Hoeveel zaadjes en krachtvoer.

Gestart door Simone-H, juli 19, 2018, 22:20:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Simone-H


Mijn parkietjes heten Kiwi en Maya. Het zijn jonge vogeltjes en ze wonen nu 4 weken bij mij.
Beide zijn ze erg klein. Toen ik ze pas had vond ik dat logisch, ze moesten nog groter groeien.
Door de verhuizing en wennen in een nieuwe kooi kan het zijn dat ze wat afgevallen zijn. Maar nu na een aantal weken zie ik geen groei. Ik heb ze gewogen en Kiwi is 36-37 gr. Maya is 31-32 gr.
Dat lijkt me, ook voor grasjes erg licht. Ik heb heel veel opgezocht en gelezen over de hoeveelheid  zaadjes wat ze moeten hebben en ik denk dat ik daar nu de goeie hoeveelheid van weet. Tijdens mijn zoektocht ben ik ook tegengekomen dat ze maagkiezel, grit en een mineraalblokje nodig hebben. Ook dat ik ze fruit en groente kan geven. ik bied ze nu elke dag wat aan, maar er wordt nog niet van gegeten. Ook trosgierst was eerst eng, maar dat eten ze nu wel. Dat geef ik niet teveel, want ze moeten wel zaadjes blijven eten.

Maar nu het krachtvoer. Het lijkt mij dat ze dat ook nodig hebben. Ik denk dat ze nog niet echt in de rui zijn, maar dat zit er natuurlijk wel aan te komen. En om hun gewicht een beetje omhoog te krijgen.
Maar ik kan nergens vinden hoeveel krachtvoer goed is. Ook op dit forum heb ik al uitgebreid gezocht net als elders op het internet. Er komen termen voorbij als: niet te veel, is niet goed voor de niertjes, een klein beetje, een thee lepeltje, een half theelepeltje 2x per week. En weer een ander heeft het over een halve lepel. Er zit nogal verschil in een theelepel en een gewone lepel.
Met andere woorden, ik kom er niet goed uit.
Alles met elkaar heb ik nu het idee dat als ik 2x per week een niet te volle theelepel per vogel geef, dat redelijk is.
Ik vind dit best even moeilijk. Als het "dikke" vogels zouden zijn zou ik me daar minder druk om maken. Maar omdat deze vogeltjes zo iel zijn wil ik ze wel wat extra's geven, zonder eventuele schade aan de nieren.
Verder maak ik me niet echt ongerust dat er wat mis is met de vogeltjes. Ze zijn beide leuk druk, kwetteren heel wat af. Zijn druk bezig de kooi te leren kennen. Ook dat ze nog geen fruit ofzo eten, dat komt waarschijnlijk wel als ze wat ouder zijn en gewoon goed aan mij en dit huis enzo zijn gewend.

Als ik de juiste hoeveelheid weet ben ik van plan dit per week door de hoeveelheid zaadjes van die week te doen, zodat ze elke dag wat krijgen.
Later, als alles goed loopt, ga ik het waarschijnlijk 2x per week geven, zoals ook hier en daar wordt aanbevolen.

Graag jullie mening hierover.

P.s. Ik geef een biologisch zaadmengsel. Daar zit geen krachtvoer in.

Kleintjes

Voor parkietjes (grasparkieten) hebben ze 'n normaal gewicht, ze horen rond de 30 - 35 gram te wegen. Grotere maten mogen wat meer wegen.

Eivoer kun je ze 'n beetje van aanbieden, liefst in 'n apart bakje als 't mogelijk is. Anders kun je 't gewoon door de normale zaadjes mengen. Meestal wordt angeraden ongeveer 'n theelepeltje per dag,echter geef ikzelf minder en dan voornamelijk in de rui, als ze 't echt hard nodig hebben (krijgen voldoende groente en fruit, daar schort niks aan gelukkig ;) ). Tijdens de kweek, groei en rui hebben ze meer krachtvoer (eivoer) nodig, omdat ze animozuren en andere bouwstoffen hard nodig hebben. Gemiddeld geef ik dan zelf rond de 2 theelepeltjes per week.
Vaak staat op de verpakking aangegeven wat 't advies is, dat kun je gebruiken en dan er iets onder blijven (iets minder geven dan advies).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses