Vragen over grasparkietjes

Gestart door Bente17, april 24, 2020, 17:47:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bente17

Hallo!
Ik zou graag iets van een papegaaiachtige als huisdier willen nemen, en daarom dacht ik aan grasparkieten. Naar wat ik heb gelezen leken mij dit de beste vogeltjes om mee te beginnen, ze zijn niet extreem lastig in verzorgen en ze kosten niet veel geld. Klopt dit? Zijn grasparkieten makkelijker dan bijvoorbeeld valkparkietjes? Ik had ook nog een vraag over bodembedekking. Ik lees hier dan zeoliet goed is, maar zijn er ook andere geschikte bodembekkers? Is er iets waar je rekening mee moet houden voor een goede bodembedding (bijvoorbeeld stofvrij, absorberend en zacht)? En hoe lang per dag moet een grasparkiet uit de kooi, en ligt dit eraan hoe groot de kooi is? Ik las ook dat grasparkieten wel 20 jaar kunnen worden, maar bereiken de meeste grasparkieten dit? Tot slot had ik nog een vraag over de aanschaf: ik weet dat er bij bijvoorbeeld rattery's zijn waar je naar ratjes kunt kijken en ze kunt vasthouden, is er ook zo iets voor grasparkietjes? Want van alles wat ik heb gelezen lijken het mij super leuke huisdieren, alleen het is toch ook belangrijk om zo'n diertje echt te voelen.
Groetjes Bente

Kleintjes

Slim dat je eerst informatie inwint, alvorens je 'n parkietje aanschaft.

Vasthouden en parkieten... dit kun je vergeten als de vogel niet tam is. De meeste vogels (algmeen) vinden vastgehouden worden absoluut niet leuk.
Tamme vogels kun je op de hand laten komen, of ze komen uit zichzelf gezellig bij je zitten (of op de lamp, gordijnen, kast, spiegel, foto lijstjes, schilderijen, etc)

Valkparkieten zijn vaak rustiger dan grasparkieten, en uiteraard groter.

Ik zou voor zand, beukensnippers of bv corbo kiezen (mais). Stofvrij is handig, maar niet echt nodig - ze komen uit 'n zanderig gebied (Australïe), waar soms maandenlang weinig tot geen regen valt. Zeoliet kan ikzelf alleen van aquaria / vijvers (met name koi vijvers).

Grasparkieten worden gemiddeld (in gevangenschap) tussen de 8 en 15 jaar, er zijn er die ouder worden (zelf eentje gehad van 18).

Extreem lastig zijn ze niet, maar hebben wel evengoed veel aandacht en tijd nodig. Bij voorkeur houdt je ze met 2, liefst meer (voorkeur aan even aantallen). 2 mannetjes bij elkaar gaat prima, man en pop (vrouwtje) ook, 2 popjes is vragen om problemen - dit gaat maar zelden goed.

'n Goede kweker zal 't niet erg vinden als je op bezoek komt (op afspraak) om ze te bekijken. Ook kun je hem / haar vragen stellen.

Voeding is niet alleen zaadvoer of pellets, maar ook groente en fruit.

Hoelang en hoe vaak ze uit de kooi moeten, ligt aan de grootte van de kooi (die kan nooit te groot zijn, wel te klein). Voorkeur is echter minimaal 'n paar uur per dag losvliegen (jaag ze nooit uit de kooi, maar laat ze zelf komen).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Bente17

Oke dankjewel voor je antwoord!