Vragen voor een eerste grasparkietje

Gestart door JustMeNoob, juni 19, 2018, 00:50:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

JustMeNoob

Hoihoi :)
Ik wil graag een grasparkietje. Ik dacht eerst aan 2 maar ik las dat ze elkaar kunnen pesten, bijten, wegjagen bij het eten, en ook dat ze dan minder tam naar mij toe zullen zijn. Ik las ook dat als je er maar 1 neemt, je wel veel thuis moet zijn. Dat zit wel goed bij mij want ik ben graag thuis. Hij gaat elke dag uren lang rond vliegen wat wel 1 probleem oplevert. Ik rook buiten. Wat als ik hem niet te pakken krijg? Ik las het trucje met de trosgierst wat ook werkt met tam maken, komt hij dan naar je toe als je trosgierst vast hebt?

Ik heb ook heel wat gelezen en kwam uit op deze informatie:

Dat het goed is om deze 2 te mengen :
https://petsplace.nl/pps-versele-laga-prestige-vogelgrit-met-koraal-5410340231111.html
https://petsplace.nl/pps-thijssen-maagkiezel-kanarie-8717056021119.html

maar ik weet niet hoe ik het moet mengen. Kan ik die 2.5 kg grit (oesterschelpjes, kiezelsteentjes, zeekoraaltjes, roodsteen en houtskool) mengen met 1 kg maagkiezel en dat altijd bijvullen? Ik wil wel dat hij het altijd heeft. Daar las ik ook verschillende meningen over maar ik denk dat het parkietje zelf wel weet hoeveel hij daarvan moet eten.

Als voer dit: https://petsplace.nl/pps-xtra-vital-parkiet-m-8710729092355.html

Dit op de bodem van de kooi wat wekelijks wordt vervangen en schoongemaakt : https://petsplace.nl/pps-versele-laga-prestige-schelpenzand-zak-m-5410340230015.html

Sepia:
https://petsplace.nl/pps-versele-laga-prestige-sepia-mineral-met-clip-5410340513392.html

Jodium mineraalblok : https://www.bol.com/nl/p/nobby-piksteen-mineraalblok-jodium-roze-small-2-st-a-60-gr-vogelsnack/9200000013974063/

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk op pets place te vinden omdat ik dan makkelijk naar de winkel kan gaan om het op te halen. Vind het zowiezo wel leuk om naar een dierenwinkel te gaan en even naar alle diertjes te kijken en een snack mee te nemen voor mijn hamster en parkietje die er later bij komt.

Nog iets dat ik me afvraag, mijn hamster leeft in een grote aquarium zonder deksel. Is dat een probleem met een parkiet? Ze komen allebei in de woonkamer. Het is mogelijk iets met hout en kippengaas te maken mocht dat nodig zijn want de aquarium heeft soort van glazen planken waar je een deksel op kunt leggen in plaats van er overheen.

Weet iemand hoe lang 1 parkietje doet met een mineraalblok van 60 gram en sepia van 16 cm? als ik weet hoe lang hij er gemiddeld mee gaat doen, weet ik ook wat het gaat kosten. Hij krijgt wel alles wat hij nodig heeft maar ik ben gewoon benieuwd naar wat het me gaat kosten allemaal. 

Dit is de kooi die ik wil halen: https://www.avonturiashop.nl/montana-madeira-iii-antiek.html

De kooi staat op meerdere websites en elke website verteld er weer een extra stukje informatie over. Het heeft een aanvliegklep. Meerdere deuren. De bodem heeft een soort van schuif la en rooster. En je kan de voerbakjes vullen zonder de kooi open te maken(het schuift naar buiten) en de voerbakjes zijn veilig(zonder een stokje eraan waar een parkiet klem komt te zitten). Er kan ook een badje aan vast gemaakt worden.

Moet ik het badje in alle seizoenen erin laten?

Het heeft 4 voerbakjes. Ik dacht dan doe ik 1 voor voer, 1 voor water, 1 voor grit en maagkiezel mix, en 1 leg ik dan de sepia en mineraalblok in als ze eraf vallen. of kan ik beter de maagkiezel en grit in aparte bakjes doen?

Maakt het karakter uit met de kleur van een grasparkiet? Ik dacht misschien is het netals met ras honden en ras katten. Of maakt dat niks uit en ligt het echt aan de vogel zelf? Ik wil graag een parkietje die ook komt knuffelen dat ik hem aai. Kan ik dan beter een mannetje of een vrouwtje nemen? Of maakt dat ook niet uit?

Zoals jullie kunnen zien heb ik heel veel vragen.. Ik heb veel gelezen en dit zijn mijn enige vragen.  :) Als ik iets verkeerd doe met de voeding hoor ik dat graag!

Baloetje

Hoi! Wat een vragen inderdaad zeg.
2 parkietjes kunnen inderdaad wel eens ruziemaken, maar meestal gaat het prima en is het goed voor de beestjes om fijn samen te zijn. Ruziemaken doen mensen ook wel eens en weegt niet op tegen de liefde die ze elkaar geven. Zelf laat ik mijn parkietjes bijna de hele dag los, dat gaat top. Ik heb voor mijn deur en raam gewoon een hor gespannen. Zolang die goed zit en je er met wat druk geen uitgang in maakt werkt het prima voor parkieten.

Over het lokken met trosgierst: mijn parkieten kenden dit niet en moesten er eerst kennis mee maken. Toen ze het eenmaal aten vonden ze het heerlijk! Het is een middel dat je kunt gebruiken om ze tam te maken, maar het is geen wondermiddel. Tam maken gaat gepaard met veel geduld en vertrouwen. Dan kom ik ook meteen tot je vraag over het aaien en knuffelen. Niet alle parkieten vinden dit leuk en zullen dit gaan doen. Die van mij moeten er niets van hebben. Ik kan wel met ze stoeien met mijn vinger bijvoorbeeld. Omdat het prooidieren zijn zullen ze veel spannend vinden en is het niet met zekerheid te zeggen dat je parkietje het ooit fijn gaat vinden om geaait te worden.
Verder over grit en maagkiezel enz, ik heb een gritblokje hangen en dat lijkt voldoende te zijn. Sepia vinden de lekker om aan te knagen maar is erg zout. Hoe lang ze er mee doen is afhankelijk van hoe graag je vogel er aan knaagt.

Ik heb ook de combi van hamster en parkieten, de mijne zoeken de hamster op en gaan hele verhalen tegen haar kletsen, wel vinden ze haar eng als ze dichtbij komt. ik denk dat het een kwestie is van kjiken hoe jou dieren er mee omgaan en op basis daarvan besluiten of je een deksel op het hok maakt.
Een badje heb ik er altijd in, mede omdat ze het ook als drinkbak zijn gaan gebruiken en omdat ze binnen staan, dus altijd dezelfde temperatuur. ze vinden het heerlijk om er lekker in te wassen!

De kleur maakt verder niet uit voor karakter voor zover ik weet. Ik ben bij het kiezen van mijn parkiet gewoon een uur gaan kijken om gedrag te zien en te kijken wie ik dan leuk vind en wat een koppeltje lijkt.

Verder is mijn ervaring dat vrouwen wat meer temperament hebben en dominanter zijn. Mannen kunnen wat makker zijn.

Mocht je een van mijn parkietjes willen, dan kan dat. Ik heb een vrouwtje van ongeveer 1. Ze is zeer avontuurlijk, maar omdat ik twee mannen heb kan ze helaas niet bij mij blijven wonen omdat er dan spanning komt.

Succes!

JustMeNoob

Citaat van: Baloetje op juni 19, 2018, 12:50:23
Hoi! Wat een vragen inderdaad zeg.
2 parkietjes kunnen inderdaad wel eens ruziemaken, maar meestal gaat het prima en is het goed voor de beestjes om fijn samen te zijn. Ruziemaken doen mensen ook wel eens en weegt niet op tegen de liefde die ze elkaar geven. Zelf laat ik mijn parkietjes bijna de hele dag los, dat gaat top. Ik heb voor mijn deur en raam gewoon een hor gespannen. Zolang die goed zit en je er met wat druk geen uitgang in maakt werkt het prima voor parkieten.

Over het lokken met trosgierst: mijn parkieten kenden dit niet en moesten er eerst kennis mee maken. Toen ze het eenmaal aten vonden ze het heerlijk! Het is een middel dat je kunt gebruiken om ze tam te maken, maar het is geen wondermiddel. Tam maken gaat gepaard met veel geduld en vertrouwen. Dan kom ik ook meteen tot je vraag over het aaien en knuffelen. Niet alle parkieten vinden dit leuk en zullen dit gaan doen. Die van mij moeten er niets van hebben. Ik kan wel met ze stoeien met mijn vinger bijvoorbeeld. Omdat het prooidieren zijn zullen ze veel spannend vinden en is het niet met zekerheid te zeggen dat je parkietje het ooit fijn gaat vinden om geaait te worden.
Verder over grit en maagkiezel enz, ik heb een gritblokje hangen en dat lijkt voldoende te zijn. Sepia vinden de lekker om aan te knagen maar is erg zout. Hoe lang ze er mee doen is afhankelijk van hoe graag je vogel er aan knaagt.

Ik heb ook de combi van hamster en parkieten, de mijne zoeken de hamster op en gaan hele verhalen tegen haar kletsen, wel vinden ze haar eng als ze dichtbij komt. ik denk dat het een kwestie is van kjiken hoe jou dieren er mee omgaan en op basis daarvan besluiten of je een deksel op het hok maakt.
Een badje heb ik er altijd in, mede omdat ze het ook als drinkbak zijn gaan gebruiken en omdat ze binnen staan, dus altijd dezelfde temperatuur. ze vinden het heerlijk om er lekker in te wassen!

De kleur maakt verder niet uit voor karakter voor zover ik weet. Ik ben bij het kiezen van mijn parkiet gewoon een uur gaan kijken om gedrag te zien en te kijken wie ik dan leuk vind en wat een koppeltje lijkt.

Verder is mijn ervaring dat vrouwen wat meer temperament hebben en dominanter zijn. Mannen kunnen wat makker zijn.

Mocht je een van mijn parkietjes willen, dan kan dat. Ik heb een vrouwtje van ongeveer 1. Ze is zeer avontuurlijk, maar omdat ik twee mannen heb kan ze helaas niet bij mij blijven wonen omdat er dan spanning komt.

Succes!

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! :)
Ik vind het heel lief dat je mij een parkietje aanbied maar ik heb toch liever dat ik zelf een jonkie uitkies uit de winkel en heb liever een mannetje denk ik. Heb wel is bij andere mensen een parkietje gezien die super geweldig is maar ze waren allemaal mannetjes :)

Is goed ik ga het uitproberen met mijn hamster want een aquarium deksel is te benauwd voor haar denk ik en kippengaas is zo lelijk..

Die hordedeuren ga ik ook nemen had ik al besloten maar ben bang dat als ik de hordedeur open doe en ook de normale balkondeur dat hij dan wegvliegt.. ik denk dat ik maar gewoon als hij losvliegt binnen ga roken wat wel echt smerig is.. en dan als ik zijn gedrag herken en me niet meer zo een zorgen maak dat hij wegvliegt, dat ik dan buiten rook ook al is hij los.

Het liefst heb ik in die kooi dag en nacht de patio open, dat dat zijn huisje is en dat hij 24/7 kan vliegen wanneer hij maar wilt en daar eet en slaapt en hopelijk ook poept. Ik ga hem niet zindelijk proberen te maken want ik heb gelezen dat dat super gevaarlijk is dont worry :) plus parkieten poepjes zijn kei droog en makkelijk met een servetje op te pakken :) handig :)

Hoe bedoel je zolang je er met wat druk geen uitgang in maakt bij de hordedeuren? Die snap ik niet ;)

En nu mijn allerbelangrijkste vraag :o hoe herken je goed gedrag in een parkiet in de winkel? Ik wil dat ook doen lang kijken en herkennen welke het liefste is. Gezond herkennen heb ik al gelezen:)


Baloetje

met de hor bedoel ik dat je moet opletten dat er niet toch randjes zijn die opengaan als er wat druk op het gaas komt, dan kunnen ze er natuurlijk alsnog uit. ook even goed letten op slijtage, parkieten kunnen nogal knagen aan van alles.

de kooi dag en nacht open zou ik niet doen, in de nacht zou ik het lekker dichtdoen. je parkietje kan dan een vast ritme krijgen waarbij hij weet dat in de ochtend de kooi open gaat en dat hij er in de avond weer in gaat om te slapen. dan is dat gewoon een rustplek en zal hij mogelijk beter slapen.

het gedrag bekijken was voor mij instinctief. in een uur kun je vrij veel zien. zit een parkietje te dutten, is ie aan het spelen, hoe reageert ie op andere parkietjes. op basis van gevoel welke je het leukst vind kun je dan kiezen wie je wilt hebben. dat is wat ik deed in iedergeval. daarbij heb ik rekening gehouden met parkietjes die in het nest al naar elkaar toegingen(ik heb ze bij iemand thuis opgehaald).


JustMeNoob

Ik zou graag ook reacties willen over de grit en maagkiezel :) moet ik dat 2.5 kg grit mengen met 1 kg maagkiezel? Of in aparte bakjes geven? Of is alleen grit ook genoeg?

JustMeNoob

#6
Ik heb veel gelezen en besloten dat ik er 2 neem. Wel tegelijk omdat ik 2 mannetjes wil en het anders mis kan gaan als ik eerst 1 tam maak. Ik las ook dat als er 1 durft, de ander ook durft. Vind het zielig om alleen te houden.. dan maar kans op minder tam.

Met dat het mis kan gaan bedoel ik dat het kan zijn dat ze elkaar niet accepteren

Rammetje

Citaat van: JustMeNoob op juni 20, 2018, 20:56:05
Ik zou graag ook reacties willen over de grit en maagkiezel :) moet ik dat 2.5 kg grit mengen met 1 kg maagkiezel? Of in aparte bakjes geven? Of is alleen grit ook genoeg?

Waarom koop je niet gewoon van Beaphar Cana grit daar zit ook maagkiezel in, alles in een dus, wel zo makkelijk.  Wat jij opnoemt 2.5kg en 1kg daar doe je jaren mee, nergens voor nodig. Ik gebruik dat voor mijn parkietjes al 15 jaar 250gr. voor nog geen drie euro bij de pats place.

JustMeNoob

Citaat van: Rammetje op juni 21, 2018, 15:43:58
Waarom koop je niet gewoon van Beaphar Cana grit daar zit ook maagkiezel in, alles in een dus, wel zo makkelijk.  Wat jij opnoemt 2.5kg en 1kg daar doe je jaren mee, nergens voor nodig. Ik gebruik dat voor mijn parkietjes al 15 jaar 250gr. voor nog geen drie euro bij de pats place.

Die had ik niet gezien heel erg bedankt ! heb het meteen in mijn bladwijzers gezet :)

Baloetje

ik heb twee mannen tegelijk tam gemaakt, ging prima. het ligt er ook aan wat je met tam bedoelt. mijne zoeken mij niet op maar vinden het prima als ik hun opzoek. nou ben ik ook niet heel actief met tam maken.

JustMeNoob

Citaat van: Baloetje op juni 24, 2018, 19:39:02
ik heb twee mannen tegelijk tam gemaakt, ging prima. het ligt er ook aan wat je met tam bedoelt. mijne zoeken mij niet op maar vinden het prima als ik hun opzoek. nou ben ik ook niet heel actief met tam maken.

Met tam maken bedoel ik dat ze me wel opzoeken en geaait willen worden. Dit is de enige reden dat ik toch nog een beetje twijfel over of ik er 1 of 2 neem.

Kleintjes

Citaat van: JustMeNoob op juni 24, 2018, 21:13:53
geaait willen worden
95% van de parkietjes willen niet geaaid worden, ze zijn immers niet zo knuffelig van nature uit. Je zult moeten bedenken dat de kans groot is dat je parkietje wel je aandacht wilt, maar niet geaaid wil worden.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses