Meedenken gevraagd aub

Gestart door AnneS, januari 15, 2019, 20:22:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

AnneS

Hallo ik weet niet in welk topic ik moet zijn dus vandaar dat ik hier een topic open.Ik heb 2 Engelse parkieten van 1 jaar oud en waarvan het mannetje niet tot zeer slecht kan vliegen,ik verdenk hem ervan een kruiper te zijn want zijn vleugels zien eruit alsof ze geknipt zijn wat absoluut niet het geval is en de staart is rommelig maar nog wel lang.De andere waarvan ik dacht dat het een mannetje was lijkt nu een pop te zijn het is een lutino dus zowiezo lastig om te zien,maar omdat de neusdop is veranderd naar bruinig denk ik dit.De pop kan dus wel gewoon goed vliegen en heeft hier ook behoefte aan.Het mannetje blijft in de kooi en zet het op een brullen want hij wil bij zijn maatje zijn.Tot voor kort wilde ze beide absoluut de kooi niet uit,maar sinds enkele dagen is het gelukt om de pop in ieder geval te laten vliegen.Het mannetje ging in eerste instantie er ook uit maar die valt letterlijk naar beneden en komt ook niet meer omhoog.Hij is genoeg tam om hem weer op te laten stappen en in zijn kooi te zetten.Pop laat zich niet zomaar pakken maar gaat na enige tijd vanzelf weer in de kooi.Ze hebben een Montana Madeira nr.2 kooi.

Nu zit ik met het volgende: Kan ik beter voor de pop een ander huis zoeken waar ze lekker met andere parkieten kan vliegen en dat ik dan een andere parkiet zoek die ook niet/slecht kan vliegen?
Ik wil ook een grotere kooi kopen bijv.Montana Madeira nr.3 of een Montana Villa Casa 90,maar is de casa niet te hoog voor een kruiper.Hij kan wel van stok tot stok "vliegen"maar gaat vooral klimmend door de kooi,wat is wijsheid?
Is het voor de pop een vreselijk iets om maar 1x per week uit de kooi te komen(als ik een grotere kooi heb gekocht natuurlijk)zodat het mannetje niet zo overstuur is?Mijn gevoel zegt wel dat het vreselijk is,maar bij de kweker kwamen ze ook niet los en zaten ze in een kleine voliere (2x1 meter)met tig vogels.Maar ik wilde ze eigenlijk zoals we altijd bij onze vorige parkieten deden dagelijks enkele uren los laten.Wie wil er met mij meedenken?Alvast bedankt!

Boes

Beste Anna, als ik get vergelijk met onze 3 parkietjes zie ik ook verschil met vliegen. Twee kunnen prima vliegen en dien dat ook dagelijks. Maar Dolly is geen goede vlieger, klimt als de beste maar die valt als een pudding naar beneden. Als de andere 2 er uit gaan gaat zij enorm met haar vleugels wapperen alsof ze ook mee wil, of uit frustratie. Bij haar zie ik geen schade aan haar verenpak wat op Kuipers ziekte zou kunnen duiden.
Máár zij hopt liever en ze hebben het verder samen wel erg naar hun zin.  Ook hoor je het verschil als ze vliegen, waar Bieden Kiwi sierlijk en als een helikopter mooi vliegen, houden we als Dolly het wacht onze adem in. Dan hoor je een zware helikopter voorbij komen die gauw strand 🤔
Denk dat een andere kooi niet veel uitmaakt maar misschien heeft iemand nog een ander idee of ervaring wat kan helpen.
Succes met die 2 !

AnneS

Bedankt voor het meedenken.Ik hoop dat er nog meer reacties zullen volgen. :)

AnneS

Bedankt Fly voor het delen van je verhaal ik heb er zeker wat aan!De twee gaan heel goed met elkaar en we hebben dan ook besloten om haar niet weg te doen,alleen het niet vliegen is wel een beetje iets waar we mee moeten leren omgaan.Het zijn Engelse parkieten en daarvan is wel een beetje bekend dat ze vaak moeilijker kunnen vliegen dus of het een kruiper is of gewoon een rasding dat weet ik niet 100 procent.Ik neem jullie ervaringen mee in mijn besluit over de kooi enz.We gaan er mee aan de slag.Bedankt!

Silva

Ik heb voor Kerst helaas afscheid moeten nemen van Niebo (zie avatar) . Hij was officieel nooit getest op kruipersziekte, maar alles wees erop. Toen ik hem pas had verloor hij zijn pen en staart veren, aan de topjes zat oud bloed. Later heeft hij wel weer gewoon veren gekregen, maar helaas nooit kunnen vliegen. Daarnaast zal het wel eens slordig.

Boemie heb ik een jaar later gekocht, was heel actief en kon wel vliegen. Beide konden goed met elkaar overweg en het niet kunnen vliegen van Niebo, hielt Niebo niet tegen. Hij compenseerde het met goede klim skills. Na een tijd leek meer Boemie zich aanpassen en bij Niebo in de kooi te blijven. Saai voor mij maar ik had er vrede mee. Soms zag ik Niebo overduidelijk heen en weer sprinten op zijn stok en naar mij kijken. Als ik dan mijn vinger uit stak kwam hij uit de kooi, of hij kwam er zelf uit geklommen. Kooi was eigenlijk altijd open als ik thuis was. Op de een of andere manier begreep ik Niebo goed en heb voor mij gevoel daardoor wel de liefde gegeven.

Nu heb ik sinds 3 weken weer een nieuw maatje voor Boemie, genaamd Yuki. Boemie lijkt als herboren en vliegt regelmatig met Yuki door de woonkamer.

AnneS

Goedemorgen Silva ik zie dat dat hier ook gebeurd wat jij beschrijft.De pop blijft nu ook al 2 dagen in haar kooi bij het mannetje,ook al staan de deurtjes open.Het geeft mij ook een rotgevoel want ik denk jeetje als je hele wereldje alleen uit die kooi bestaat is dat wel saai,maar goed ik leg me er bij neer misschien heb ik teveel medelijden.Ze hebben het goed ze mogen los als ze willen,krijgen goed voer,de kooi word iedere week volledig schoongemaakt wat kun je nog meer.

@ Heb jij Silva of andere nog iets gedaan met de voeding?Ik geef XtraVital voor parkieten maar zit er aan te denken om nog ei-krachtvoer er extra bij te gaan geven.
En hoe oud is Niebo uiteindelijk geworden als ik vragen mag?

AnneS

Toch maar een grotere kooi besteld.Het is de Montana Madeira nummer 3 de grootste maat geworden.We hebben nu de nr.2 maar we vinden dat de kooi erg vol hangt om het voor het kruipertje makkelijk te maken zodat hij van stok tot laddertje tot touw enz kan fladderen.Maar de pop met haar normale vleugels raakt nu steeds van alles als ze in de kooi wil vliegen.En het is me niet meer gelukt om haar vrijwillig buiten de kooi te laten vliegen,enkel toen we zaterdag de kooi gingen verschonen toen is ze even een rondje door de woonkamer gegaan.Het mannetje ging er ook achteraan en storte weer neer om vervolgens natuurlijk helemaal niet meer te kunnen opstijgen.We moeten ons nòg meer aanpassen om zoiets in het vervolg te zien voorkomen. :'(

Heeft iemand nog een antwoord voor mij wbt de voeding?

Silva

Ik kan je helaas geen antwoord geven omtrent de voeding
Wel dat ik je wil waarschuwen dat het kruipertje nog veel zal vallen. Niebo is ontelbare keren gevallen, helaas ook in de kooi. En ook regelmatig op zijn rug. Gelukkig kon hij dit steeds beter zelf oplossen. Als Niebo uit de kooi viel ging hij altijd op mijn geluid af. Hij wist dat ik hem omhoog kon helpen. En tja het mee proberen te fladderen met zijn maatje bleef verleidelijk. Na mijn idee had hij door al dat vallen gewoon een harnas gecreëerd, mag van geluk spreken dat hij nooit echt iets gebroken heeft.

AnneS

Bedankt voor de waarschuwing,ik heb de bestelde kooi maar geannuleerd want inderdaad onze parkiet is ook al eenmaal in zijn kooi zelf gevallen toen hij trosgierst aan het eten was.Hij was er helemaal beduusd van.En de nieuwe kooi zou nòg 15cm hoger zijn.Dan hou ik mijn geld maar in mijn zak,en ik denk dat ik dmv van zo'n touwspiraal probeer iets meer ruimte te creeeren in de huidige kooi maar toch genoeg om voor het kruipertje gemakkelijk naar beneden te komen.Als je hem ziet in zijn kooi is het net een aapje hij slingert van tak tot touw en pakt met zijn snaveltje zijn touwschommel om er op te huppen.Hij kan nu nog pakweg 20cm "vliegen"door de kooi naar een andere zitstok,en klimmen als de beste.En als hij naar beneden wil dan laat hij zich soms gewoon fladderend vallen,alleen omhoog kan hij niet.Ik vind dat vallen ook iets vreselijks,maar ik probeer het allemaal zo goed mogelijk te doen.