grasparkiet vragen van een beginner

Gestart door rugenne, oktober 22, 2017, 19:36:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rugenne

hallo,

ik heb recent twee grasparkieten gekocht en dit zijn mijn eersten ( uberhaupt nog nooit eerder vogels gehad dus ben echt helemaal nieuw tot deze hobby.)
nu gaat het denk ik wel vrij goed maar toch heb ik een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie ze misschien kunnen beantwoorden.
ik heb ze wesley en mike genoemd dus dan weten jullie dat even voor de vragen.\
wanneer mike gaat eten krijgt hij ongeveer 10 seconden gemiddeld de tijd voordat wesley hem wegjaagd. ( het is echt wel eens zonder wegjagen gegaan maar zelden, ook wel langer als 10 seconden en ook wel korter soms)ik heb 2 voer plekken in de kooi maar bij beide gebeurt het. ik weet nu niet of mike voldoende eten krijgt en ook weet ik niet of ik hier iets aan kan en/of moet doen.

ik wil ze ook heel graag tam maken en weet dat dit tijd en geduld vereist maar ik ben zelf wel een beetje schrikkig wanneer ze gaan fladderen. soms trek ik mijn hand dan weg. wel doe ik hem daarna rustig weer in de kooi om toch proberen te laten zien dat mijn hand eigenlijk niet eng is. doe ik hier goed aan of niet? ( mike eet al wel trosgierst uit mijn hand weg maar komt er nog niet op zitten. wesley moet er niks van hebben en blijft maar staren naarde trosgierst of juist de tegenovergestelde richting.)

ook zijn de parkietjes beiden niet super actief. van tijd tot tijd fluiten ze wel vrolijk en soms klinkt het minder vrolijk. maar spelen doen ze niet echt. ik heb een spiegeltje met belletje, ratel slinger en een schommeltje ( van hout en touw) in de kooi hangen. heb ik er te veel in hangen of moeten ze nog wennen aan de nieuwe omgeving? ( ik heb de parkietjes nu iets meer als een halve week.)

ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen. ik wil graag dat de parkietjes en ik een goeie band krijgen.

gr. rugenne

Sara

Beste,

Welkom op het forum! Leuk dat grasparkietjes je nieuwe hobby zijn en dat je hier info komt vragen.  :)
Hangen de voerbakjes ver uit elkaar? Zaten de grasparkieten nog niet samen toen je ze kocht? Het lijkt mij dat Wesley een dominantere parkiet is. Er is meestal sowieso één van de dominantste, maar de andere parkiet mag daar natuurlijk niet onder lijden. Heb je ze mannennamen gegeven omdat het twee mannen zijn, of zouden het ook twee poppen kunnen zijn? Als het twee poppen zijn, zou dit wel eens voor problemen kunnen zorgen. Het is normaal dat ze in het begin niet zo actief zijn, vaak is het toch wel een week of twee wennen in de nieuwe omgeving. Je hand wegtrekken mag je zeker niet doen, bereid je er volgende keer op voor dat ze kunnen fladderen en hou je hand kalm in de kooi. Met het wegtrekken kan je het tam maken bemoeilijken. Verder zou ik doorgaan met het oefenen met je hand en de trosgierst zoals je bezig bent. Het duurt bij de ene parkiet al wat langer dan bij de andere om het vertrouwen te winnen. Ik wil je alvast ook afraden om een spiegeltje in de kooi te hangen. Dit wil nog wel eens voor (gedrags)problemen zorgen omdat parkieten dan het spiegeltje als maatje gaan zien en dit kan agressie uitlokken tegenover jou of de andere grasparkiet. Ik zou ook zorgen dat je van de schommel twee stuks hebt en dat er twee zitstokken zijn die op de hoogste plek in de kooi hangen. Zo vermijd je dat de ene parkiet dominant kan zijn over de hoogste zitplaats.

Wat het voeren betreft, zou ik eigenlijk zorgen dat de voerbakjes ver genoeg uit elkaar hangen. Je zou ook eens voer op de grond kunnen strooien en kijken wat dat geeft. Misschien moeten de parkieten nog wennen aan elkaar en komt dit goed vanaf dat de minder dominante parkiet zich meer op zijn gemak gaat voelen. Pikken ze ook naar elkaar? Zolang er niet gevochten wordt tot bloedens toe, moet je niet ingrijpen. Toch is het aan te raden dat twee parkieten die elkaar nog nooit gezien hebben, eerst best in aparte kooien naast elkaar gehouden worden tot ze aan elkaar en aan de nieuwe situatie hebben kunnen wennen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

rugenne

dankjewel sara, ik heb sowieso al veel aan de info.

verder op sommige vragen uit je reactie een antwoord dat je misschien het situatie beeld compleet hebt.
ik heb aan 2 zijkanten een voerbakje, op de langste afstand mogelijk. en ik heb de parkieten samen gekocht en hebben ook samen in een kooi geleeft. ze pikken niet naar elkaar, het is echt puur het wegjagen bij het eten en soms heel erg luid kwateren naar mike toe. wel te melden dat mike vandaag nog geen problemen heeft gehad met het eten. hij is niet weg gejaagd.

ik zal de zitplaatsen moeten verplaatsen en een extra schommeltje aanschaffen.


gr. rugenne