Kan ik overgenomen parkiet nog tam maken?

Gestart door Khoppie, maart 19, 2018, 11:14:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Khoppie

Beste allemaal,

Ik heb sinds afgelopen weekend de grasparkiet van mij schoonouders overgenomen. Het is een mannetje en als ik het goed heb is het beestje tussen de 2 en de 3 jaar.
Hij is heel schuw en stil. De grasparkiet die ze hiervoor hadden was ook een mannetje en die was toch echt veel meer aanwezig en liet zich constant horen.
De vogel die ik nu heb is echter heel stil en fluit zo nu en dan eens zachtjes.

Nu zou ik het leuk vinden als hij tam zou worden en los zou kunnen vliegen. Is voor hem ook veel leuker.
Maar nu is mijn vraag of dit nog wel mogelijk is? Ik heb gelezen dat je een parkiet al van jong af aan tam moet maken anders zou het nog wel eens heel lastig kunnen worden.
Hebben jullie goede tips om een oudere vogel nog tam te krijgen. Ik steek nu regelmatig mijn hand in zijn kooi en haal deze er pas uit als hij weer rustig is. Heb gelezen dat dit de eerste stap is die je kan proberen.

Hoor het wel.

Gr. Kevin

Rammetje

#1
Ja hoor, ook een oudere parkiet kun je tam maken, al zal dat over het algemeen wat langer gaan duren. Maar hou er ook rekening mee dat niet alle parkietjes tam te krijgen zijn,  jong of wat ouder... Maar je bent al goed bezig zo te lezen. Probeer als hij wat rustig op je hand reageert eens wat trosgiers te geven, daar zijn de meeste parkietjes nogal gek op. Ook zijn er hier op de site en op internet veel tips te vinden hoe je dat het beste kunt doen.  Succes ermee en met veel geduld bereik je het meest.

Khoppie

Bedankt voor je reactie!

Ik merk na een dag al dat het iets beter gaat. Hij vliegt al minder snel op en blijft lekker op zijn stokje zitten als ik wat dichter bij de kooi kom.
In het begin zat hij vaak achterin de kooi op een speeltje maar nu gaat hij steeds vaker voorin de kooi zitten op een stol en volgt wat ik doe. Ook als ik hem bij zijn naam roep kijkt hij op en draait met zijn kopje.
Echter kom ik er wel achter dat zijn conditie echt slecht is. Als hij opschrikt en begint te fladderen is hij soms O moe dat hij amper op zijn stok blijft zitten. Hij ademt dan heel snel en lijkt amper energie te hebben om op de stok te gaan zitten. Hij is ook nog nooit uit zijn kooi geweest dus is wel verklaarbaar.

Ik zal eens wat trosgierst gaan bestellen misschien dat ik hem dan zover kan krijgen dat hij na een tijdje op mijn hand wil komen zitten.

Gr. Kevin

Rammetje

Dat fladderen en snel adem halen kan ook wat stress zijn door het schrikken. Maar hij reageert al best goed zoals ik lees. Praat heel rustig tegen hem als hij weer eens schrikt, dan stel je hem gerust.

Succes met alles!

Khoppie

Stress zal het ook zeker wel zijn. Dit is wel een van mijn grootste angsten dat hij dit teveel krijgt en daardoor zichzelf bezeert of erger. Dus doe het voorlopig rustig aan en praat veel tegen hem als ik voorbij loop.
Bij mijn schoonouders heeft hij altijd maar wat gestaan en die hebben er nooit echt veel aandacht aan besteed. Hij is totaal geen menselijke aanraking of aandacht gewent. Dit is de grootste reden dat ik hem nu genomen heb. Ik vind vogeltjes heel leuk en vond het zo sneu dat hij maar zielig in een hoekje stond te verpieteren. Nu gingen mijn schoonouders op vakantie en kwam hij logeren dus ik maakte de grap dat de het vogeltje maar bij ons moest blijven en daar gingen schoonouders mee akkoord  :P
Ga binnenkort nog een grotere kooi voor hem aanschaffen want vind de kooi die hij nu heeft te klein. Hij heeft nu een kooi met zo'n ronde opvang bak eronder. Ik wil nu gaan kijken voor een rechthoekige kooi en heb er 1 gezien van 131cm hoog, 78 breed en 52 diep. Dit is de kooi die ik op het oog heb: https://www.bol.com/nl/p/tectake-grote-vogelkooi-voliere-131cm-hoog-402287/9200000082972538/?promo=unknown_818_recentbekeken-MCM-slot_D1_product_3_
Kan er misschien met der tijd nog een vriendinnetje bij komen  :P

Gr. Kevin

Rammetje

Daar kan zeker 'n vriendinnetje bij :)

En stress is op het moment inderdaad heel normaal, hij moet nog wennen aan zijn nieuwe omgeving en geluiden. Komt goed! Laat 's nachts 'n nachtlampje branden, als hij dan ergens van schrikt is dat wel zo fijn. Hier brand ook altijd een nachtlampje.

Khoppie

Bedankt voor de tip zal vanaf aankomende nacht een lampje aanhouden  ;D