Parkiet wordt donkerder op rug en staart

Gestart door KasperLukas, oktober 11, 2018, 16:55:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KasperLukas

Hallo allemaal,

Ik heb 2 parkieten, Kasper (pop) en Lukas (man). Kasper is 5 jaar oud. Het valt me de laatste tijd er op de veren tussen de vleugels richting de staart allemaal zwarte spikkels en veertjes zitten. Dit was eerder nooit zo. Zij is een lichtblauwe spangle met een wit koppie. Ik ben eigenlijk heel erg nieuwsgierig naar hoe dit kan en of andere mensen dit ook bij hun parkieten zien die iets ouder worden.

groetjess Heleen

KasperLukas

Ik ben erachter gekomen dat het stresslijnen zijn. Dit waarschijnlijk ten gevolge van de jicht die ze sinds een tijdje heeft. Ik probeer haar wat meer groenvoer (ze eet het niet, behalve sla, maar het is het proberen waard), en vitamines te geven.

Kleintjes

Stresslijnen? Dat kende ik nog niet.
Jicht is in ieder geval stressvol, dus dat plaatje kan prima passen. Aangepaste voeding en eventueel aangepaste huisvesting maken 't 'n stuk makkelijker.
Hoe ben je daar achter gekomen (stresslijnen), en aan de (mogelijke) behandeling?

Excuses dat ik niet eerder gereageerd heb, ik had geen idee wat 't zou kunnen zijn, vandaar dat ik me er liever niet over uitlaat dan.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Rammetje

Verkleuring
Het verkleuren van de veren is veelal het gevolg van deficiƫnte voeding. In
eerste instantie kunnen de veren dof worden of er ontstaan donkere
streepvormige verkleuringen in een afzonderlijke veer. Deze streepjes
noemen we stresslijnen. Krijgt een vogel langere tijd deficiƫnte voeding,
dan kan de vogel geheel grauwgrijs verkleuren. Deze verkleuring kan zich
wel weer herstellen als de vogel overgeschakeld wordt naar een kwalitatiefgoed voer (Harrison's). Dit zal wel enkele maanden tot jaren duren. Een
ander soort verkleuring is het plotseling doorkomen van bijvoorbeeld een
rode veer op de plaats waar normaal alleen groene veren zitten. Dit kan
duiden op een leverfunctiestoornis

Dit kan ik er van vinden op internet.

KasperLukas

Citaat van: Kleintjes op oktober 28, 2018, 15:22:54
Stresslijnen? Dat kende ik nog niet.
Jicht is in ieder geval stressvol, dus dat plaatje kan prima passen. Aangepaste voeding en eventueel aangepaste huisvesting maken 't 'n stuk makkelijker.
Hoe ben je daar achter gekomen (stresslijnen), en aan de (mogelijke) behandeling?

Excuses dat ik niet eerder gereageerd heb, ik had geen idee wat 't zou kunnen zijn, vandaar dat ik me er liever niet over uitlaat dan.

Ik zat sowieso rond te zoeken op Jicht en de effecten daarvan, en toen kwam ik via via op stresslijnen, via een engelse site voor vogelgezondheid. Het duidde met name op lichamelijke stress, door bijvoorbeeld ziekte, maar inderdaad ook op de voeding.

Ik heb mijn vogels altijd premium zaadvoer gegeven van Prestige gegeven, met af en toe ook een vitaminen en mineralenmix erbij. Ik dacht altijd dat dit goed was (maar nee dus). Qua groenvoer krijgen ze sla, kruiden en mango (eet ze vaak maar 2 hapjes van, die al dan niet tegen de muur geschud worden). Ik krijg er helaas niets anders in. Ik heb het al geprobeerd te vermalen, als papje, etc etc geprobeerd maar ze zijn ontzettend kieskeurig. Verder krijgen ze nu om de dag brandnetelthee in het flesje. Dit zou ontstekingsremmend werken, en blijkt bij mensen voordelige effecten te hebben bij jicht. Ik merk zelf ook dat ze iets bewegelijker is in de kooi sinds ik dit geef. Verder is het helaas een aflopende zaak voor haar.

Rammetje

Je moet jezelf niet schuldig voelen, het zijn af en toe net kinderen wat eten betreft. Mijn eerste parkiet die heeft nooit iets anders gegeten dan het gewone voer, heb vanalles geprobeerd  maar kreeg er verder niets in, zelfs geen trosgierst. Maar hij is toch bijna tien jaar geworden. Ik denk gewoon dat het ene parkietje misschien gevoeliger is dan het andere. Heb er nu twee waar ik gelukkig wat meer in krijg, maar dat blijft ook alleen bij witloof/sla/appel en banaan. Iets wat een ander kleurtje heeft blijven ze ver uit de beurt  :(

KasperLukas

Ja enorme kieskeuren zijn het. Heb ze van jongs af aan alles aangeboden but no. Toen het vrouwtje jongen heeft gehad, at ze echt ALLES. Hele plakken banaan en alles wat op eten leek. Maar toen de jonkies uitgevlogen waren was dat klaar.