Valkparkieten raken 's nachts in paniek

Gestart door nrooij, juni 15, 2018, 09:51:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

nrooij

Het is nu zeker voor de 8e keer gebeurd dat mijn valkparkieten 's nachts in paniek hun kooi door vliegen. Het wordt steeds erger. Ze konden net weer vliegen van de vorige keer en het gebeurt weer. Ze fladderen zo hard dat ze alle slagveren eruit trekken, tot bloeden aan toe. Ik heb al meerdere maatregelen genomen, maar het blijft gebeuren.

Ik heb een nachtlampje gekocht, fel genoeg om de gehele omgeving te zien maar niet storend. Deze schijnt op de grond.

Een handdoek hangt s' nachts over een kant van de kooi voor eventuele lichten van buiten die bij toeval door de raambedekking schijnen.

Spullen in de huiskamer kunnen niet/moeilijk omvallen zodat ze daar ook niet van schrikken.


Nu vraag ik mij af wat ik verder nog kan doen. Als dit zo door gaat vliegen ze zich binnen een jaar dood. Ik zou er een groot kleed over kunnen hangen, maar ik weet niet of ik dat zomaar kan doen. Ik heb gelezen over speciale kleden voor vogelhokken, maar die vind ik nergens.

Iemand tips?

Sara

#1
Weet je ook waar ze van schrikken? Schrikken ze van licht/geluid van buitenaf of schrikken ze zonder je daar een reden voor opmerkt en dus mogelijk van elkaar?

Ik had in de woonkamer één grasparkiet en die sliep met een doek over de kooi, maar heb hem nooit weten verschrikken 's nachts. Ik had ook een buitenvolière en zelfs als er vuurwerk was met oudejaar bleven deze grasparkieten rustig op hun plaatsje zitten.
Misschien dat "night fright" vaker voorkomt bij valkparkieten dan bij grasparkieten? Ik heb in ieder geval eens in het Engels gegoogled naar mogelijke oplossingen en ik kwam de volgende tegen:
- Het gebruik van een "slaapkooi". Deze slaapkooi heeft enkel een drink- en eetbak en slaapstok zodat er geen rondzwierend speelgoed of andere zaken aanwezig zijn die de nachtelijke schrik of verwondingen in de hand kunnen werken. In het beste geval kan je deze slaapkooi ook nog eens plaatsen in een logeerkamer of kamer waar geen en geen doek over de koopassage is.
- Rolluiken voor het raam van deze logeerkamer in plaats van een doek over de kooi. Zo kunnen autolampen niet binnen schijnen of zijn er geen schaduwen van bomen zichtbaar door het raam.
- Ook een klein nachtlampje in een hoek van deze kamer dat sterk genoeg is om waar te nemen wat er aan de hand is, maar zacht genoeg voor een goede nachtrust.

Het nachtlampje en de doek doe je al, dus misschien zijn je valkparkieten er wel erg gevoelig voor. Hopelijk helpt het als je de slaapkooi probeert en combineert met het nachtlampje en het afschermen van het raam.

Met vriendelijke groeten,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes