Parkiet met bruine neusdop geen popje volgens dierenarts

Gestart door Marrotijn, augustus 14, 2018, 20:33:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marrotijn

Volgens mijn dierenarts is de 4-jarige parkiet Tweet, waarvan ik dacht dat het een popje was, een man. Hij wees op de blauwe tint in de neusdop (zie bijgevoegde foto). Het bruin kon verhoornde washuid zijn. Ik ben echter niet zo zeker en wil eens horen wat jullie hier denken.

De neusdop van Tweet verkleurt namelijk regelmatig van donkerbruin naar beige rond de neusgaten. Ik las verder dat bij popjes die niet broeds zijn, de neusdop altijd iets naar blauw kon verkleuren met beige rond de neusgaten.

Het is geen ramp als het een man is, maar dan heb ik geen koppeltje meer om eventueel mee te gaan kweken. Haar vriend Piet is namelijk een echte man met een felblauwe neusdop. Verder probeert hij Tweet te verleiden en voert hij haar/hem regelmatig. :D Als Tweet daar niet van gediend is, geeft ze Piet zoals een echte 'pop' duidelijk te kennen dat hij niet de baas is en dat het genoeg is.

Denken jullie bij het zien van de foto's dat Tweet een popje is of toch een man zoals de dierenarts denkt?

Alvast bedankt!

Rammetje

#1
Ik heb nog nooit 'n man gezien met deze kleur neusdop. Dus volgens mij is het gewoon 'n pop. Ik heb wel eens ergens gelezen dat bij ziekte de neusdop ook donker kan kleuren,  daar weet ik helaas het fijne niet van. Maar zoals ik lees dat hij donkerder kleurt als ze broeds is en daarna weer lichter, hou ik het toch op een pop.

Marrotijn

Citaat van: Rammetje op augustus 14, 2018, 21:50:51
Ik heb nog nooit 'n man gezien met deze kleur neusdop. Dus volgens mij is het gewoon 'n pop. Ik heb wel eens ergens gelezen dat bij ziekte de neusdop ook donker kan kleuren,  daar weet ik helaas het fijne niet van. Maar zoals ik lees dat hij donkerder kleurt als ze broeds is en daarna weer lichter, hou ik het toch op een pop.

Bedankt voor je reactie. Ja, Tweet heeft al een beige tot bruinige neusdop sinds aanschaf. De parkiet is uiterlijk verder niet duidelijk ziek en speelt/klimt er lustig op los. Bovendien is er het gedrag. De man doet er alles aan om haar te verleiden. Ze wordt gevoerd, de man tikt/haakt in haar snavel, schudt met zijn kop voor haar. Ook bedelt ze zelf af en toe voor eten. Echter, ze houdt hem ook op afstand als het genoeg is en is duidelijk minder vocaal dan het mannetje.

Sara

Dag Marrotijn,

Volgens mij is het ook duidelijk een popje. De verkleuring van snavel kan te maken hebben met de hormonen, maar kan er ook op wijzen dat er een tekort is van bepaalde voedingsstoffen. Misschien kan je het dieet van je parkietje eens bekijken en als dat in orde blijkt te zijn, zou ik denken dat de hormoontjes deze kleurveranderingen veroorzaken.  :)

Met vriendelijke groeten,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

frey

Ik heb vorig jaar ook een parkietje aangeschaft waarvan ik dacht dat het een man was omdat er blauw in het neusdopje zat. Uiteindelijk bleek dat het toch een popje was. Haar neusdop verkleurde toen ze broeds was en nu krijgt ze weer haar "oude" kleur neusdopje terug. Ik vermoed dat je toch een popje hebt.

Simone-H

Ik heb twee jonge parkietjes. Van de ene is vrij duidelijk dat het een man is. De hele neusdop en de randjes om de neusgaten zijnblauw. (De randjes wel lichterblauw)
Bij de ander wordt getwijfeld. De meesten zeggen een popje, maar er komt altijd een "maar" achteraan. Helemaal zeker is men niet. Voorlopig ga ik uit van een popje en wacht af tot ze ouder zijn.
Als het dan om de één of andere reden nog niet duidelijk is laat ik een dna test doen.
Niet dat het  nu echt vreselijk belangrijk is, twee mannen is ook goed.
Maar ik wil het dan gewoon weten.