Erfelijkheidsleer en geslacht jongen

Gestart door Spanksel, augustus 19, 2018, 23:20:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Spanksel

Zijn er hier nog mensen actief die meer weten over de vererving van kleuren bij grasparkieten?

Ik ben erg geïnteresseerd en zou graag een aantal dingen willen weten, maar vind de ververving bij grasparkieten nogal ingewikkeld. Ik ben wel al bekend met de kleur mutaties bij o.a. valkparkieten en rattenslangen, dus de basis snap ik heel goed.

Ik heb een (ongepland) nestje grasparkieten waar ik graag meer over zou willen leren, puur uit interesse.
Bijv. is aan de kleur te zien wat het geslacht kan zijn (zoals bij vele valkparkiet-mutaties is), wanneer we uiteraard (een deel) van de voorouders weten? Ik weet namelijk niet de ouders van de vader in dit geval, van moeders kant wel.

Kleintjes

Er zijn nog dames die er bekend mee zijn (ervaren kweeksters), weet alleen niet of ze momenteel tijd hebben, maar ze zijn er wel :)

Aan de kleur van de veren is niet te zien of je met 'n man of pop te maken hebt, wel aan de kleur van de neusdop.
De ouders en diens ouders spelen 'n rol in de vererving van de kleuren, maar hoe de details in elkaar zitten weet ik helaas niet.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Spanksel

Bedankt voor je antwoord. Ik ga eerst mijn oude verslag nog eens goed doorlezen; dat scheelt alweer de helft.

Ik heb waarschijnlijk te maken met 3 verschillende kleuren, een geel-groene (lookalike moeder) een wit-blauwe (lookalike vader) en een wit-grijze... De laatste is de jongste, dus nog moeilijk te zien aan de veren.

Spanksel

Nou, ik heb mijn verslag weer even uitgepluist.

De vader van de pop was basis wit, met hemelsblauwe lichaamsveren. Hij was voor 50% verdund met grijsvleugels en gezoomd.
Moeder van de pop was geelmasker type 2 albino.

Er waren toen 4 jongen uitgekomen die veel op elkaar leken, maar toch verschillend waren. Hun fenotypen waren als volgt:

1. geelmasker type II, hemelsblauw, gezoomd en grijsvleugel (popje)
2. geelmasker type II, hemelsblauw, gezoomd en dilute (man)
3. geelmasker type II, hemelsblauw en full-body-color-greywing met clearwing (pop)
4. geelmasker type II, hemelsblauw, gezoomd en clearwing (man)

Ik heb eerlijk gezegd geen idee welk van de 2 popjes de gene is die ik nu als moeder heb.  Ik vermoed dat het de eerste is.

De vader van wie de afkomst verder onbekend is, kan ik zeggen dat het basiskleur wit is, hemelsblauw en geen verdunning (maar dat is even een gauwe gok zover het nu weer terug op duikt voor mij).

Spanksel

Bij deze de meest recente foto's van zowel de jongen als de ouders.

De jongen zijn nu 2,5-bijna 3 weken oud ongeveer.

Rammetje

#5
http://www.parkietenfun.nl/forum/

Ik zou voor meer informatie hier eens gaan kijken, daar zit iemand op die er heel veel verstand van heeft.


Succes ermee!

Kleintjes

Hier zitten ook ervaren kweeksters hoor. Is alleen, zoals ik al aangaf; niet iedereen is er altijd.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Kleintjes

Je kunt altijd onze "huis kweekster" Sanne 'n berichtje sturen.
Zij heeft al vele jaren ervaring met kweken en genetica.

(Excuses, kon niet zo snel op de naam komen. Met wat hulp gevonden :) )
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Spanksel


Kleintjes

Graag gedaan ^^ (Heb beetje hulp gehad deze keer ;) )
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses