Keuze maatje

Gestart door VinnieV, juli 22, 2019, 18:02:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

VinnieV

Dag iedereen!

Wij hebben al enkele jaren een grasparkietje(mannetje) en in het begin had hij ook een vrouwelijk maatje maar is helaas heel vroeg gestorven. Dan hebben we tijdelijk een spiegel gekocht voor de vogel maar helaas is dit enkele jaren gebleven. Nu merk ik dat hij niet meer zo tam is en na wat opzoeken lees ik dus dat een grasparkiet liefst wel een maatje nodig heeft anders komt hij gefrusteerd. We vinden het echt erg van ons dat we het zo ver hebben laten komen maar we willen er dus zo snel mogelijk iets aan doen. Maar hoe pak je dit best aan zodat de transitie naar een echt maatje goed verloopt?
Bijvoorbeeld moeten we mannetje of vrouwtje nemen? Laten we de spiegel nog een tijdje hangen terwijl de z'n nieuw maatje er is?

Merci voor de hulp!

Kleintjes

Fijn dat jullie toch weer 'n maatje voor je kleine vriend overwegen. Parkieten zijn zeer sociale diertjes, en zijn niet graag alleen (uitzonderingen daar gelaten).
Je kan tijdelijk 'n leenkooi zoeken, en daar de 2de vogel inzetten zodat ze wel elkaar kunnen zien en horen, maar nog geen direct contact kunnen maken - zo kunnen beide dieren veilig aan de nieuwe situatie wennen. Mocht je merken dat ze echt naar elkaar trekken, kun je ze samen zetten - extra tip is om dan de kooi inrichting te veranderen, zodat 't voor beide 'n nieuwe situatie is.
Overigens maakt 't in jullie geval niet uit, of je er 'n mannetje of popje bijhaalt, gezien jullie 'n mannetje hebben. Vrouwtje bij vrouwtje gaat meestal fout.

Over spiegels zijn zonder meer de meningen verdeeld. Ikzelf vind 't geen probleem zolang de vogel(s) niet geobsedeerd raken, anderen zeggen dat spiegeltjes absoluut taboe zijn.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

VinnieV

Ok goed. We zullen morgen een vrouwtje gaan halen en die in een andere kooitje plaatsen ernaast ;)
Hopelijk betert hij snel dan :)

Kleintjes

Als je geen leuke dame vindt, 'n leuke kerel mag ook ;)
Succes morgen - laat je ons nog wat weten hoe ;t gaat?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

VinnieV

We hebben sinds vandaag een dame erbij.
In een aparte kooi er vlak naast. Wat me opvalt is dat het mannetje nog altijd geobserdeerd is door de spiegel en misschien vermoed dat de antwoorden van het vrouwtje komen vanuit zijn spiegel.
Wat ik ook zie is dat de nieuwe vogel echt probeert te ontsnappen in de kooi door zijn hoofd overal tegen te duwen. Nu dit kan een teken zijn dat ze bij het andere vogeltje wil zijn want meestal is het in de richting van de andere kooi.

Dus twee vraagjes:
1. Zou ik de spiegel al weghalen?
2. Wanneer laat ik ze tesamen?

Thanks!