Nieuw buiten Voiliere voor mijn 2 parkieten

Gestart door Mwouters91, maart 08, 2018, 22:01:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mwouters91

Beste allemaal,

ik ben nieuw op dit forum omdat ik een stap ga zetten met mijn 2 parkieten waar ik wat meer informatie voor nodig heb.
Ik heb 2 parkieten (waar ik overigens niet zeker het geslacht van weet), 2 jaar geleden gekocht. Het waren wel nog vrij jonge vogels, maar een exacte leeftijd weet ik niet. Ik ga er van uit dat ze maximaal 2,5 tot 3 jaar nu zijn.

Ik heb de beide altijd in een kooi in de woonkamer gehad, maar ben gaan kijken voor wat nieuws en groters. Omdat ik de plek binnen niet heb om in de woonkamer een grotere kooi te zetten, en ik ze niet op een andere kamer alleen wil zetten ga ik ze naar buiten zetten.
Ik weet dat ik hier nog mee moet wachten qua temperatuur etc. dus ik heb nog tijd. Ik heb hier voor een mooi nieuw buiten voiliere gekocht van geimpregneerd hout. ZIE -> https://www.xxlhandel.nl/products/Wandvolière-Nachtegaal.html
Het voiliere is 140cm x 90cm, dus ruim genoeg voor een 2-tal.

Nu heb ik een aantal vragen betreffende het voiliere. Ik ben niet helemaal overtuigd van de bakjes die aan de voorkant hangen. Deze zitten vast met het witte klepje door middel van een veersysteempje. Is hier iemand bekend mee en zo ja is dit te vertrouwen? Ik wil natuurlijk niet dat ze het bakje weg krijgen geduwd en dan weg kunnen vliegen.

Verder vraag ik mij dan af of het niet beter is een voederplateau te gebruiken? Ik bedoel dan de metalen draaibare lades welke 1-2-3 of zelfs 4 bakjes bevatten. Dit is snel en makkelijk te verwisselen en lijkt mij veiliger?

Als laatste zou ik graag jullie kijk hebben op het geslacht. Ik kreeg ze nu niet beter op de foto.
De geel/groene is meer paars met lichtblauw rond de neusgaten. De blauw/gele is donkerblauw aan de onderkant en verloopt naar lichtblauw richting de neusgaten.

Alvast bedankt1

Mwouters91

Verder nog een vraagje. Ze hebben een redelijk groot nachthok aan de linkerzijde. Hoe richten jullie dit in? Wat moet ik er zetten, gewoon een schaaltje met water en voer? Voor de rest er een plateautje inmaken waar dit op kan staan en dan nog wat stokjes/ladders?

Bedankt!

gr,

Michael

Loeky

Dag Michael,
Ik heb helaas geen verstand van buitenvolières, maar misschien iemand anders wel? Ik begrijp dat je parkietjes niet tam zijn en dat je ze niet los laat vliegen in de woonkamer? Een buitenvolière kan dan een optie zijn. Over het geslacht van je parkieten ben ik wel zeker. Dit zijn 2 mooie mannetjes. Ze staan erg mooi op de foto. Die voederplateau lijkt mij een prima idee. Parkieten zijn heel slim en voordat je het weet hebben ze toch een gaatje gevonden en vliegen ze weg. Ik hoop dat iemand anders antwoorden kan geven op de rest van je vragen. Je kunt natuurlijk ook altijd even op Pinterest kijken. Daar staan misschien ook wel ideeen over een  buitenvolières of op youtube kijken of Googlen of bij de bibliotheek een boek lenen over  buitenvolières. Succes!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Mwouters91

Hey,

Dat klopt inderdaad, de een komt wel als ik met kijn hand de kooi in ga erop zitten maar de ander echt totaal niet. Ook omdat ze niet los vliegen wilde ik ze naar buiten doen zodat ze een stuk meer plek hebben.

Is het verstandig om de 2 mannetjes te laten zitten zo bij elkaar? Af en toenhoor ik wel een hoop kabaal en dan fladdert er van alles rond, maar even laten zitten ze weer naast elkaar op de stok. Heb nog nooit gezien dat ze echt bijten naar elkaar.

Gr,

michael

Loeky

Dag Michael,
2 mannetjes bij elkaar kan prima.

Succes,

Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Mwouters91

Top dankje!

ondertussen niet stil gezeten, het voliere vordert al aardig! Ik zal morgen eens wat foto's maken.

Gr,

Michael

Baloetje

Hoi Michael!

Zoek je toevallig nog meer parkietjes voor in je voliere? Ik zoek naar een huisje voor mijn pop van 1 jaar.
https://www.marktplaats.nl/wijzigAdvertentie/m1296339708.html