Advies Catharina parkieten tam maken

Gestart door GeenAardappel, februari 28, 2018, 23:10:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeenAardappel

Ik heb wat moeite met het trainen van mijn Catharina parkieten, de moed zakt mij in de schoenen ik hoop dat iemand wat advies heeft.

Gezien mijn vrouw zowat  haar hele leven lang vogeltjes had hebben we recentelijk 2 catharina parkietjes gehaald bij Avonturia den haag. De parkietjes (mannetje, vrouwtje) waren op moment van aankoop zo een 5 maanden oud en we hebben ze nu zo een 2 maanden in huis.

Nu zijn we uit op het tam maken, dit is belangrijk voor ons (als het enkel om t uitzicht ging namen we wel een aquarium) maar hoewel ze binnen 2 weken al uit me hand aten en op me vinger zaten (voor eten) moet ik bekennen dat ondanks dagelijkse training met veel liefde en geduld de voortgang gestaakt is en eerder achteruit lijkt te gaan.

Nu begrijp ik dat geduld de sleutel is maar de vogels lijken simpelweg niet geïnteresseerd in menselijk contact en trekken erg naar elkaar toe (als 1 schrikt van z'n schaduw kan je ze beide een uur niet benaderen).  Ik probeer ze momenteel voorzichtig te aaien maar dat gaat er absoluut niet in (wurmen om je vinger heen en vallen liever van de stok dan dat ze aangeraakt worden, dit al 4+ weken lang).

Bij de aankoop zijn we wel gewaarschuwd dat de kansen op tam krijgen ernstig verslechteren op het moment dat je er meer als 1 neemt, maar dat ze meestal wel gelukkiger zijn in paren. Mijn vrees is dat doordat de vogels in principe "wild" waren bij aankoop en het ze nu een paar vormen; het verder tam krijgen misschien niet mogelijk is doordat ze niet op jongere leeftijd meer aan menselijke interactie zijn blootgesteld. Online wel meerdere malen het advies gekregen om bij aanhoudende stagnering ze tijdelijk uit elkaar te houden en apart te trainen, echter oogt dat wat cru.

Ik hoor tevens dat binnen de kamer laten vliegen helpt enkel hebben we ze op advies van de winkel laten kortwieken om het trainingsproces te versoepelen.

Ik hoop dat iemand wat advies kan geven.

Tevens fotos van ze:
https://imgur.com/a/TkuAk
https://imgur.com/a/AR2Vd

Loeky

Tam maken is een proces van geduld, geduld en nog eens geduld en dit kan best 3 maanden duren. Geaaid worden vinden parkietjes over het algemeen niet leuk en daar worden ze meestal alleen maar angstiger van. Niet alle parkietjes worden tam en ik vind dat persoonlijk niet erg. Ik heb zelf 4 parkieten waarvan er maar 1 buiten de kooi tam is. De rest is niet bang voor mij maar gaat niet op mijn schouder zitten, 1 wel op mijn vinger, maar alleen binnen de kooi.  Kortwieken wordt helaas vaak aangeraden in dierenwinkels om je parkiet tam te krijgen. Zelf persoonlijk vind ik dat geen goed idee. Je parkietje kan dan niet meer goed vliegen en wordt er echt niet tam van. Bij mij mogen de parkieten vrijwillig uit de kooi en dat doen ze dan ook graag. Succes en ik hoop dat je wat met mijn informatie kunt.
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19