigens nooit echt tam, elke vogel is weer anders

Heb je trouwens wel toen je hem vond een poging gedaan om de eigenaar te vinden?

herculina

Dankjewel voor dit antwoord,
Natuurlijk hebben wij geprobeerd de baasjes te vinden door verschillende sociale media te hanteren.
Wij hebben trouwens dit beestje niet zelf gevonden, maar we konden dit moeilijk in een kartonnen doos zonder eten laten bij die andere mensen.

Birb

Ah wat sneu! Mooi dat hij een huisje bij jullie heeft gekregen dan

herculina

Maar hoe kan ik dit vogeltje nu mijn vertrouwen laten winnen? En waarom trippelt die zo heen en weer?
Is dit misschien omdat die energie kwijt wil?