Schurftmijt?

Gestart door Nicole86, juni 02, 2019, 16:07:09

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nicole86

Hallo allemaal,

Sinds een week heb ik een parkietje, Minie. Ze (ik denk dat het een vrouwtje is) is nu 9 weken oud.
Maar haar snaveltje ziet er wat gek uit. En af en toe blijft er wat ontlasting aan haar hangen. Ook zit de kooi en de vloer soms onder de donsveertjes. Verder maakt ze een gelukkige indruk, ze eet goed, fluit vrolijk, speelt wel maar is soms ook erg rustig en niet echt nieuwsgierig.

Ik dacht ik vraag eerst even op dit forum voordat ik de dierenarts bel :)
Ik heb ook vele topics hierover gelezen maar ik heb foto's van Minie bijgevoegd. Dat leek me handiger.

Alvast bedankt voor de moeite van het lezen en eventueel reageren!

Groetjes Nicole & Minie

Nicole86

Nog een foto, kon er net maar 1 plaatsen..

Rammetje

Citaat van: Nicole86 op juni 02, 2019, 16:07:09
Hallo allemaal,

Sinds een week heb ik een parkietje, Minie. Ze (ik denk dat het een vrouwtje is) is nu 9 weken oud.
Maar haar snaveltje ziet er wat gek uit. En af en toe blijft er wat ontlasting aan haar hangen. Ook zit de kooi en de vloer soms onder de donsveertjes. Verder maakt ze een gelukkige indruk, ze eet goed, fluit vrolijk, speelt wel maar is soms ook erg rustig en niet echt nieuwsgierig.

Ik dacht ik vraag eerst even op dit forum voordat ik de dierenarts bel :)
Ik heb ook vele topics hierover gelezen maar ik heb foto's van Minie bijgevoegd. Dat leek me handiger.

Alvast bedankt voor de moeite van het lezen en eventueel reageren!

Groetjes Nicole & Minie

Dit parkietje is geen 9 weken, ze is broeds, dat kun je zien aan haar bruine neusdop en dat zijn ze ongeveer rond de acht maanden.
Donsveertjes verliezen is normaal, maar dat er ontlasting blijft hangen is geen goed teken.
Haar snaveltje kan ik niet duidelijk zien of het mijt is, maar als je twijfelt  zou ik zeker even  naar een vogelarts gaan, ook omdat er wat ontlasting blijft hangen.

Succes ermee :)



Nicole86

8 maanden?  ??? zo is ze niet aan mij verkocht! Ze vertoont ook geen ander broeds gedrag.
Maar de beste oplossing zal wel de dierenarts zijn.

Dank voor je reactie in ieder geval!

Sara

Dag Nicole,

Dit is inderdaad een popje dat ouder is dan 9 weken. Dat zie je niet enkel aan de neusdop die al de kleur heeft van een volwassen popje, maar ook aan de streepjes op de kop. Bij een jong grasparkietje lopen deze streepjes nog helemaal door over het voorhoofd, maar bij haar zijn deze streepjes daar al weg/vaag. Deze streepjes gaan weg vanaf de eerste rui (de jeugdrui), die plaatsvindt rond de 3-4 maanden. Popjes worden echter pas "volwassen" vanaf 8 maanden. Dan zal hun neusdop rood-bruin worden. Zoals Rammetje zegt is dit popje dus 8 maanden of ouder.

Ik zie eigenlijk niets abnormaals aan de snavel. Ik zie gewoon een popje dat in de voorjaarsrui zit. De neusdoppen van mijn popjes zagen er net zo uit (ik geloof dat hun neusdop in de broedperiode wat beiger was en tijdens de rest van het jaar net dezelfde kleur als jouw popje). Stoelgang die blijft hangen is echter niet normaal, al kan dit al eens rapper gebeuren tijdens de rui omdat ze zich daar toch wat minder lekker van kunnen voelen. Er wordt dan ook aangeraden om tijdens de rui extra vitamientjes of eivoer te voorzien. Met de zoekfunctie zal je op het woord 'rui' heel wat tips hierover vinden. Bij plakkende poepjes kan je in ieder geval voor de zekerheid best naar de vogelarts gaan. Je kan dan ook zijn/haar advies vragen om eventuele vitaminen/extra ei-krachtvoer bij te geven tijdens de rui.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes

Nicole86

Hallo Sara,

Dank voor je antwoord! Gelukkig zie je niets geks aan de neusdop, ik heb ook wel gegoogled op mijten maar het zag er allemaal veel ernstiger uit dan bij Minie. Wel schrik ik een beetje van het feit dat ze dus veel ouder is dan ze mij hebben gezegd! Hopelijk kan ik haar nog tam krijgen dan. Niets leuker dan een parkietje die gewoon gezellig rond kan vliegen en spelen natuurlijk. Maar dan moet ze wel eerst op mijn vinger zitten. Eivoer geef ik haar trouwens al wel en zal eens die vitaminen gaan kopen. De poepjes blijven af en toe hangen maar dat hou ik nog wel even in de gaten.

Super bedankt!

Groetjes Nicole