samenhuizen

Gestart door Jolien04, mei 08, 2018, 08:57:29

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jolien04

Hallo allemaal!

Ik zit met een vervelend probleem...
Gilbert, mijn grasparkiet, is nu 5 jaar bij mij. Hij zat altijd binnen en mocht vaak vrij vliegen (hoewel, hij zat meer in en rond zijn kotje als dat hij echt rondvloog). Sinds een tijdje leek Gilbert erg gefrustreerd: hij zette steeds zijn pluimen op zijn kopje bol, begon dan te roepen en op mijn vingers te rijden en durfde te bijten.
Omdat we dachten dat Gilbert wat eenzaam was, hebben we een vriendinnetje voor hem gehaald bij mijn nonkel, die veel (wilde) grasparkieten heeft. Lisette is 2 jaar oud (3 jaar jonger dan Gilbert dus).
Hij dacht dat het het best was om ze meteen samen in het buitenkot te zetten. Ik heb hier ondertussen al gevonden dat dat niet het beste plan was. Gilbert was ook bang van Lisette, hij kroop steeds op de grond en vloog krijsend weg als Lisette in de buurt kwam.
Lisette is natuurlijk meer lawaai en gewemel gewoon in haar vorige verblijf...
Nu hebben we Gilbert en Lisette weer uit elkaar gehaald. Lisette zit in Gilbert zijn oude kot en Gilbert in het nieuwe kot, zodat hij daar alvast aan kan wennen. We hebben Lisette haar kot wel vlak naast dat van Gilbert gezet, zodat ze wat naar elkaar kunnen roepen.
Nu lijkt Gilbert toch nog wat bang, hij blijft veelal op 1 tak zitten en gaat niet naar de voederbak etc. Lisette krijst wel naar Gilbert, maar hij roept nooit terug.

Help, help, hoe pak ik het verder aan?
Ik zou Gilbert en Lisette op termijn toch graag als goede vriendjes samen in het buitenkot zien...

groetjes en bedankt!

JolandaW

Jouw Gilbert is niet gewend aan andere vogels denk ik nu hij al 5 jaar bij jou is. Hij ziet jou als partner en zal er dus echt aan moeten wennen dat er een soortgenoot in de buurt is. Eerst een tijdje appart in eigen kooi naast elkaar en zo kunnen ze aan elkaar wennen  en later af en toe samen laten tot het goed gaat.

Jolien04

Zou het dan voor Gilbert geen kwaad kunnen om hem nog te proberen samenzetten met een vrouwtje?
Zou ik hem dan niet beter terug binnen zetten bij mij, zoals het was?

Loeky

Gilbert is in die 5 jaar zoals ik begrijp geen ander parkietje gewend. Het is voor hem daarom erg wennen nu er opeens een parkietje in zijn leven komt. Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Mijn parkiet Loeky was ook heel lang alleen en toen ik er een andere parkiet bijzette vond hij dit oké maar dikke vrienden zijn ze nooit geworden. Je kunt ze aan elkaar laten wennen door de kooien naast elkaar te zetten zonder dat ze bij elkaar in de kooi kunnen. Als Gilbert angstig blijft en geen toenadering zoekt zou ik adviseren de oude situatie in stand te houden. Dus Gilbert alleen te laten, maar geef het niet te snel op. Neem de tijd om ze te laten wennen. Dit kan best een maand duren hoor. Succes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19