Auteur Topic: Te jong grasparkietje  (gelezen 104 keer)

Offline Saabster

• Nieuw Lid
Te jong grasparkietje
« Gepost op: maart 01, 2019, 11:59:25 »
Hallo, ik heb een paar weken geleden een grasparkietje van de buurman van verderop gekregen. Hij heeft er een boel en wilt ze allemaal weg doen :(

Hij vertelde mij dat het parkietje net 3 weken oud was en dat je ze met die leeftijd makkelijk tam krijgt omdat ze nog niet bijten. Ik ben toen niet verder op onderzoek uit gegaan omdat ik dacht dat iemand met 20 grasparkietjes en nestjes er wel verstand van moet hebben. Ik had toch wat vragen en ben toen gaan googlen. Tot mijn schrik las ik dat parkietjes pas na 8 weken (!!!) weg mogen! Ik voel me zo rot...

Hij gaf aan dat ik het parkietje moest voeren met pap maar sinds een week eet hij zaadjes. Mag dit nu al?
Hij is nu bijna 5 weken en erg lief maar super aanhankelijk. Hij wilt telkens bij me zijn en slaapt heerlijk bij me op schoot. Hij laat zich knuffelen en geeft 'kusjes'.

Is het aan te raden om zijn zusje er ook bij te nemen nu hij al helmaal tam is? En kun je 2 parkietjes die samen in 1 kooi leven, tam maken?

Ik vind het zo triest voor deze diertjes.. is gewoon dierenmishandeling om ze zo vroeg weg te geven.

Offline ano

• Nieuw Lid
Re: Te jong grasparkietje
« Reactie #1 Gepost op: maart 03, 2019, 13:59:35 »
Hallo, ik vind het heel erg rot voor je dat je je zo voelt! Maar jij kan hier als persoon die een parkiet wil kopen niks aan doen jouw buurman van verderop had jou hier als kweker beter over moeten inlichten. Helaas kun je daar nu niks meer aan doen.

Jouw parkiet is zo aanhalig omdat hij jou bij deze leeftijd ziet als zijn vader/moeder en ook zal hij altijd zo aanhalig blijven. Je moet voor jezelf beslissen of je nog een tweede parkiet wil. Ben je vaak weg? Dan zou ik er nog een nemen anders is het zielig maar als je genoeg tijd hebt voor de parkiet zou ik geen tweede nemen. Dan ziet hij jou als zijn maatje. Als je een tweede neemt zou ik hem niet weer bij jou buurman halen (als hij parkietjes al zo jong weg doet).

Tam maken maakt niks uit als je er twee hebt. Wel worden de parkieten minder aanhankelijk naar mensen toe als je er twee hebt.

Zo heb ik het tenminste mee gemaakt maar het kan ook gewoon aan de parkieten liggen die ik heb gehad want ik ben geen professional:)

Offline Saabster

• Nieuw Lid
« Reactie #2 Gepost op: maart 08, 2019, 11:14:08 »
Ontzettend bedankt voor jouw reactie! Kan ik wat mee :)

Offline AnneS

• Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: maart 08, 2019, 15:33:00 »
Als hij uit zichzelf zaadjes eet dan vooral toestaan.Wel adviseer ik om geen zaad uit de supermarkt te voeren omdat dit te weinig voedingstoffen bevat en je op langere termijn hier last mee kan krijgen.Ik voer zelf al jaren Xtra-Vital van Beaphar.En ik zou er zeker een tweede parkietje bijzetten!Met zijn tweetjes is het leven toch een stuk leuker dan alleen wanneer jij er niet bent?Veel plezier met je vogeltje!