2 jonge parkietjes tam maken

Gestart door Volgera, april 25, 2020, 13:55:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Volgera

ik heb sinds een weekje 2 jonge parkietjes in huis (Loeki, een mannetje van 7 weken en Luna, een popje van +-2 maanden gok ik, iris is al zichtbaar maar ze heeft wel nog haar kop streepjes). Ik heb Luna 3-4 dagen na Loeki gehaald omdat ik hem echt niet alleen wilde houden als ik moet werken.

Nu was Loeki al zodanig tam dat ik hem lekker bij me op mijn schouder kon laten zitten, maar sinds Luna erbij is zijn ze onafscheidelijk. Als ik ze uit de kooi haal dan blijven ze de hele dag bovenop de hanglamp zitten en de kamer rondvliegen. Het lukt me relatief goed om ze met trosgierst op mijn hand te lokken en even te laten eten (of terug in de kooi te zetten), maar verder komen ze absoluut niet bij me in de buurt. Ze blijven ook vooral hoog vliegen en gaan niet op onderzoek uit. (vaak schreeuwen ze opeens omdat ze ergens bang van worden, maar dan is het stil in de kamer dus het moet wel van buiten komen). Loeki wilt ook niet meer bij me zijn en gaat direct terug naar Luna. Dit had ik op zich wel verwacht want nu heeft hij haar als maatje, maar ik wil graag dat ze allebei ook eens lekker bij me komen, en dat ze niet meer heel schrikkerig de kamer rond blijven vliegen.

Ik heb ze de afgelopen dagen meer dan 3-4 uur uit de kooi gelaten, dan gaan ze er af en toe weer in om te eten en daarna weer eruit, precies hetzelfde ritueel van op de lamp zitten en af en toe schreeuwend rondvliegen. Luna heeft er ook een handje van om keihard te gaan roepen, en dan is Loeki ook weer opeens onrustig. Verder heb ik ze trouwens nog niet echt lekker horen praten met elkaar. Ze roepen voornamelijk alleen maar keihard, zowel binnen als buiten de kooi. Apart trainen lukt ook niet want de muren zijn zo dun dat het geroep naar elkaar in elke kamer hoorbaar is.

Heeft iemand enige tips hoe ik ze verder tam kan maken? Moet ik gewoon rustig door blijven gaan met ze uit de kooi laten en af en toe op mijn hand lokken met trosgierst (en lief praten tegen ze)?