Parkietjes weer in de kooi

Gestart door Baloetje, augustus 16, 2017, 16:47:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Baloetje

Hallo parkieten freaks!

Ik heb sinds vorige week maandag twee grasparkietjes van 4 maanden oud. Tam maken gaat goed, de mannen eten al uit de hand en stappen zonder aanmoediging op de vinger als ik het trosgierst buiten bereik houdt.

Nou heb ik Lowie, een van de mannen, tot het deurtje van de kooi begeleid op mijn vinger, waarna hij uitvloog. Baloe werd nieuwsgierig en vloog er achter aan. Ze zitten nu op de bank en het gordijn, maar laten me niet in de buurt, dan vliegen ze weg. Ik kan ze dus niet lokken en betwijfel of ze de weg naar de kooi vinden.

Mijn vraag: hoe begeleid je parkietjes naar hun kooi?

Groetjes Anouk

spark

Heb je al iets geprobeerd met woord associatie?
Ik ben nu ook pas weer bezig met een jonge parkiet en zeg consequent wat ik doe.

  • Polly OP/AF
  • Deurtje OPEN/DICHT
  • Naar de Kooi
  • Kus (om ook wat interactie te hebben zonder iets van hem te verlangen)

Hij weet of gokt het redelijk goed als ie op m'n hand moet om richting kooi te gaan als ik het woord kooi noem en "Polly OP".
Het OP en AF ben ik in de kooi mee gestart. Dus van de stok naar de hand en weer terug.

Ondertussen snapt hij het woord kusje en geeft dan ook 3 kus geluiden, iets wat ik regelmatig herhaal.
Dus ik heb het vermoeden dat je gewenst gedrag met woorden kun associƫren.

Ik heb niet het probleem dat ie weg vliegt, dus het woord BLIJF heb ik niet nodig.
Met twee vogels gelijktijdig in de kooi verwacht ik wat meer uitdaging.
Het lijkt mij lastiger om ze beide gelijktijdig een aparte naam of opdracht te leren.

Boutje

Klopt wat spark zegt, het zijn soms echt net kinderen, woordjes blijven herhalen en complimentjes geven. Een van mijn parkietjes die ik al langer heb reageert heel goed als ik zeg, kom dan Freaky, koooom dan, dan is ze echt binnen een paar seconden bij me. Als ik zeg goedzo Freaky, dan doet ze datgene gelijk nog een keer. Pak bal, dan gaat ze met het balletje spelen op de bodem. Of als ik bijvoorbeeld met een doosje schud waar snoepzaadjes inzitten dan gaat ze al gelijk uit haar dak.

Baloetje

Bedankt voor de reactie! Inmiddels stappen ze allebei zonder twijfelen (in de kooi) op mijn hand als ik een stukje trosgierst aanbied en zeg : kom maar! Ook gaan ze weer van mijn hand af als ik zeg; op de stok, en ze wachten even met opspringen als ik zeg: wachten.
Ik laat ze zo weer even los om te zien of ze het buiten de kooi ook durven.
Twee tegelijk is lastig als het gaat om de naam leren of verbaal belonen als maar 1 parkietje het goede gedrag vertoont, maar het helpt ook in tam maken omdat ze samen meer durven!

Met Lowie heb ik geen problemen om hem terug te krijgen in de kooi, hij gaat er vanzelf naar toe. Maar Baloe kan niet echt zelf de kooi in, hij blijft over de grond wandelen tot ik het na 4 uur wel gehad heb en hem vang en terugzet. Met hem word het dus de truc om ook buiten zijn territorium (de kooi) op mijn vinger te stappen.


Beerinnetje

Wij hebben ook twee parkietjes.
Coco en Pino.
Als wij ze loslaten vliegen gaat Coco uitzichzelf weer in de kooi maar Pino niet.
Dus die moeten we steeds met de hand vangen. Lijkt me voor Pino een traumatische ervaring steeds en ik vind het zielig.
Hoe denken jullie over een vogelvangnetje?
Heeft er iemand daar ervaring mee?
Alvast bedankt voor de reactie.

Silva

Vangen met de hand of vangnetje lijkt mij geen optie. Dit bezorgd stress en het vertrouwen in de handen verdwijnt. Coco geeft in principe al het goede voorbeeld.
Bij mij gaat Boemie ook netjes zijn kooi in, maar mijn nieuwe grasparkiet Yuki niet. Ik laat Boemie op de ene hand stappen en Yuki op de andere. Vervolgens zet ik Boemie als eerste in de kooi en dan Yuki. Yuki vliegt vaak de eerste paar keer weg. Maar gewoon vol blijven houden en lief blijven praten. Als ze er beide in zitten beloon ik ze met een stukje gierst en natuurlijk complimentjes.

Beerinnetje

Op de hand gaan zitten doen ze helemaal nog niet.
Ze zijn nog niet eens tam. Maar wij vinden het zo zielig als ze de hele dag in de kooi moeten blijven zitten.
Daarom zet ik het deurtje van de kooi savonds open en dan maar kijken wat er gebeurt. Coco was er meteen uit en we waten erg verrast dat Coco ook weer uit zich zelf terug in de kooi ging.
Pino durfde de eerste 3 avonden niet en gisteravond ja hoor daar ging hij!
Maar na een tijd zat Coco alweer binnen en Pino niet, en het was voor ons tijd om naar bed te gaan.
Dus Pino vangen, eerst proberen met de hand en dat lukte niet en later met een doek en dat lukte wel.
Ik voelde me wel heel schuldig na die tijd.
Moeten we ze nu nog laten vliegen of niet?
Groetjes Ingrid.

AnneS

Probeer een kooi te vinden via Marktplaats (of nieuw mits je het geld er voor hebt natuurlijk)waarvan de bovenkant (dak van de kooi
)van de kooi open kan.Dan kunnen de vogels zoveel makkelijker weer in hun kooi komen dan bij reguliere vogelkooitjes die enkel een klein deurtje aan de voorzijde hebbben.Ik bedoel kooien zoals bijvoorveeld de Montana Madeira.Ik heb deze kooi al jaren en hoef nooit geen vogeltjes te vangen.Succes!