Hoelang wennen?

Gestart door Anouschka-Nele, mei 03, 2020, 20:16:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anouschka-Nele

Yindi (man, 7 dec 2019) en Mylo(a) (man/vrouw, 31 januari 2020) zitten sinds dinsdag samen in een kooi. Mylo(a) woont sinds 18 maart bij ons en heeft in een kleinere kooi naast Yindi gestaan.
Ik vraag me af hoelang het duurt voordat ze gewend zijn om samen in een kooi te zitten. Ze kibbelen wat af!
Yindi doet vanalles om lief te zijn voor Mylo(a) maar hij/zij pikt niks. Ze begint elke keer weer te kwetteren. Als Yindi op een schommel zit springt hij/zij erbij op. Als Yindi uit een etensbak eet wil hij/zij diezelfde bak. Als Yindi wil knuffelen of kriebelen kwettert Mylo(a) en bijt naar Yindi's bek. Hij/zij kan niks velen en gedraagt zich jaloers. Mylo(a) krijgen we ook niet tam. Ons laat ze ook niet in de buurt komen.
Wat zouden jullie doen? Ze bij elkaar laten zitten? Of toch weer scheiden?

Kleintjes

De inrichting van de kooi eens door elkaar husselen, dat zorgt er voor dat ze beide moeten wennen aan 'n nieuwe situatie - meestal hebben ze 't dan te druk om ruzie te maken en gaat 't wennen vrij soepeltjes.  ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Anouschka-Nele

Dat zal ik nog eens doen!
Ik had de kooi wel veranderd maar wel net speeltjes uit beide kooien. Ik heb nog andere speeltjes liggen. Ik zal daar de kooi wel eens mee inrichten.
De etensbakjes kan ik wel aan dezelfde kant van de kooi laten? Of verhuis ik die ook beter van rechts naar links? Want Mylo(a) laat Yindi ook niet eten. Deze kooi was voorheen van Yindi en die is nu juist niet de kwetteraar en speelt niet de baas.

Anouschka-Nele

Ook op de speeltuintje kwettert Mylo(a) als Yindi tegen hem brabbelt of lief wil doen. Aan het speeltuintje kunnen we niets veranderen. Het schommeltje kan ik eventueel veranderen door er een ander speeltje aan te hangen. Ik zal eens proberen of dat helpt.

Anouschka-Nele

De kooi is nu totaal anders ingericht terwijl ze beiden heel de middag los waren. Ik heb zelfs andere stokken gehaald. De etensbakjes met de waterbakjes verwisseld. Andere speeltjes erin gehangen. Ik hoop dat het helpt!
Maar Mylo(a) kwettert buiten de kooi zelfs heel veel. Hij/zij is stil als hij/zij dut. Maar verder constant gekwetter of gesnetter. Ik weet niet hoe ik het noemen moet. Yindi is supertam maar zijn humeur is ook niet vrolijk. Bijt ons weer en hij was juist erg lief!
Wij denken er hard over dat als dit niet verandert dat we Mylo(a) moeten laten verhuizen.  :-\

Anouschka-Nele

Het lijkt iets beter te gaan. Maar Mylo snatert nog steeds naar Yindi. Wel sneu voor Yindi want hij doet zijn best aandacht te krijgen van Mylo. Maar dat krijgt hij maar minimaal. Mylo pikt nog steeds graag naar Yindi. Die gaat dan maar weg. Naar een andere stok of speeltje.

Anouschka-Nele

Blijven 2 parkietjes in 1 kooi kibbelen en vechten zo nu en dan?
Mylo blijft maar bazen en Yindi bij speeltjes of eten weghouden. Niet meer constant maar wel regelmatig en dan voor langere tijd. Is dat normaal? Of hoort dat niet zo?

Sara

#7
Af en toe eens kibbelen is wel normaal, maar dat er ééntje altijd 'de dupe' is vind ik niet echt goed klinken. Als je al alles gedaan hebt tegen het kibbelen, waarmee ik bedoel:


  • De kooi is meer dan ruim genoeg
  • Ze hebben twee dezelfde schommeltjes die op de zelfde hoogte hangen
  • De hoogste zitstok is er twee maal (op dezelfde hoogte)
  • Er zijn twee of meer voerbakjes beschikbaar
  • Spiegeltjes en spiegelend speelgoed uit de kooi halen

en het is dan nog steeds altijd hetzelfde parkietje dat overal wordt weggejaagd, dan zou ik deze situatie wel aanpakken en hen apart zetten. Dit is namelijk een erg stresserende situatie voor het opgejaagde parkietje.

Het is in ieder geval belangrijk voor parkietjes dat de hoogste zitstok of schommel er twee maal is, want kibbelen over het hoogste plaatsje in de kooi is wel iets typisch.

Ben je zeker dat je niet twee popjes hebt?

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Anouschka-Nele

Van Yindi is de neusdop donker blauw/paars. Bij Mylo lichtblauw.
Het gaat om eten, om speeltjes, om de zitplek. Er gangen 2 dezelfde schommeltjes even hoog. Een lange zittak op dezelfde hoogte. Speeltjes door de kooi. 2 etensbakjes en 2 drinkbakjes.
Het zijn net kleine kinderen. Mylo is degene die kibbelt. Ook als Yindi tegen hem aanbrabbelt. Hij wil met ons geen contact maar ook vaak niet met Yindi.