Tegelijk ruien?

Gestart door Anouschka-Nele, mei 12, 2020, 13:51:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Anouschka-Nele

Ik vraag me af...
Yindi heeft zijn eerste rui net klaar. Mylo, die 5 weken jonger is, ruit nu.
Hoe gaat dat de volgende keren?
Ruien ze tegelijk? Of bepaalt hun lichaam zelf wanneer ze ruien en ruien ze helemaal niet tegelijk?
Wanneer ze ruien, is dat in een gepaald seizoen? (Lente, zomer, herfst, winter)

Kleintjes

Meestal ruien ze na elkaar, in grotere groepen heb je uiteraard wel 't geluk / pech, dat er enkele tegelijk ruien. Als je allemaal tegelijk ruit, kan niemand vluchten (in gevangenschap niet nodig normaal gesproken, maar natuur blijft natuur ;) ) Soms gebeurd dat 'dat ook 'n klein groepje of koppel tegelijk of bijna tegelijk in de rui gaat.

Als de bandietjes hier in de rui gaan (6 stuks), zit ik 'n maand of langer met 'n boel veren die rondfladderen xD

Gemiddeld ruien ze tussen de 2 en 4 keer per jaar. Echter zal niet elke rui zorgen, dat er 'n parkiet-waard aan oude veren rondvliegt ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Anouschka-Nele

Dus niet elke rui is even erg?
Die Mylo is nu de langste staartpennen kwijt. Wel gek hoor een verkort staartje!  :D

Sara

Ik geloof dat mijn parkietjes in de rui gingen bij het wisselen van de seizoenen (in de lente en in de herfst). Ze waren ook wel tegelijk in de rui, maar ik weet niet zeker of dit toeval was of aan de seizoenen ligt. Mogelijk is er ook nog een verschil tussen binnen- en buitenparkietjes, aangezien binnenparkietjes niet echt iets merken van de verandering van de temperaturen. Wel moet je opletten dat de kooi van je parkietjes niet te dicht bij de verwarming staat, want dit kan leiden tot overmatig in de rui gaan.

De eerste rui van een parkietje is in ieder geval het hevigst: dan verandert hun 'baby'verenpakje, waarvan de kleuren zachter en doffer zijn, naar een volledig nieuw, feller gekleurd, volwassen verenpakje.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Anouschka-Nele

Dank he Sara voor je antwoord. Dat maakt het wat duidelijker. Ze staan tegen ern "blinde" muur. Geen verwarming daar maar wel dat wij ze van alle kanten goed kunnen zien en zij ons.