Maatje voor Budgie

Gestart door michger, mei 11, 2020, 23:18:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

michger

Hallo,

Na ongeveer 9 maanden alleen te hebben gezeten ga ik dan eindelijk een maatje voor Budgie kopen. Maar natuurlijk zit ik met veel vragen.
Ik heb een grote en middel grote kooi. Uiteindelijk moeten ze in de grote kooi komen voor als ik er niet ben, als ik thuis ben mogen ze vrij rond vliegen. De nieuwe komt in de middel grote. Kan ik het best de kooien dicht bij elkaar zetten zo dat ze aan elkaar kunnen wennen of juist verder uit elkaar. Hoe lang duurt het ongeveer voor ze aan elkaar gewend zijn. Na de gewenningsperiode kan ik ze dan het best samen los laten vliegen of eerst bij elkaar in de kooi zetten.
Natuurlijk wil ik de nieuwe (waarschijnlijk noem ik hem Cody) tam maken wat waarschijnlijk gaat betekenen dat hij veel aandacht gaat krijgen, maar wordt Budgie dan niet jaloers. Is het makkelijker om Budgie dan niet in de buurt te hebben of juist wel zodat Cody Budgie kan zien zitten op mijn hand en schouder en ziet dat ik helemaal niet eng ben.

Kleintjes

Wat fijn dat Budgie 'n vriendje krijgt :D
Je kunt ze naast elkaar laten wennen, samen losvliegen kan - maar kan lastig zijn als ze nog niet goed weten hoe en waar hun huis is, of niet tam zijn.
Als je ze samen gaat zetten, zorg dat je dit doet als je er de tijd voor hebt - je kunt ze dan goed in de gaten houden. Voordat je ze samen zet, laat je ze *niet* in hun nieuwe verblijf, dan kan niemand van beide de nieuwe kooi claimen, en moeten ze allebei wennen aan de nieuwe situatie - er is dan geen tijd voor ruzie en zoeken ze (normaal gesproken) de steun bij elkaar.

Citaat van: michger op mei 11, 2020, 23:18:44
juist wel zodat Cody Budgie kan zien zitten op mijn hand en schouder en ziet dat ik helemaal niet eng ben.
Je geeft hier 't ideale antwoord ;) Ze leren van elkaar, en zullen elkaar nadoen (of proberen).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

michger

Hoe lang duurt het ongeveer voor de nieuwe gewend is aan de nieuwe omgeving en voor de twee gewend zijn aan elkaar? De ene is natuurlijk de andere niet, dat snap ik, maar hoe lang kan ik er minstens op rekenen?

Sara

Ik zou een nieuw parkietje altijd zeker een weekje laten wennen in de kooi. Een weekje lijkt me een goede maatstaf om zowel de nieuwe kooi als de omgeving vanuit de kooi te leren kennen. Je kan dan vaak wel zien of het parkietje zich al op zijn gemak valt: kwetteren, veren poetsen, al eens een speeltje aanraken, ... zijn in ieder geval positieve signalen.

Ik heb gelezen in het andere topic dat het niet zo goed loopt tussen hen. Misschien konden ze best nog wat langer in aparte kooien doorbrengen? In ieder geval is het misschien het handigst dat we daar dit topic verder zetten, omdat dit ook over de relatie tussen de twee parkietjes gaat.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

michger

Ik denk achteraf dat ik me vergist heb, dat Cody vooral zijn veertjes uitzette en daardoor wat groter leek. Nu lijkt het toch wel mee te vallen. Toch zijn er wel verschillen. Zo tjiept hij minder en klinkt het ook anders of komt dat omdat hij nog jong is. Ook als hij vliegt is het stiller als van Budgie, bij haar hoor je de vleugelslagen veel meer.

Het zijn (nog) geen beste vrienden en dat ligt vooral aan Budgie die houdt vooral wat meer afstand (of houdt zich gewoon beter aan de corona regel) maar ze zijn ook niet agressief naar elkaar alleen soms wanneer Cody op Budgie's favoriete slaapplekje zit haha.

Cody begint toch al een beetje te wennen denk ik. Hij begint wat meer aan de speeltjes te knabbelen, gisteren hoorde ik hem voor het eerst wat kwetteren en is nu paar keer uit zijn eigen op mijn arm komen zitten. Het komt wel goed met hem, ik hoop alleen dat die twee ook vriendjes worden zodat Budgie mij minder komt lastig vallen of ze gaan straks met zijn tweeën mij lastig vallen  :-\