20 minuten heftig braken

Gestart door Kiddo, maart 23, 2020, 01:55:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiddo

Ik maak me hevig zorgen om mijn lieve Kiko. Hij is een Engelse grasparkiet van 9 maanden oud.
Hij heeft al een paar manden last van braken, we dachten eerst dat hij een deel van zijn speeltouw had opgegeten.

Maar net begon hij heftig te braken, en hield dit bijna 20 minuten aan. Dusdanig dat hij 2x van zijn stokje viel. Het braaksel was slijmerig met zwarte brokken, maar rook niet vies. Hij gaf ook hele zaden op, die je kon horen vallen op de tralies.
Hij heeft erg veel moeite om uit zijn 2de jeugdrui te komen. Maar verder is hij vrolijk, kletst, eet en drinkt goed, poep ziet er goed uit. Overdag doet hij een paar dutje's van zo'n 30 minuten per keer.

Hij krijg 2 soorten zaad: Vitakraft pro-vita en Versela-Laga prestige premium. Ei-krachtvoer: Beaphar. Cana-grit: Beaphar. Verder iedere dag wat appel en gele paprika (andere dingen eet hij nog niet). En natuurlijk iedere dag vers water. Op de bodem heeft hij nu beukenhout snippers, maar ik heb al Esve - Pet's Paper Bedding in huis, voor de volgende verschoning. Ik maal zijn kooi schoon met Citronella in heet water.
Is dit voldoende, of moet ik aanvullingen doen?

Maar mijn brandende vraag is of ik me zorgen moet maken om het hevige braken van vanavond.
Is dit ernstig of eenmalig? Ik heb hem nog nooit zo zien overgeven. 
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Kiddo

Kan iemand me alsjeblieft helpen?
Ik maak me echt heel erg zorgen.
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Anouschka-Nele

Ik snap je nood en zou je willen helpen. Maar helaas weet ik niet meer dan jij. Kun je een vogelarts raadplegen? Als je erheen gaat. Neem dan wat verse ontlasting van Kiko mee.

Kiddo

Ik heb inmiddels contact gehad, en hij heeft waarschijnlijk last van Luchtpijp mijt en mogelijk ook wormpjes. Ik heb medicijnen voor hem besteld, dit word morgen bezorgd. Ik kan namelijk zelf het huis niet uit door de corona epidemie. Hij krijg dus morgen medicijnen, en dan hoop ik dat hij zich snel beter gaat voelen.
Ik zal laten weten hoe het verder gaat.
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Anouschka-Nele

Fijn dat je nu weet wat het is!
Hopelijk slaan de medicijnen snel aan!

Kiddo

Kiko heeft gisteren de 2de ronde van zijn medicatie gekregen. En hij is flink opgeknapt. Hij zit actiever op zijn stokje, zijn verenpak is weer helemaal donzig en glad. Hij begint weer te kletsen en eet eindelijk uit se hand.
Hij heeft de afgelopen weken wel veel last gehad van bijwerkingen. Het was zo sneu om hem zo te stil en ineen gedoken te zien zitten, trillend op zijn stokje, waar hij ook nog eens regelmatig van af viel. Maar volgens de bijsluiter is spierzwakte normaal, en zijn apathisch gedrag ook. Ik verwacht deze bijwerkingen komende weken ook weer te zien.
Als de bijwerkingen voorbij zijn, moet ik hem nog ontwormen. Dus ik denk dat het helemaal goed komt met hem.

Het andere goede nieuws is dat hij binnenkort een maatje krijgt, want de fokker heeft nieuwe kuikens. Daar zal hij ook blij mee zijn.
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Kleintjes

Fijn te horen dat 't inmiddels beter gaat met je vriendje :)
Let altijd goed op, bijwerkingen kunnen soms erg heftig zijn. Warmte en rust, zorgen dat hij goed eet en drinkt zijn belangrijk.

(Excuses voor de late reactie, ik had 't niet gezien)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kiddo

Hij heeft inderdaad weer veel bijwerkingen. Trillen, spierzwakte, afwezigheid en deze keer ook veel spugen. Heel af en toe dunne ontlasting.
Hij eet gelukkig wel redelijk, vooral als ik hem op gang help met een beetje gierst uit de hand waarna hij vaak naar zijn zaadbakje gaat om veder te eten. Ik heb hem nog niet zien drinken. Maar hij likt wel opgedroogde druppels water op, dus hij krijgt de appelazijn wel binnen. Maar ik denk dat hij wel drinkt, als wij het niet zien.
Hij slaapt erg veel en zit veel bol met halfopen oogjes. Maar heeft ook momenten dat hij lekker tegen me kletst, actief is, zichzelf verzorgd en erg blij was toen hij voor het eerst op zijn nieuwe schommel zat.

Ik ga mee met wat hij me laat zien, want hij zal nog wel even last hebben van de bijwerkingen.
Ik dek hem nu wat vroeger op de avond af en geef hem vaker nieuw voer (omdat hij dan beter eet).

Wat ik me wel afvraag, hoe worden de dode Luchtpijp mijten het lichaam uit gewerkt?
Is dat de reden voor het spugen en de sporadische dunne ontlasting?

Ik hoop dat iemand die vraag kan beantwoorden.
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Kiddo

Helaas is Kiko in een bestek van 4 dagen sterk achteruit gegaan en is gisteren met spoed opgenomen door de vogelarts. Hij bleek nog maar 25 gram te wegen, wat voor een Engelse grasparkiet heel weinig is. Terwijl hij erg goed leek te eten. Waarschijnlijk heeft hij een onderliggende ziekte, dat zijn ze nog aan het onderzoeken. Hij krijgt nu dwangvoeding, antibiotica en vitaminen, daar lijkt hij goed op te reageren. Vandaag gaan ze verder onderzoek doen om te achterhalen wat het probleem is.

Ik ben heel verdrietig en maak me erg veel zorgen. Ik ben ook erg bang dat hij het niet gaat halen. Ik neem het mezelf ook kwalijk dat ik het zo heb onderschat, omdat hij veel zieker was dan we dachten. En vraag me af wat ik nog meer had kunnen doen. Mijn omgeving zegt dat ik er alles aan gedaan heb en dat het niet mijn fout is. Maar vind het moeilijk om me daar bij neer te leggen. Heb het gevoel dat ik eerder naar de vogelarts had moeten gaan, en hem minder lang thuis had moeten behandelen. Maar het was zo misleidend, want hij knapte wel steeds op, met alles wat ik deed. Ookal was dat vaak van korte duur. Hij at goed, maakte contact met ons, at uit mijn hand, was actief en maakte zoveel grote stappen in zijn ontwikkeling. Ik snap niet hoe het kan dat hij dan opeens zo snel achteruit heeft kunnen gaan. En waarom ik dat niet gezien heb. Ik heb mijn hele leven vogels gehad en heb zoveel ervaring.. En dan is dit me toch ontgaan. Voel me zo schuldig, dat hij zich al die tijd zo rot heeft gevoeld en ik het niet heb gezien.
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Sara

Je moet jezelf zeker niets verwijten. Het is vaak moeilijk in te schatten hoe ernstig een bepaald symptoom is. Grasparkietjes zijn er nu eenmaal heel goed in om zich sterk te houden. Ze proberen zo goed mogelijk te verbergen dat ze ziek zijn, omdat ze anders in het wild gemakkelijker ten prooi zouden vallen aan roofdieren.

Is Kiko intussen aan de beterhand?

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Anouschka-Nele

Ik ben ook erg benieuwd hoe het nu met Kiko is!

Kiddo

Dank jullie wel voor de lieve woorden, de steun doet me goed.

Kiko is inmiddels weer thuis, na 4 dagen in de dierenkliniek. Hij is gelijk naar mijn huis gegaan, omdat mijn ex en ik uit elkaar zijn gegaan. Vandaar ook mijn wat late reactie.
Ik heb hem al die tijd 4x per dag dwangvoeding moeten geven en verschillende soorten medicatie. De vogelarts kon niet precies zeggen wat hij had, omdat de symptomen op verschillende dingen kon wijzen. Wat wel duidelijk was, dat hij één of andere aandoening aan zijn maag en darmen had. Zijn maag en darmen waren erg wijd opgerekt. Dit kon wijzen op een bacteriële infectie, Megabacterie of toch een verstopping in de kielmaag. Hij is voor alledrie tegelijk behandeld en kreeg ook iets tegen het braken, dat deed hij namelijk erg veel.

De behandeling deed hem goed, ookal was het voeden een drama. Inmiddels weegt hii 36 gram en is dus 11 gram aangekomen in één maand. Hij eet weer grotendeels zelfstandig, maar krijgt wel nog 4x per dag papvoeding. Dit zijn we aan het afbouwen. Mijn andere twee parkietje's zijn ook over naar het nieuwe huis, en dat doet Kiko zichtbaar goed. Ze zitten nog wel gescheiden, omdat ik dan beter kan controleren hoeveel Kiko zelf eet. Hij klimt veel in zijn kooi, kletst, heeft mooie open oogjes en zijn ontlasting ziet er goed uit. Het laatste ontlastingonderzoek wees ook uit dat hij van de infectie af is.

Al met al is het echt kantje boord geweest, want de vogelarts zei achteraf dat ze verbaasd was toen ze na de eerste nacht bij hem ging kijken. Ze had niet verwacht dat hij het zou halen. Gelukkig is hij een sterk vogeltje en een echte vechter, zo blijkt. We zijn iedere dag bij hem op bezoek geweest, toen hij was opgenomen. En de vogelarts zei dat dat waarschijnlijk ook heeft geholpen om zijn vechtlust te behouden. Omdat ze vaak zien dat beestjes die worden opgenomen het sneller opgeven, omdat ze niet meer voor hun baasje hoeven vechten.

De grootste crisis is nu dus afgewend, en ik hoop dat hij deze lijn voort zet.
Ik ben in ieder geval erg opgelucht. En zal jullie op de hoogte houden over hoe hij het doet.

Nogmaals bedankt voor jullie steun en interesse.
Mensen in mijn omgeving vonden het allemaal maar een hoop gedoe voor een vogeltje. Maar ik vind dat het niet uitmaakt of het een hond, kat, hamster of vogel is. Je neemt een diertje in huis, en daar moet je je verantwoordelijkheid voor nemen. Ik heb het gevoel dat jullie dat begrijpen.
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Kleintjes

Wauw... heftige tijd, vooral nu alles zo door elkaar loopt.
Geweldig te lezen dat 't beter gaat met je kleine vriendje  :)

Sommige mensen denken helaas "is maar 'n vogel', maar dat dat kleine bundeltje veren zoveel kan betekenen voor iemand zien ze vaak niet. Gelukkig weten wij beter ;)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kiddo

Gisteren toch maar weer even langs de vogelarts geweest, Kiko slaapt namelijk heel veel.
Ze hebben een nieuw ontlastingonderzoek gedaan en de bacterie begon toch weer de overhand te nemen. Hij heeft een prik met antibiotica gekregen, en krijgt volgende week een tweede prik antibiotica. Ik was er goed op tijd bij, dus het komt vast wel goed met hem.
Hij zit nu weer in zijn ziekenkooi, aan de andere kant van de kamer. Dat is niet leuk voor hem en de andere 2, maar ik zie het ook als kans voor hem om nog even goed op gewicht te komen.



Citaat van: Kleintjes op juni 10, 2020, 16:21:29
Wauw... heftige tijd, vooral nu alles zo door elkaar loopt.
Geweldig te lezen dat 't beter gaat met je kleine vriendje  :)

Sommige mensen denken helaas "is maar 'n vogel', maar dat dat kleine bundeltje veren zoveel kan betekenen voor iemand zien ze vaak niet. Gelukkig weten wij beter ;)

Het is zeker een heftige tijd.
Einde relatie na 15 jaar, verhuizen, verbouwen, zieke vogel. Alles tegelijk.
Maar mijn 3 vogelvriendjes zijn ook wel heel fijn en helpen echt in deze periode
.
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Kiddo

Kiko heeft inmiddels zijn 2de antibiotica prik gehad en krijgt donderdag, al het goed is de laatste. Hij lijkt er goed op te reageren.
Inmiddels eet hij volledig zelfstandig en weegt nu 38 gram. Hij doet het dus goed. Hij slaapt wel nog af en toe overdag, masr geen hele uren. En het niezen is bijna over.
Morgen start hij met een probiotica, in overleg met de vogelarts, in de hoop dat dit de darminfectie echt de das om doet. Dus ik hoop dat het voor hem werkt.
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Kiddo

Om even de voortgang te delen.
Hier een voor en na foto van Kiko.
Het is echt een wereld van verschil.
En dan te bedenken dat hij nog minimaal 13 gram moet aankomen.
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky

Kleintjes

Inderdaad 'n heel groot verschil. Geweldig!
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sara

Wauw, hij ziet er echt stukken beter uit! Hopelijk komen die extra grammetjes er ook nog gemakkelijk bij. Je hebt er in ieder geval goed aan gedaan om naar de vogelarts te gaan. Hopelijk is hij snel de oude!

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes