Mijn 2 parkietjes uit elkaar halen?

Gestart door Laauuraa, september 08, 2017, 20:00:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laauuraa

Hallo iedereen!

Sinds kort heb ik 2 grasparkietjes: Pip en Moppie. Op dit moment zijn ze in de rui dus ik schat dat ze rond de 3 maanden zijn.

Nu ze beide was losser komen begint Pip Moppie op te jagen. Moppie mag niet op de schommel zitten, Pip jaagt Moppie weg van het stokje waar ze op zit en regelmatig lijkt het alsof ze elkaar op de snavel pikken. Ook bijt/trekt Pip aan Moppie zijn staart.

Ook lijkt het alsof ze niet graag naast elkaar op een stokje zitten.

Is dit normaal gedrag? Zijn ze aan het uitmaken wie de baas is in de kooi?

Ik ben een beetje ten einde raad, dus alle reacties zijn welkom :)

Groetjes

Boutje

Als het 2 vrouwtjes zijn dan is het vaak zo dat ze elkaar moeilijk accepteren, wat dat betreft kun je beter een mannetje en vrouwtje of 2 mannetjes bij elkaar hebben. Ik heb een mannetje en een vrouwtje, ik had eerst alleen het vrouwtje. Na een tijd in een aparte kooi zette ik ze bij elkaar en gelijk heftige ruzies, konstant bijten ook. Ik heb ze dezelfde dag weer uit elkaar gezet en ze de volgende dag weer bij elkaar gezet, tot mijn verbazing ging het nu veel beter. De eerste 2 weken hadden ze nog wel onenigheid met eten, dat kun je soms oplossen door 2 eetbakjes te gebruiken, waar ze gingen slapen maakten ze ook ruzie om (nu nog wel soms), jaagden elkaar van de schommel en andere speeltjes en de favoriete plekjes. Ze gingen ook tegenover elkaar zitten en keken elkaar aan en duwden elkaar met de snavels, ik heb begrepen dat dit inderdaad gedrag is om te bepalen wie de baas is. Bij mij was dat dus het vrouwtje, meestal zo volgens mij. Nu ze een week of 6 bij elkaar zitten gaan ze heel leuk met elkaar om, nauwelijks meer ruzie en ze zitten vaak bij elkaar, spelen leuk samen, ze kwetteren dat het een lust is naar elkaar, ze hebben echt een hele goede verstandhouding, dat had ik ook niet verwacht de eerste paar dagen. Als ik u was zou ik het gewoon een tijdje aanzien, zolang ze elkaar niet tot bloedens toe bijten. Ik denk zelf dat ze na een tijdje wel hebben bepaald wie de baas is en dat het dan stukken beter zal gaan. Ik praat puur uit eigen gedachte hoor, misschien zijn er wel hele andere meningen. En natuurlijk is ieder parkietje weer anders en zal ook anders reageren op bepaalde zaken, dat is ook een van de redenen dat ik ze zo leuk vind.