eten alleen trosgierst en geen zaad

Gestart door REF10554, april 18, 2019, 14:29:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

REF10554

Hoi iedereen!
Ik heb sinds kort 2 grasparkietjes. Superfijn dus maar ze lijken precies de weg naar de voerbakjes niet te vinden. Het popje eet zaad op de grond van de kooi waar ik elke dag zaad in strooi. Het mannetje lijkt helemaal geen zaad te eten (zitten nog in een kooi apart terwijl ze kennis maken). 'S avonds als ik thuis kom geef ik ze beiden een tak trosgierst die ze dan als een gek opeten en meteen op springen. Ik doe dit nu omdat ik schrik hebben dat ze anders onvoldoende eten. Want als ik ze zie schrokken op het trosgierst, dan hebben ze duidelijk honger als het avond is.

Hoe kan ik ze hun eetbakjes doen vinden? En hoe krijg ik het mannetje aan het zaad?
Alvast bedankt voor de tips!
Groeten David

Silva

Een hele trosgierst is sowieso een slecht idee. Grasjes mogen per week maar een half takje gierst. Het zijn dikmakers.
Hoe oud zijn de grasjes en hoe lang heb je ze? De eerste dagen zijn namelijk spannend in hun nieuwe omgeving. En wat mijn ervaring is, als ze honger hebben weten ze wel eten te vinden. Weet ook niet wat voor bakjes je hebt? En wat voor voer je ze geeft?

REF10554

Bedankt voor je reactie! De voerbakjes in de kooi zien er zo uit zoals de foto onderaan. Het popje heb ik sinds 07/04 en zij eet zaad van de grond. Het mannetje heb ik sinds 13/04 en hem heb ik nog geen zaad weten eten. Wel al wat eivoer en dus trosgierst.

Het zaad dat ik geef is Vitakraft voor grasparkieten.


Silva

Zo'n bakje heb ik thuis ook, daar eten ze prima uit. Ben niet zo ervaren hier in, maar misschien ander soort voer gebruiken? Ik gebruik Beaphar XtraVital in combo met Prestige.

Kiddo

Ik heb dat ook gehad met mijn parkietje.
Uiteindelijk raadde de fokker waar hij vandaan kwam om een schema te gebruiken waarbij je ze steeds minder gierst en meer zaad geeft. Zo wennen ze langzaam aan het zaad eten, zonder dat ze stoppen met eten.
Misschien is dat ook een idee voor jouw beestjes.
Groetjes van Kiko, Ruby en Spiky