oude pop wilt broeden

Gestart door missbirdy, november 25, 2018, 13:18:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

missbirdy

Hallo allemaal,

Ik heb 3 grasparkieten en 4 valkparkieten, maar mijn vraag gaat over mijn oudste grasparkiet (pop) van 8 jaar.
2 jaar geleden begon ze voor het eerst met eieren leggen, daarvoor had ze dit nog nooit gedaan terwijl ze wel een mannetje had en paarde.
Helaas is het mannetje overleden, maar een paar jaar later begon ze opeens eieren te leggen zonder dat er een mannetje was, ze was toen 6 jaar.
Vorig jaar hebben we er een nieuw mannetje bij en mijn oudste pop heeft met hem een koppeltje gevormd. Meteen was ze non stop bezig met een nest zoeken/maken en hebben ze samen 1 jonkie groot gebracht.
Dat het er maar 1 was lag niet aan mijn oude pop, ze legde al meerdere eieren maar ze paarde nog niet, maar het laatste ei dat ze heeft gelegd was wel bevrucht.
Alles is super goed gegaan en ze zijn super goede ouders!
Maar nu iets meer dan een half jaar later zijn ze druk bezig met paren en is de oude pop weer aan het zoeken/maken van een nest.
Maar ik ben bang dat ze nu te oud is voor een nest, ze is nog wel erg actief en gezond maar ik merk wel dat een jong groot brengen haar veel energie heeft gekost.

Nou is mijn vraag: moet ik haar gewoon haar gang laten gaan? Of is het beter om haar te laten stoppen?
Maar als ik het moet stoppen, hoe moet ik dat doen?
Want ik heb geen nest kast hangen, ze zitten niet in een kooi maar in een eigen kamer en ze vind dus overal wel een plekje, ze heeft zelfs al op meerdere plekken gaten in de muur gemaakt.

Sara

Dag missbirdy,

Je hebt inderdaad gelijk dat ze eigenlijk te oud is. Nestjes worden zelfs al afgeraden vanaf de leeftijd van 5 jaar omdat het anders te veel risico's met zich meebrengt waaraan je popje kan overlijden (zoals legnood). Lijkt me best dat je de eitjes schudt en weghaalt en vervangt door nepeitjes. In dit topic staan nog tips om nesteldrang tegen te gaan: https://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,29486.msg165627.html#msg165627.

Veel succes!

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoƫ en Fenna, mijn keeshondjes