3 parkietjes, maar wat nu?

Gestart door Baloetje, april 10, 2018, 21:46:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Baloetje

hai parkietenvriendjes,

Vanuit mijn dierenhartje heb ik een derde parkietje van ongeveer dezelfde leeftijd als de mijne (bijna 1) opgevangen. Het beestje zat de hele dag alleen in een klein kooitje en krijste van verveling. Ik heb hem voor het eerst los laten vliegen en vet snel handtam gekregen, mede dankzij mijn twee gevleugelde vrienden. Ook de band met mijn parkietjes ging top. Jip(de nieuwe) is brutaal en avontuurlijk en had geen probleem met de kamer met daarin Baloe en Lowie te verkennen. Al snel sliep Jip ook bij hen in de kooi. Alles ging echt top, ondanks dat het een drietal was.

Totdat... ik mijn badkamer spiegel afdekte een paar dagen terug omdat Baloe er ineens hele dagen aan hing te kletsen tegen zijn spiegelbeeld. Eerder zat hij er wel eens en maakte het me niet zo uit ondanks dat ik niet van de spiegels voor vogels ben.
Sindsdien zijn Lowie en Jip haast onafscheidelijk en voeden ze elkaar ( Jip is er nu 2 weken) Als Lowie bij Baloe op de kooi komt in plaats van met Jip op de speelkast, dan achtervolgt Baloe hem en probeert hij hem te bijten. Hij ziet er in mensentermen boos uit...

De vraag: wat moet ik doen?
ik heb zelf wel wat ideeën maar ben benieuwd wat jullie parkieten experts te zeggen hebben.

Rammetje

#1
Citaat van: Baloetje op april 10, 2018, 21:46:07
hai parkietenvriendjes,

Vanuit mijn dierenhartje heb ik een derde parkietje van ongeveer dezelfde leeftijd als de mijne (bijna 1) opgevangen. Het beestje zat de hele dag alleen in een klein kooitje en krijste van verveling. Ik heb hem voor het eerst los laten vliegen en vet snel handtam gekregen, mede dankzij mijn twee gevleugelde vrienden. Ook de band met mijn parkietjes ging top. Jip(de nieuwe) is brutaal en avontuurlijk en had geen probleem met de kamer met daarin Baloe en Lowie te verkennen. Al snel sliep Jip ook bij hen in de kooi. Alles ging echt top, ondanks dat het een drietal was.

Totdat... ik mijn badkamer spiegel afdekte een paar dagen terug omdat Baloe er ineens hele dagen aan hing te kletsen tegen zijn spiegelbeeld. Eerder zat hij er wel eens en maakte het me niet zo uit ondanks dat ik niet van de spiegels voor vogels ben.
Sindsdien zijn Lowie en Jip haast onafscheidelijk en voeden ze elkaar ( Jip is er nu 2 weken) Als Lowie bij Baloe op de kooi komt in plaats van met Jip op de speelkast, dan achtervolgt Baloe hem en probeert hij hem te bijten. Hij ziet er in mensentermen boos uit...

De vraag: wat moet ik doen?
ik heb zelf wel wat ideeën maar ben benieuwd wat jullie parkieten experts te zeggen hebben.

Ik zou zeggen 'n vierde erbij, Baloe mist 'n maatje en is jaloers nu. Heel zielig, daarom kletst ze nu tegen de spiegel.


Sara

Ten eerste vind ik het heel mooi dat jouw dierenhart sprak en je daarom dit parkietje een betere thuis gegeven hebt.  :)
Zoals mijn voorganger zegt, is het aan te raden om een even aantal te houden. Vroeg of laat wordt er iemand het vijfde wiel aan de wagen omdat grasparkietjes echt wel paartjes vormen (zelfs soms met hetzelfde geslacht). Weet je trouwens welke geslachten jouw parkietjes hebben? Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat er even veel mannetjes als popjes zijn of meer mannetjes dan popjes, anders is de kans groot dat er ruzie/gevechten van komen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Baloetje

Wat fijn dat jullie zo snel reageren. Mijn vogeltjes zijn alledrie mannen, ik heb me laten vertellen dat het nog wel eens kan dat drie mannen samen happy zijn, maar het lijkt er inderdaad op dat Lowie en Jip samen zijn en Baloe buiten de boot valt. Nou moet ik zeggen dat hij alweer wat beter met Lowie kan, maar bij elk piepje van Jip raced Lowie gelijk naar hem toe.

Nou is het heel jammer maar ik leef niet in de omstandigheden (studentenkamertje) waar ik vier parkietjes kan laten wonen. Ze vliegen de hele dag los maar mijn kooi van 100x50x40 heeft dan niet genoeg zitplekjes.
We zullen dan dus een nieuw huisje voor Jip moeten zoeken ondanks dat hij het zo goed met Lowie kan vinden, Baloe en Lowie blijven mijn vogeltjes en daar kan ik geen afscheid van nemen.
Gelukkig ken ik via via een mooi plekje voor hem in een volière vol met parkietjes waar ze elke dag vers fruit krijgen van een aardige meneer.

Groetjes!