Broers 3 maanden oud ruzie

Gestart door Pipa, november 25, 2018, 21:02:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pipa

Mijn twee parkieten-broers maken sinds anderhalve week ruzie. De een jaagt de ander steeds weg, waar de ander ook zit. Geen bloed, zoals ik las op de forum dus eigenlijk niks aan de hand. Ze voeren elkaar af en toe per dag. Verder slapen ze niet meer samen, ook sinds een anderhalve week.
Ze zijn sinds een week in de rui. Heeft dit te maken met ander gedrag? En dominantie? Ze zijn immers volwassen aan het worden.
Als dit zo blijft, denk ik dat ik de meest dominante parkiet naar een volière breng en een!( jonge) pop erbij neem. Is dit heel raar?
Bedankt!

Sara

Dag Pipa,

Ik denk dat de rui niet aan de oorzaak ligt van meer ruzie, maar zoals je zegt inderdaad wel de overgang naar het volwassen worden. Parkietjes gaan immers ook door de puberteit en zijn dan vaak bijterig en kriekelig, ook naar mensen toe. Het kan wel zijn dat ze zich door de rui wat minder goed voelen omdat dit wel wat energie vergt. Ik gaf tijdens de rui dan ook wat extra eivoer en roosvicee (gele dop) om ze er doorheen te helpen. Ben je zeker dat het twee mannen zijn? Als het twee mannen zijn zouden er normaal niet echt problemen mogen komen wat vechten of ruzies betreft. Twee poppen worden daarentegen afgeraden omdat het tussen hen meestal misgaat na verloop van tijd. In ieder geval zou ik zeker zorgen voor een kooi die ruim genoeg is en van alles twee stuks (voerbak, drinkbak, twee "hoogste" stokken omdat er vaak gekibbel is over de hoogste zitplaats, twee schommels, etc.)

Veel succes!

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Pipa

Hoi Sara, bedankt voor je antwoord! Het lijkt inderdaad op een machtsstrijd tussen pubers. Wilma lijkt de baas, Fred ( met kuif) gedraagt zich niet altijd charmant dus ik kan mij voorstellen dat Wilma grenzen stelt!  :D
Hierbij foto's van Fred en Wilma, Fed heeft de kuif. Hij heeft ook de meest blauwe neusdop.

Simone-H

De eerste foto, waar de vogel op de rode stok zit, weet je daarvan zeker dat het een man is?

Rammetje

Citaat van: Simone-H op december 04, 2018, 11:41:54
De eerste foto, waar de vogel op de rode stok zit, weet je daarvan zeker dat het een man is?

Dat vraag ik mij inderdaad ook af, ik zie teveel  wit rond de neusdoppen.

Pipa

 :P ;D nou jullie hebben gelijk denk ik ! Na observeren, vergelijken en kijken nu de rui grotendeels voorbij is, zijn het broer en zus! De neusdop van met kuif is blauwer geworden en die van Wilma zonder kuif dus, is licht gebleven en duidelijker wit. Ze is gestart met slopen en vinniger. Pop dus  :)
lijkt het.
Broer en zus in niet echt mijn streven... wat nu?
Ze zijn nu elkaar de dag door aan het pesten, of wellicht puberaal grenzen aan het verkennen. Parkietjes zitten toch lief geen elkaar aan???? Deze niet hoor. Van de hele dag voeren ze elkaar in de ochtend en dan start meteen erna het pesten van elkaar. Ik vraag mij af of zij elkaar wel leuk vinden.
Tips zijn welkom 😳