oudere grasparkiet krast naar jonger parkietje

Gestart door Jolien04, mei 18, 2018, 12:34:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jolien04

Hallo allemaal!

Mijn tweede post over Gilbert (mannetje, 5j) en Lisette (vrouwtje, 4 maanden)!  ;D

Gilbert is een tamme grasparkiet die al 5 jaar bij mij is. Hij heeft altijd alleen gezeten.
Een tijd geleden leek het echter of hij wat gefrustreerd was; hij beet al eens in mijn vingers en 'reed' erop alsof hij nood had aan een vrouwtje..
Vandaar de keuze om hem van gezelschap te voorzien!

Lisette is een jonkie die uit een grote volière komt. Ze is dus wel andere vogels gewend en laat duidelijk merken dat ze bij Gilbert wil zitten. Ze is heel angstig naar mij toe, normaal als je altijd met een schepnet gevangen werd lijkt mij... Ze blijft ondertussen meestal al zitten als ik in de buurt kom, maar verder gaat het niet.

Gilbert mag nog uit de (grotere, nieuwe) kooi, maar dan gaat hij meteen op Lisette haar kooi zitten (= zijn oude kooi). Hij krijst heel schel naar haar, pikt tegen de tralies bovenaan (dus niet rechtstreeks naar haar) en doet heel druk. Lisette wordt dan heel rustig.
Als ik hem eraf wil halen is dat een hele uitdaging, gezien hij dan bijt en zijn hele kopje opzet. Hem dan weer in die andere kooi krijgen is ook een opgave...
Soms roept hij ook zo in het grote kot naar Lisette.

Is Gilbert jaloers? Is hij hitsig? Wat moet ik hier nu verder mee?
Ik wil graag dat ook Lisette zich op haar gemak voelt bij hem en niet aangevallen zou worden..

Groetjes!
Jolien