Zieke parkiet

Gestart door Miel, mei 23, 2019, 14:45:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miel

Hallo beste mede-parkietenliefhebbers!

Mijn naam is Miel, en heb al een tijdje twee parkieten. Deze heb ik langer dan drie jaar. Dit ging lang goed, tot drie weken geleden. Het viel me helaas nog niet meteen op dat de parkiet ziek was geworden, en dit kwam ook doordat ik drie weken terug een weekje op vakantie was, waardoor de parkieten dus ergens anders stonden.

Echter viel ons een paar dagen geleden op dat de vogel erg opgezette veren had en ook moeilijk zijn evenwicht kon bewaren. Daarnaast is de vogel erg kortademig. Ik heb daarom ook maatregelen genomen door de zieke vogel in een andere tijdelijke kooi te zetten om verspreiding van de ziekte te voorkomen. Gelukkig gaat het geleidelijk weer beter. De parkiet piept steeds vaker weer vrolijk, is actiever,  kan volgens mij zijn evenwicht weer beter bewaren en hangt daarom steeds minder aan de tralies van de kooi, en zit weer steeds stabieler op de zitstokken. Ook de veren zijn steeds minder opgezet.

Dit lijken me goede tekens gelukkig. Heb daarnaast ook al een dierenarts gevonden waarbij ik terecht kan, dus zal zeker contact opnemen als dat nodig is, wat vaak het geval is las ik.

Ik heb het topic over zieke parkietjes gelezen waarin de handelingen stonden beschreven die verricht dienden te worden. Toch vroeg ik me af of jullie nog tips hadden, die ik dan graag lees.

Ook heeft de vogel een snavel die erg snel groeit. Dit is pas vanaf de zomer het geval. We laten de snavel dan ook regelmatig korter knippen. Iemand die een tip heeft om dit proces te vertragen of bijna te stoppen(wat niet kan zover ik heb gelezen, maar goed, ik vraag het maar toch even)?

Alvast bedankt voor jullie tips en eventuele aanvullingen!

Groet,

Miel

Kleintjes

Hoihoi,

wat vervelend dat je kleine vriendje ziek is geworden.
Blij te lezen dat ie al wat opknapt, maar laat hem toch voor de zekerheid even door 'n dierenarts (of bij voorkeur vogelarts) nakijken.

Snel groeiende snavel heeft meestal 'n onderliggend probleem, vaak is dit 'n probleem met de lever. 'n Kundige dierenarts danwel vogelarts zou dit kunnen helpen uitzoeken, wat de precieze oorzaak is. Ze kunnen er heel oud mee worden, zolang je er op let dat ze goed kunnen blijven eten - en dat zit helemaal goed las ik :D

Groetjes en liefs van ons ^^
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses