Hoeveelheid as na crematie parkieten totaal verschillend. (Waarschuwing foto's)

Gestart door Dianaaa, juli 24, 2018, 15:06:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dianaaa

Vorige week moest ik afscheid nemen van mijn grasparkietje, die bijna 9 jaar bij me was. Net als zijn vriendje wou ik hem laten cremeren. Zijn vriendje was in 2013 al overleden en gecremeerd, bij een ander crematorium. Nu ging ik vandaag de as ophalen en toen ik het zakje zag zat er tot mijn verbazing wel erg veel as in... Zeker als je het vergelijkt met de hoeveelheid as van zijn vriendje. De enige verklaring die ik zou kunnen geven is dat hij gecremeerd is in de schoenendoos, die ik had gebruikt voor vervoer naar de dierenarts. Maar is dit gebruikelijk om deze mee te cremeren en zou dat echt zo'n enorme hoeveelheid as opleveren? Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen maar ik hoop dat jullie begrijpen dat ik hier heel erg mee zit en behoorlijk geschokt ben. Zijn er hier mensen met ervaringen wat betreft de hoeveelheid as of die mij een verklaring hiervoor kunnen geven?

Rammetje

Citaat van: Dianaaa op juli 24, 2018, 15:06:26
Vorige week moest ik afscheid nemen van mijn grasparkietje, die bijna 9 jaar bij me was. Net als zijn vriendje wou ik hem laten cremeren. Zijn vriendje was in 2013 al overleden en gecremeerd, bij een ander crematorium. Nu ging ik vandaag de as ophalen en toen ik het zakje zag zat er tot mijn verbazing wel erg veel as in... Zeker als je het vergelijkt met de hoeveelheid as van zijn vriendje. De enige verklaring die ik zou kunnen geven is dat hij gecremeerd is in de schoenendoos, die ik had gebruikt voor vervoer naar de dierenarts. Maar is dit gebruikelijk om deze mee te cremeren en zou dat echt zo'n enorme hoeveelheid as opleveren? Ik weet niet of ik dit hier mag plaatsen maar ik hoop dat jullie begrijpen dat ik hier heel erg mee zit en behoorlijk geschokt ben. Zijn er hier mensen met ervaringen wat betreft de hoeveelheid as of die mij een verklaring hiervoor kunnen geven?

Heel  veel sterkte met het verlies van je parkietje. Heb hier geen ervaring mee. Zou persoonlijk even het crematorium bellen, anders blijf je maar  met de vraag zitten. Maar het is inderdaad heel veel as voor alleen 'n parkietje.


Dianaaa

Dank je wel Rammetje.
Zit heel erg in dubio over wat ik moet doen.
Zou het eigenlijk het liefst tot op de bodem uitgezocht hebben, of het echt mijn parkietje is die erin zit.
Of het crematorium de waarheid zal vertellen of me gerust kan stellen, ik betwijfel het.
Heb het gevoel dat er iets heel erg niet klopt :(

Dianaaa

Een reactie van een ander crematorium: Wellicht kun je misschien contact met het desbetreffende crematorium zoeken, wij vinden het verschil ook aanzienlijk veel, maar ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat tegen je te zeggen  :( :( :(
Ben nu de as helemaal aan het doorspitten en vind niet de kleine botjes zoals in het andere zakje.
Dat ik dit uberhaubt aan het doen ben  :(

Dianaaa

Heb inmiddels op heel veel verschillende plaatsen om hulp gevraagd zonder enig resultaat.
Het crematorium heb ik dinsdag nog een bericht gestuurd met de foto's erbij maar tot heden geen reactie.
Andere crematoriums willen zich hier duidelijk buiten houden. Wat mij steeds meer een onbehaaglijk gevoel geeft over hoe schimmig die "business" lijkt te zijn. Google helpt me ook niet verder. Waar kun je in zo'n bizar geval als dit terecht?

De botfragmenten heb ik gefotografeerd. De overduidelijke "holle botjes" die in de as van Justice aanwezig zijn missen bij Sky. Als ik de foto's bekijk en de botfragmenten vergelijk kan ik alleen maar denken, hier hoef je geen professional voor te zijn om te zien dat hier iets niet klopt. Toch wil en moet ik 100% zeker van mijn zaak zijn voordat ik echt actie kan ondernemen. Maar dat schiet dus voor geen meter op en voor mezelf is dit natuurlijk heel pijnlijk allemaal. Het feit dat je je vriendje na 9 jaar moet missen, hem een waardig afscheid wilde geven en nu met een enorm schuldgevoel zit dat je hem daar naar toe hebt gebracht :( Aan de telefoon was de mevrouw heel vriendelijk.. Het gaf me allemaal een goed gevoel. Zodra ik mijn naam zei, noemde ze direct Sky's naam. Het kwam heel betrokken over.

Het ophalen van de as echter, verliep heel anders. Omdat het crematorium op een afgelegen plek zit moest ik iemand met een auto regelen. Dat was gelukt. In de auto moest ik mijn tranen bedwingen. We waren stipt op de afgesproken tijd aanwezig. Bij het crematorium was niemand aanwezig. Na 10 minuten te hebben gewacht belde ik. De mevrouw klonk erg gehaast dit keer en zei dat ze er binnen een kleine 5 minuten zou zijn. Meer dan 10 minuten later kwam ze aan gescheurd. Uiteindelijk meer dan 20 minuten te laat. Twee dames kwamen gehaast uit de auto en liepen naar de deur. Wij werden in eerste instantie compleet genegeerd. De telefoon ging en de dame die mij ook altijd te woord stond nam op. De andere dame gebaarde dat we binnen mochten komen. Binnen hing er een duidelijke brandlucht.... De bellende dame praatte erg luid, liep richting een deur, zwaaide hem open en we werden visueel geconfronteerd met een ruimte waar een soort van sectietafel stond. Ze liet de deur wagenwijd openstaan.

Ik kan niet anders stellen dan dat ik geschokt was door hoe het er aan toe ging. Flabbergasted.. De vriendelijkheid die ik via de telefoon had ervaren was veranderd in kilte. De andere dame stond ineens voor mijn neus met een envelop en een zakje. Ze gaf het zakje aan me en zei direct dat is dan 50 euro. Met m'n handen vol probeerde ik mijn portemonnee te pakken zonder Sky te laten vallen... Ik gaf haar de 50 euro. Ze keek nog een keer in de envelop en gaf hem aan mij. Wat me opviel is dat ik geen crematiesteentje kreeg, zoals bij het andere crematorium wel altijd het geval was. Het enige wat ik kreeg was een papier met een gedicht, zijn geboorte en sterfdatum en de datum van crematie. Die datum bleek 23 juli te zijn geweest, terwijl ik eerder had begrepen dat hij 20 juli al gecremeerd zou worden.

Eenmaal in de auto zei de persoon die reed; wat the **** was dat voor een bedoening daaro? Dat was nog eens een luchtje wat daar binnen hing. Doet ze even de deur open sjonge jonge. Ja.. Dat zag er heel anders uit dan de lieflijke opbaar ruimtes zei ik.. Dat was geen opbaar ruimte inderdaad vervolgde hij. Nee vervolgde ik weer... Dat was uuuuh... Tsja... De ruimte waar "de magic happens" vrees ik.. Ze had op zijn minst de deur dicht kunnen doen zei hij. En die brandlucht binnen was ook wel heel apart... Inderdaad.. Normaal hoor je daar niet mee geconfronteerd te worden.

Dit gaat me nog lang bij blijven zei hij. Ik moet er even van bijkomen. Deze man is psychiatrisch verpleegkundige en dus heel wat gewend. Ik probeerde mijn gevoelens te onderdrukken. Waar heb ik Sky achtergelaten, in wat voor handen... Het was inderdaad een vreemde bedoening. In elk geval compleet anders dan mijn ervaring bij het andere crematorium. Of het nu een hamster was of een parkietje, deze mensen waren oprecht met je begaan en namen de tijd voor je. Die mensen deden het met hun hart. Bij de mensen van het crematorium waar ik ditmaal ben geweest heb ik het idee dat ze het vooral met hun portemonnee doen.
Het volgende las ik in een nieuwsbericht over een ander crematorium:
Als mensen afscheid hebben genomen van hun geliefde huisdier, belandt het kadaver in een ruimte naast de rouwkamer. Daar staat de oven. Die wordt verhit tot wel 1000 graden Celsius. Na het verbrandingsproces blijven alleen de botten over. Die zijn door de hitte poreus geworden en worden verder vermalen in een molen die naast de oven staat. De as wordt uiteindelijk uitgestrooid of gaat in een urn terug naar de eigenaar.

Als je inderdaad het zakje van Justice ziet, zie je duidelijk alleen de botjes. Ik ben helemaal op en zo verdrietig. Zoveel berichten gestuurd, gezocht, gelezen. Niemand die me wil helpen. Berichten worden gelezen en gewoon genegeerd. Of je krijgt een reactie waar je alsnog weinig mee kunt. Weet het echt niet meer. Dit kan toch niet zomaar gebeuren???




Simone-H

Lieve, verdrietige Diana.

Wat kan ik hierop zeggen. Je bent zo verdrietig om alles, heel erg jammer dat er zo'n einde komt aan een lange vriendschap met je vogeltje.
Of dieren in of zonder de doos worden gecremeerd, waarin ze worden gebracht door hun baasje, weet ik niet. Misschien werkt dat in het ene crematorium anders dan een andere. Dat zou een verklaring voor de hoeveelheid kunnen zijn. Als het as na de crematie nog vermalen wordt, zoals je schrijft, vind ik het eigenlijk wel logisch dat je geen botjes meer vind. Het zou kunnen dat dat in het crematorium van je eerste vogeltje net even wat anders gaat.

Misschien kan je proberen om het voor jezelf niet moeilijker te maken, het zo te zien dat hij lekker in zijn doos, waar jij hem hebt ingelegd, is weggegaan. Als je dit zakje nu samen met het zakje van je eerste vogeltje in een mooie bus of vaas ofzo doet, en met een mooie foto (of twee) ergens een mooi plekje geeft? Dan koester je de herinnering aan twee waardevolle vogeltjes waar je veel van hebt gehouden.

Heel veel liefs en sterkte,

(Iemand die ook een verlies heeft geleden)

Dianaaa

Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met het crematorium waar Justice is gecremeerd en welke ik ook de foto's had toegezonden. Na het bekijken van die foto's en overleg kwamen zij tot de conclusie dat de botjes uit het zakje van Sky te groot zijn om van een parkiet afkomstig te zijn. Wat hebben ze met mijn Sky gedaan? In de kliko gegooid?

Sorry maar net doen alsof er niets aan de hand is dat kan ik echt niet. Dit is toch shocking? Als ze dit bij mij flikken is de kans dan niet groot dat ze dit ook bij anderen doen? Als ik die reviews lees met de foto's van hun geliefde poesjes en hondjes... Wetende waar ik nu achter ben gekomen...
Schandalig. Om de as van waarschijnlijk een massa crematie bij Justice in de urn te doen en vrolijk verder te leven alsof er niks aan de hand is...
Ik kan het niet. Rechtsbijstand inschakelen was het advies. Ik kan het hier echt niet bij laten zitten. Smeerlapperij.
Sky is verdwenen. Zal hem nooit meer bij kunnen zetten bij zijn maatje Justice.
Justice heette blijkbaar niet voor niets Justice... Dankzij zijn as ben ik hier nu achter gekomen. Wat niet weet, wat niet deert dachten ze waarschijnlijk.
Keihard betrapt. Zo ontzettend schandalig. Ik weet dat Sky hier niet mee terug komt en ook niet zijn as. Door niets te doen kunnen zij deze praktijken wel voortzetten, over de rug van andere verdrietige mensen die hun diertje daar achter laten in goed vertrouwen.

Simone-H

Toen ik bovenstaande schreef ging ik er nog vanuit dat het wel Sky zou zijn.
Ik wist toen nog niet wat je nu schrijft.
Ik bedoelde echt niet dat je "zomaar" de as van een ander diertje/vogeltje als dat van Sky zou aannemen.

Rammetje

Citaat van: Dianaaa op juli 26, 2018, 18:21:51
Inmiddels heb ik telefonisch contact gehad met het crematorium waar Justice is gecremeerd en welke ik ook de foto's had toegezonden. Na het bekijken van die foto's en overleg kwamen zij tot de conclusie dat de botjes uit het zakje van Sky te groot zijn om van een parkiet afkomstig te zijn. Wat hebben ze met mijn Sky gedaan? In de kliko gegooid?

Sorry maar net doen alsof er niets aan de hand is dat kan ik echt niet. Dit is toch shocking? Als ze dit bij mij flikken is de kans dan niet groot dat ze dit ook bij anderen doen? Als ik die reviews lees met de foto's van hun geliefde poesjes en hondjes... Wetende waar ik nu achter ben gekomen...
Schandalig. Om de as van waarschijnlijk een massa crematie bij Justice in de urn te doen en vrolijk verder te leven alsof er niks aan de hand is...
Ik kan het niet. Rechtsbijstand inschakelen was het advies. Ik kan het hier echt niet bij laten zitten. Smeerlapperij.
Sky is verdwenen. Zal hem nooit meer bij kunnen zetten bij zijn maatje Justice.
Justice heette blijkbaar niet voor niets Justice... Dankzij zijn as ben ik hier nu achter gekomen. Wat niet weet, wat niet deert dachten ze waarschijnlijk.
Keihard betrapt. Zo ontzettend schandalig. Ik weet dat Sky hier niet mee terug komt en ook niet zijn as. Door niets te doen kunnen zij deze praktijken wel voortzetten, over de rug van andere verdrietige mensen die hun diertje daar achter laten in goed vertrouwen.


Ik kan het niet meer zo goed volgen, in 'n eerder bericht schreef je dat er bij Sky geen botjes te zien waren en nu waren ze te groot voor een parkietje. Je hebt veel verdriet, en ik begrijp dat het heel moeilijk voor je is maar probeer het los te laten. Geniet van de tijd die jullie samen hebben gehad, zet ergens 'n paar leuke foto's neer en maak er mooi plekje van. Nogmaals heel veel sterke!!!