Anders sinds 2e parkietje?

Gestart door Xiuemi, maart 07, 2020, 15:37:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Xiuemi

Hoi hoi!  ;D

Iets langer dan een maand geleden besloten mijn vriend en ik om een nieuw parkietje te nemen. We hebben in het lange verleden wel eens een parkietje gehad, maar omdat we de stilte erg miste, en nu verhuisd zijn/stabiele situatie hebben, hebben we toch ervoor gekozen een nieuw parkietje te nemen: deze hebben wij Pesto genoemd! We hebben het vermoeden dat Pesto een mannetje is, alleen ben ik bang dat het misschien nog iets te vroeg is om dit met 100% zekerheid te zeggen.

Het ging in het begin echt gelijk al super goed met Pesto! Ik had het idee dat hij al redelijk handtam was. Hij sprong gelijk op mijn vinger, ging op m'n hoofd zitten, nam trosgierst aan, etc. Echter, na toch veel online te hebben gelezen, lazen we eigenlijk dat parkietjes best wel groepsdiertjes zijn (dit wisten we al natuurlijk) en dat ze vaak vrolijker zijn als ze dan ook met een soortgenootje konden leven. Hierdoor hadden we besloten om een 2e parkietje erbij te nemen: Maeve (waarschijnlijk ook een mannetje, maar niet zeker. Maeve is momenteel ongeveer 9 weekjes oud)

Maeve is totaal niet zoals Pesto. Hij is erg bang voor alles en neemt ook niet heel snel trosgierst aan. Ook stapt hij niet op de vinger en vind hij handen ook nog een beetje eng, wat natuurlijk geen probleem is! Dit zal, denk ik, voornamelijk wennen zijn.

Echter is nu het volgende dus aan de hand: sinds wij Maeve hebben is Pesto erg afstandelijk van ons geworden. Hij zit niet meer bij ons, vliegt direct naar de kooi (waar Maeve is), en bijt ons soms zelfs in de vinger terwijl hij dit nooit eerder heeft gedaan. Wat echter ook gebeurt is, als ik Maeve wat lekkers wil geven, dat Pesto dan gelijk naar mij toe vliegt en gaat pikken tegen Maeve. Hierdoor wordt Maeve bang en eet hij niet meer van mijn hand (terwijl hij dit dus wel graag wilde). Pesto lijkt tegelijk erg dominant te zijn, maar toch ook weer afstandelijk? Het viel mij ook wel eens op dat Pesto soms Maeve aan het pikken is als ze gewoon op de stok zitten.

Mijn vraag is dus: is dit normaal? Kan ik iets doen om dit gedrag te verbeteren? Wat zijn jullie tips?

Alvast bedankt!  :-*

Anouschka-Nele

Hier dus precies zo nu we een tweede parkietje bij hebben.
Volgens de kweker is dit normaal gedrag. Zo bepalen ze de rangorde.

Wij hebben ze nog niet bij elkaar in de kooi zitten. We willen eerst ons tweede parkietje goedctam hebben. Ook hij/zij is banger dan ons eerste parkietje. Ze hebben we samen losgevlogen. Het klikte goed tussen die twee!