Twee vrouwtjes

Gestart door SamiraWerts, april 02, 2020, 17:31:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SamiraWerts

Hallo lieve mensen op dit forum,

Mijn naam is Samira en ik ben eigenaar van twee lieve grasparkietjes. Ik heb deze parkietjes uit hetzelfde nestje gekregen zodra ze groot genoeg waren om zelfstandig te zijn, toen was het nog niet bekend of ze popjes of mannetjes waren. Ondertussen ben ik al ongeveer 8 maanden blij met Pluk en Popcorn, maar ik merkte wel dat ze niet altijd even blij met elkaar waren. Pluk was vaak erg dominant waardoor ik Popcorn ook niet goed tam heb gekregen. Dit is ook steeds erger geworden, wanneer ik trosgierst aan ze voer, en Pluk op mijn hand zit te eten, Laat Pluk het niet eens toe dat Popcorn aan de andere kant van de kooi van een andere takje trosgierst eet. Het is mij nu opgevallen dat de neusdopjes van de twee parkietjes allebei beige zijn, wat zou betekenen dat ze twee vrouwtjes zijn. Ik heb in een ander topic gelezen dat het niet verstandig is om twee vrouwtjes bij elkaar te houden omdat je dan riskeert dat de een de ander doodpikt, dus ik heb ze meteen gescheiden aangezien ik toch twee kooitjes heb. Dit is een tijdelijke oplossing omdat dit betekent dat ik een nieuwe eigenaar moet vinden voor één van de twee, aangezien ik absoluut niet wil riskeren dat er een parkietje gewond raakt (en ik heb helaas geen ruimte voor nog twee mannetjes).
Nu zie ik dat Popcorn probeert om Pluk eten toe te werpen, ze probeert haar kopje door de tralies te steken (en dit lukt soms ook nog), en wanneer ik haar uit de kooi laat, vliegt ze meteen op Pluk af.
Wat ik graag zou willen weten is: 1. Zijn deze twee parkietjes inderdaad twee vrouwtjes? (zie foto in bijlage) en 2. Doe ik er goed aan om ze uit elkaar te halen? en zo ja, 3. Kennen jullie misschien iemand die nog een lief, grappig, nieuwsgierig parkietje zoekt?
Alvast erg bedankt! Dit zijn mijn eerste parkietjes en ik zou het vreselijk vinden om er eentje af te moeten staan, maar wat moet dat moet. Ik wil graag handelen naar wat het beste is voor hun, niet naar wat het leukste voor mij is.

Lieve groetjes!


Kleintjes

Hoihoi,

lijken me inderdaad twee dames. Dit gaat helaas vaak niet goed samen. De optie is er dan om 1 te verhuizen, of 2 mannetjes er bij te nemen - wat soms helaas niet mogelijk is, dan zal optie 1 't meest voor de hand liggen.
Dominantie komt vaker voor, daarom kun je 't beste altijd voer en lekkers op meerdere plaatsen aanbieden (minimaal 2 voerbakjes, maar gezien ze elk hun eigen huisje hebben zit dat wel snor)
Kan zijn, dat ze nu in de puberteit wat meer kibbelig zijn tegen over elkaar. Soms komt 't goed, soms blijven 't echte trutjes en vinden ze elkaar niet gezellig genoeg en blijven ruzie maken.

Citaat van: SamiraWerts op april 02, 2020, 17:31:34
Nu zie ik dat Popcorn probeert om Pluk eten toe te werpen, ze probeert haar kopje door de tralies te steken (en dit lukt soms ook nog),
Daar schrok ik even van. Als ze met hun hoofdje door de tralies kunnen, is dit levensgevaarlijk voor de vogel, ze kunnen klem komen te zitten en / of de nek breken. Niet om je bang te maken, maar om je te wijzen op 't grote risico (daarom wordt tralie afstand van maximaal 1.5 cm (bij voorkeur liever iets minder) aangeraden)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

SamiraWerts

Hey!

Super bedankt voor je reactie, heel fijn!
Wij schrokken inderdaad ook, de kooi heeft tralies met een afstand van 1.2 cm, maar we hebben nu als oplossing hard plastic door dat deel vd tralies gewoven.
Dat ik Pluk en Popcorn niet met zijn twee kan houden wordt steeds duidelijker. Popcorn kan niet eten zonder dat Pluk haar weg probeert te jagen, zelfs al hebben ze twee eetbakjes. Waar ik nu over twijfel is of ik ze uit elkaar moet halen of samen naar een fijne volière moet doen met genoeg mannetjes. Je merkt namelijk dat het toch wel echte zussen zijn, ze kunnen niet met maar ook niet zonder. Wanneer Pluk niet bazig doet zijn het net twee tortelduifjes en Popcorn wil niets liever dan bij haar zijn... Ik krijg het gevoel dat ik een lief huisje voor ze samen moet gaan zoeken.
Wat denk jij?

Kleintjes

Indrukwekkend dat ze er doorheen komt :o Niet verwacht, tjonge.. je blijft je verbazen met die kleine bengeltjes.

Je moet je gevoel volgen, dat is de beste keuze. Als je gevoel zegt dat ze samen moeten blijven, dan kun je ze 't beste samen 'n nieuw thuis geven (voliere, bijvoorbeeld zoals je al aangaf) Is 'n moeilijke keuze voor je voor staat, welke keuze je gaat maken is aan jezelf.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses