mijn ervaring en de vraag naar bevestiging

Gestart door spark, augustus 12, 2017, 15:23:11

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

spark

Achtergrond info:
Rond mei 2017 hebben we informatie gewonnen van verschillende parkiet kwekers.
In juni hebben we een keuze gemaakt tussen verschillende kwekers.
De keuze lag meer aan het feit dat we een parkiet zochten met genoeg contrast in de veren.
De kwekers zelf had ik allemaal genoeg vertrouwen in, en de passie die ze hadden was overduidelijk.
De parkiet schat ik geboren rond 20 mei en is in juli uitgevlogen, waarna hij bij ons is ingetrokken.
Thuis gekomen hebben we Polly een dag laten wennen aan de kooi.
De kooi is ingericht met wat stokjes en buig-touw, een bakje pitjes (met eivoer), water en grit in een los bakje.
Met opzet heb ik de kooi kaal ingericht, zodat de aandacht naar de momenten met ons uit ging.
Met trosgierst hebben we Polly gelokt, waarbij we zeer geduldig zijn geweest en hebben gewacht tot hij naar ons toe kwam.
Na een goede week was Polly dusdanig tam dat hij pitjes uit de hand kwam eten.
Een twee weken verder na aanschaf voelde hij zich ook buiten de kooi op het gemak.
In die twee weken fladderde Polly wel eens terwijl hij zich aan de stok vasthield. Ik begreep dat hij dan wat energie wil kwijt raken.
Ik zoch dus een manier om hem bezig te houden.
In de kooi heb ik een schommel van touw met er onder wat speelgoed/belletje zodat hij genoeg vermaak heeft.
Polly vind het leuk om de boel te slopen. De bodem bedekking was van kranten met een ijzer rooster er boven.
Dit was geen succes, want Polly wist een manier te vinden om met z'n kopje via de zijkant onder het ijzeren rooster te komen.
Na wat gewurm kwam hij met z'n kopje bij de kranten en zat hij vast. nadat ik dit had gezien vertrouwede ik dit niet meer.
Het rooster en kranten heb ik gewisseld voor een bodembedekking van schelpenzand.
Aan de deur hang ik soms een badje zodat hij zich kan wassen. Meestal drinkt hij er van en is het stom geluk als ie een natte buik heeft.

Op vandaag:
Polly is zeeer aanhankelijk en kruipt graag bij je in de nek.
Bij de kids en vrouw met lange haren, vind hij het geweldig om er in te kruipen.
Je moet er mee uitkijken, want hij hangt zich er zo in op.
Ook bijt hij graag in je kleren.
Hij wil continue geaaid worden in z'n nekje en kruipt soms met z'n kop in je vuist als je er een holletje maakt tegen je t-shirt.

Als ik speelgoed in de kooi hang is hij beduidend minder aanhankelijk.
Soms kan hij dan de rotzak uit hangen en bijt hij vaker/harder.
Haal ik het speelgoed er uit, dan is hij na een uur een totaal ander vogeltje en weer zeer lief/aanhankelijk.
Ik wissel de dagen dan af, soms geen speeltje, en andere dagen wissel ik tussen verschillende speeltjes.

Als de kids in de buurt spelen, zet ik de kooi op de grond zodat hij niet hoger is dan de kids.
Hij moet natuurlijk niet de baas worden.
De laatste dagen vind hij het echt heerlijk als we hem op onze schouder kriebelen in z'n nekje.
Hij knabbelt heel zachtjes aan je oor en maakt geluidjes.
Soms bijt hij in onze nek, net genoeg dat het onconfortabel wordt, soms zelfs wat pijnlijker.
Ik heb het vermoeden dat dit niet met opzet is. Voor de kids is dit echt minder leuk en worden ze bang van hem.

Zodra je wakker wordt/beneden komt, of terug van weggeweest, dan is hij hardstikke blij, gaat aan de draad hangen en vraagt om kriebels.
Polly fluit in het wildeweg en klinkt gelukkig.
We vertellen consequent wat we doen: deurtje open/dicht, Polly op/af, koppiekrauw, kusje.
Hij land nog vaak op ons hoofd. Dit laten we niet toe door eens een headbang uit te delen.
Dit probeert hij een paar keer, waarna Polly probeert te landen op een gestrekte arm. Het gaat langzaam aan steeds beter.

Als we aan tafel eten, naast zijn kooi, kruipt ie langs de draad ophoog, omlaag,
gaat ie achterstevoren (met z'n rug tegen de draad) aan hangen.
klimt hij tussen de spijlen van een klein houten laddertje.
Alles om maar z'n lijfje tegenaan te schuren.

Vragen:
Ik denk niet dat de parkiet buitengewoon gedrag vertoond.
Toch ben ik op zoek naar een oorzaak of bevestiging van z'n gedrag en of wij nog iets kunnen verbeteren.

- Waar komt z'n aanhankelijke gedrag vandaag?
- Moeten we de parkiet negeren als hij langs de draad op en af gaat en daarmee vraagt om gekriebeld te worden?
- Hoe komt het dat een parkiet zo anders kan reageren met en zonder speeltje in de kooi?
- Klopt het dat parkietjes in het begin "puberen" en dus meer bijten (in je kleding)
- Zijn er tips voor een betaalbare stok die je in de kamer kunt plaatsen en eventueel kunt aankleden?







spark

Ik lees net in een andere post een antwoord van Sara over het "ingraaf" gedrag van een parkiet.
Dit is precies wat ik nu ook meemaak.
Deze tip ga ik zeker gebruiken om het badje, dat hij momenteel niet gebruikt te voorzien van een doekje.
Wellicht dat ie ook z'n knaag behoefte kan botvieren op een stuk stof.

Kleintjes

Je jonge vogeltje heeft speelgoed nodig, zelfs volwassen vogels.
Knaagspeelgoed is er meer dan voldoende, en je kunt 't zelfs makkelijk zelf maken. Eierdoosje uit elkaar halen, de "dopjes" aan 'n veilig touw rijgen, en je hebt al 'n leuk knaag- en sloop- speeltje.
Geen speelgoed aanbieden, is oneerlijk; je vriendje heeft 'n uitlaat voor z;n energie nodig. Beter zou zijn, als hij 'n vriendje kreeg. En ja, ook meerdere vogels samen kunnen tam worden en blijven.

Dat hij de baas zou spelen, als hij "hoger" zou staan, is niet van toepassing. Parkieten hebben hier geen last van.

Parkieten komen ook in de puberteit, en daar zul je gewoon doorheen moeten. Dus bereidt je daar maar op voor, gemiddeld met ;n leeftijd van 3 maanden begint dit feestje. Bijten negeren, goed gedrag belonen - ook al doet 't pijn.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

spark

Ik dacht dat ook een Parkiet een rangorde bepaalde naar wie het hoogst zit.
Een paar bronnen: 1, 2

Hoe beloon je een vogel?
Zijn er andere manieren dan het geven van een stukje trosgierst en het kriebelen in de nek?

Mbt het negeren:
Als we merken dat hij in perforator-modus zich uitleeft op onze schouders, en met platte oogjes naar onze vingers hapt,
dan proberen we eerst door het maken van een sissend geluid, of naar hem te blazen aan te geven dat we het niet op prijs stellen.
Na enkele minuten als dit niet helpt, dan zetten we hem terug in de kooi.


Het speeltje laat ik op aanraden in de kooi, al merk ik dat ie toch vaker gemener bijt.
Het spreekt inderdaad voor zich dat hij moet kunnen spelen.
Wellicht zijn er nog andere oorzaken die meespelen, mbt het bijten, waar ik nog niet achter ben.

Het plaatsen van een doek in de wasbak is geniaal. Hij speelt er veel mee.


Nu de doek in de wasbak zit, heb ik de gritbak er uit gehaald.
Hij dook regelmatig in de gritbak, zonder het te "eten".
Voor mij leek het er op dat hij naar zijn oude nest verlangde, of hij probeert er aandacht mee te trekken.
De vorige parkiet was heeeel rustig, dus het gedrag is voor ons ook even wennen.


Het plaatsen van het doek heeft hem vertrouwen gegeven in de wasbak.
Deze wordt nu niet meer alleen als xxl-drinkbak gebruikt.


Elke dag gaat hij een paar keer uit z'n kooi.
Binnen enkele tellen zit ie in m'n nek al m'n haren in de plooi te doen en krast hij met z'n snavel langs m'n gezicht.
In z'n enthousiasme wil ie wel eens wat harder bijten in m'n nek, en herinnert hij me er aan dat ik me moet scheren.




Sara

#4
Over de rangorde: ik heb vaak gelezen dat papegaaien om die reden niet op je schouder mogen zitten. Ik heb eigenlijk nooit bij mijn grasparkieten gemerkt dat dit een probleem vormde. Op mijn hoofd liet ik ze echter wel niet zitten, maar dit had een andere reden (liever geen poep in mijn haar, haha!).

Fijn dat je de tip gebruikt hebt van de zakdoek in het badje en ook leuk te lezen en te zien dat je parkietje het fijn vindt! Dit opzoeken van warme plekjes en het opzoeken van nestwarmte gaat wel over tijdens de puberteit en dan kan je het badje met water vullen.

Over het belonen: ik beloonde met trosgierst, maar eigenlijk ook vooral met mijn stem. Kromsnavels zien stemgeluid als beloning, daarom dat roepen op een papegaai of parkiet die zit te schreeuwen altijd averechts zal werken (je gaat het schreeuwgedrag net belonen en dus stimuleren). Ik zei als beloning op een blije/enthousiaste manier: "Jaaaa, goed zo!". Je kan na die woorden ook wat trosgierst geven om de beloning compleet te maken/te bevestigen. Bij mij viel de trosgierst als beloning wel weg na een tijd. Toen mijn parkietjes volwassen en welopgevoed waren, gaf ik de trosgierst eerder als snack dan als beloning, als ik het mij nog goed herinner tenminste (ik heb 8 jaar grasparkieten gehad, maar heb er al 5 jaar geen meer).

Tijdens de puberteit zal er altijd ongewenst gedrag voorkomen, waaronder vooral het bijten. Dat is niet alleen voor grasparkieten zo, ook bij mijn fretten en hond ben ik door die fase gemoeten: ze testen je uit. Bij mijn grasparkieten heb ik één van de technieken gebruikt die ik op dit forum vond, namelijk de "opstapmethode". Als mijn parkiet in mijn vinger beet, dan zei ik "nee" en liet ik hem meteen op mijn andere vinger stappen met het woord "op" en dan weer op mijn andere vinger met het woord "op" en dan nog eens. Hij moest dus eigenlijk drie maal opstappen. Ik had dan wel net gezegd dat stemgeluid belonend is, maar parkieten leggen associaties tussen woorden en gebeurtenissen en bij deze methode legt je parkietje dus de associatie: "nee" (op een kordate toon) betekent dat ik drie keer moet opstappen. Deze methode is een soort van afleiding van het bijten, maar ook het laten zien dat jij de baas bent en je parkiet te luisteren heeft naar jouw bevelen ("op"). Een andere optie is het gedrag negeren of hem even in een reservekooi zonder aandacht en speelgoed zetten, dus een strafkooi/hoekje. Deze tactieken kunnen volgens mij allebei helpen, maar de puberteit blijft een fase waar je door moet en na de puberteit gaat dit gedrag van uittesten ook wel wat meer liggen. Dat neemt niet weg dat jong geleerd, oud gedaan is en dat een goede opvoeding van essentieel belang is voor het verdere leven met je huisdier, dus je kan best consequent zijn door steeds op dezelfde manier te reageren op ongewenst (bijt)gedrag.

Ik heb eigenlijk nooit een link opgemerkt tussen speelgoed en bijtgedrag, behalve dan met spiegels. Die worden dan ook vaak afgeraden omdat je parkiet hier vaak een echt vriendje in gaat zien dat hij wilt verdedigen en dat kan leiden tot agressie. Speelgoed is essentieel: mijn parkietjes hadden bergen speelgoed en er hingen steeds zeker 4 speelgoedjes in de kooi (ook niet volhangen, ze moeten nog kunnen vliegen van stok naar stok). Ik wisselde die speeltjes dan regelmatig af om verveling tegen te gaan. Een kromsnavel die zich verveelt gaat gedragsproblemen ontwikkelen, dus dat is zeker niet de bedoeling.

Het op en af gaan langs de tralies voor aandacht moet je zeker en vast negeren. Hierop ingaan is het belonen van slecht gedrag, dus voor je parkietje een reden om dit gedrag te blijven vertonen in ruil voor aandacht. Zorg dan natuurlijk wel voor voldoende speelgoed.

Ik heb zelf ooit van wat stokken hout en het deksel van een schoendoos zelf een parkietenspeeltuin gemaakt. Als je handig bent, lukt dat zeker. Je kan ook gewoon een wilgentak van een onbesproeide wilg nemen en daar speeltjes inhangen, zo'n parkietenboom is ideaal.

In ieder geval veel succes, het komt sowieso goed. Mijn vingers en handen zijn echt veel tanden en snavels gewend, maar als je huisdier dan uit de puberteit komt en je nooit meer bijt en een hechte vriend wordt, dan is die consequente opvoeding en moeilijkere fase het zeker waard geweest.

Vele groetjes,

Sara 
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

spark

Alweer dank voor de tips Sara!
Vroeger las ik wel eens statische info van een boek of website,
maar dat kan niet tippen aan een forum als deze, waarbij iedereen z'n ervaring deelt.
Ik heb er in die paar dagen flink wat van opgestoken.


Sara

#6
Graag gedaan, ik ben blij dat je er iets aan hebt! In ieder geval veel succes en als er nog vragen komen, weet je het forum te vinden.  ;)

PS: om enkele voorbeelden van zelfgemaakte parkietenbomen of speeltuinen te zien, kan je hier even kijken: https://www.parkietenfreak.nl/r-parkietenboom.php  Die parkietenboom van een fruit- of wilgentak is niet enkel een ideale plaats voor je parkiet om buiten de kooi te vertoeven en te spelen, hij kan er ook heerlijk aan knabbelen. In de kooi hangt ook steeds best een mineraalblok voor de snavel.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Solarstone83

Je spreekt over een "Hij" echter is het een "Zij" :) Vandaar ook wat meer gebijt en geknaag ;)

spark

Hi Solar,
je hebt helemaal gelijk. Ik ging vanwege de blauwe dop er van uit dat het een mannetje kon zijn.
En wat blijkt nu... zo bruin als maar kan zijn.


Je hebt een goed oog voor detail :)

Het gedrag is na een half jaar een beetje veranderd.
In de kooi is ze afstandelijker. Ze komt wel naar m'n hand en krast dan met haar snaveltje over m'n vingers.
Alsof ze iets van m'n vingers probeert af te halen, ik heb m'n handen schoon, niks van zout oid.
Open ik m'n hand en probeer ik haar te kriebelen, dan bijt ze meestal.

De dop van haar was compleet donkerbruin geworden.
Vanwege de hormonen dacht ik dat ik haar met een bakje en doek nog eens nesteldrang stimuleerde.
Ik heb het bakje er een tijdje afgelaten, maar veel verschil in gedrag kan ik nou ook weer niet constateren.
Op de bodem hebben we nu houtsnippers, en ik denk dat ze een voorkeursplekje heeft gevonden in een hoek.

Eenmaal buiten de kooi weet ze me binnen een paar seconden altijd te vinden.
Ze gaat zitten op m'n hoofd of schouders en na wat gebijt in kleding en fluisteren in m'n oor (soms schreeuwend),
wil ze wil gekriebeld worden in haar nek.

Ze praat een heel klein beetje, soms hoor je enkele woordjes wat onduidelijk voorbij komen.
Als ik de kamer uit loop wordt ze gek. fluiten, krijsen.. Ze vraagt duidelijk om aandacht.
Ik merk verschil in gedrag naar mij en naar m'n vrouw en kids.

Al met al een lief beestje.

Sara

Beste Spark,

Dat gedrag is heel normaal, want ze zit momenteel in de puberteit.  :)
Met de zoekfunctie kun je hier erg veel over vinden. Het is een periode waar je door moet, maar het gedrag is die periode echt wat minder aangenaam. Ze testen je dan vaak uit met ongewenst gedrag en meestal is negeren de beste oplossing. Je mag er in ieder geval zeker niet aan toegeven, want eens een parkiet de link legt "Als ik roep, krijg ik aandacht.", zullen ze dit telkens opnieuw doen omdat dit gedrag beloond wordt. Als je met de zoekfunctie zoekt ga je vast een aantal manieren vinden om bijten af te leren, maar het is moeilijk te zeggen welke methoden het beste zijn. Sommigen verkiezen het geven van een time-out, ikzelf gebruikte de opstapmethode. Als mijn parkietje beet zei ik "op" terwijl ik mijn vinger voor hem hield zodat hij opstapte. Vervolgens liet ik hem op de vinger van mijn andere hand stappen met het commando "op" erbij te geven en dan nogmaals op de vinger van mijn andere hand. Hierdoor wou ik laten zien dat ik de baas ben en hem ook afleiden van het ongewenst gedrag dat hij stelde. Na de puberteit waren mijn parkietjes de liefste vriendjes en beten ze nooit meer, maar of dit komt door de opstapmethode of het gewoon een periode is waarna ze terug lief worden, kan ik natuurlijk moeilijk zeggen. Ik ben eerder van mening dat opvoedingstechnieken zoals de opstapmethode wel degelijk werken. Ik heb al veel verschillende huisdieren gehad, zoals een hond en fretten, die ook allen door de puberteit gingen en dan gingen uittesten hoe ver ze konden gaan, zoals onder andere met bijten. Voor elk huisdier is de manier om bijtgedrag af te leren anders, en ik heb gemerkt dat de fret waarbij ik het meest consequent de methode om bijtgedrag af te leren toepaste, na de puberteit een fret was die mij in al die jaren (hij werd 7 jaar) nooit meer gebeten heeft, terwijl de fret die ik als vriendje voor hem kocht na een aantal jaar en waar ik tijdens de puberteit niet zo consequent mee bezig was, wel regelmatig durft bijten (hij is nu 6 jaar). Ik zou dus zeker eens op het forum neuzen wat je allemaal kan doen tegen ongewenst gedrag in de puberteit (ook hier vind je informatie over bijtgedrag http://parkietenfreak.nl/r-croky's_column3.php) en kijken hoe jij er het best mee omgaat. Koppiekrauw hebben grasparkieten die volwassen worden trouwens over het algemeen niet meer graag. Ik mocht dit bij mijn grasparkietjes enkel doen tot een leeftijd van een paar maanden.

Veel succes!

Groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

spark

#10
Hi Sara,
je hebt me aan het omdenken gezet. Die opstapmethode ga ik zeker proberen.

Nu ik wat vaker thuis ben in de vakantie merk ik dat die parkiet van ons een volhouder is.
Zodra ik de kamer uit ga en b.v. naar boven loop, hoor ik haar een lange tijd schreeuwen, en ik heb het gevoel dat ze wint zodra ik weer de kamer in loop.
Ik ga er nu op letten en als ze aan het schreeuwen is, zal ik (proberen) haar geen aandacht te geven.

thx!

by the way.
De schommel van touw, die in de foto's hierboven te zien is heb ik er uit gehaald.
Haar nageltjes waren iets aan de lange kant, en ik zocht een goed moment om deze te knipper zonder haar bang te maken.
Dit moment heb ik stomweg iets te lang uitgesteld en ze bleef hangen met haar dunne lange nageltjes in het losse touw, waar ze zo geweldig aan kon pulken.
Het zag er naar uit dat ze zichzelf niet kon redden.


Rammetje

Heb je houten zitstokken van verschillende diktes en 'n slijtstok in de kooi? Dat is namelijk goed voor snavel en nageltje. Scheelt weer nageltjes knippen : ;)

Die schommeltjes zijn inderdaad levengevaarlijk,  alles met touw is opletten geblazen, ook als de nageltjes korter zijn. Gelukkig was je er optijd bij!

spark

Citaat van: Rammetje op januari 06, 2018, 18:52:08
Heb je houten zitstokken van verschillende diktes en 'n slijtstok in de kooi?
Dat is namelijk goed voor snavel en nageltje. Scheelt weer nageltjes knippen : ;)

Een slijtstok heb ik nog niet, wel heb ik verschillende diktes takken in de kooi.
Zoals er 1 op deze (oudere) foto. Nu hangen er meerdere in.

Ik denk dat die vergelijkbaar zijn met wat ik in jouw profiel foto zie.

Heb je toevallig een type slijtstok als aanrader?
Hang je een slijtstok boven in de kooi? Omdat ie daar het meeste zit?
Ik heb ook over gelezen dat pootjes er geïrriteerd door kunnen raken.
Of was dat alleen met die schuurpapier type stokken...

Rammetje

Sorry, ik zag pas later je eerdere foto waar de zitstok opstaat. Die slijtstokken zijn niet slecht voor de pootjes hoor, dat zijn die hulsjes die gemaakt zijn van 'n soort schuurpapier die je over zo'n plastic stokje schuift, die kunnen de pootjes  behoorlijk irriteren

Ik heb de slijtstok  boven in de kooi, maar dat maakt in principe  niet veel uit, die van mij maken van alle stokken gebruik. In 'n dierenspeciaalzaak weten ze wel welke je het beste voor een parkietje kunt gebruiken. Succes ermee :)






Rammetje

#14
http://www.allesvooruwvogel.nl/a-38377110/zitstokken/pedi-perch-s/

Ik heb deze. Je hebt hem in verschillende maten en kleuren.

Kleintjes

Pedi perch heb ik zelf ook,en ook mineraal zitstokken (deze kunnen in 't begin wel kleur afgeven, dus nit schrikken als ze ineens, geel,blauw, of roze zijn hahaha)
Voorbeeldje van zo'n mineraal zitstok:
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Rammetje

Als je zo'n mineraal zitstok in je kooi hangt, hoef je dan die roze mineraal blok niet te gebruiken, of zitten daar ook nog andere dingen in die belangrijk zijn voor mijn parkietjes.



Kleintjes

't Mineraal blok heb je dan eigenlijk niet nodig, maar ik heb gemerkt dat sommige van m'n kleine vriendjes liever aan 't blok knagen dan aan de stok. Vandaar dat ik de blok ook gewoon heb laten hangen. En ze spelen met 't blokje, dat knalt zo lekker tegen de tralies *zucht*
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Rammetje

 Bedankt  voor de  info. Dan laat ik  die van mij ook maar lekker hangen. Ze  maken er ook best gebruik van, en af en toe  'n roze  kopje is ook wel weer grappig :)

Solarstone83

Citaat van: spark op januari 05, 2018, 00:00:05
Hi Solar,
je hebt helemaal gelijk. Ik ging vanwege de blauwe dop er van uit dat het een mannetje kon zijn.
En wat blijkt nu... zo bruin als maar kan zijn.


Je hebt een goed oog voor detail :)

Het gedrag is na een half jaar een beetje veranderd.
In de kooi is ze afstandelijker. Ze komt wel naar m'n hand en krast dan met haar snaveltje over m'n vingers.
Alsof ze iets van m'n vingers probeert af te halen, ik heb m'n handen schoon, niks van zout oid.
Open ik m'n hand en probeer ik haar te kriebelen, dan bijt ze meestal.

De dop van haar was compleet donkerbruin geworden.
Vanwege de hormonen dacht ik dat ik haar met een bakje en doek nog eens nesteldrang stimuleerde.
Ik heb het bakje er een tijdje afgelaten, maar veel verschil in gedrag kan ik nou ook weer niet constateren.
Op de bodem hebben we nu houtsnippers, en ik denk dat ze een voorkeursplekje heeft gevonden in een hoek.

Eenmaal buiten de kooi weet ze me binnen een paar seconden altijd te vinden.
Ze gaat zitten op m'n hoofd of schouders en na wat gebijt in kleding en fluisteren in m'n oor (soms schreeuwend),
wil ze wil gekriebeld worden in haar nek.

Ze praat een heel klein beetje, soms hoor je enkele woordjes wat onduidelijk voorbij komen.
Als ik de kamer uit loop wordt ze gek. fluiten, krijsen.. Ze vraagt duidelijk om aandacht.
Ik merk verschil in gedrag naar mij en naar m'n vrouw en kids.

Al met al een lief beestje.

Volgens mij is de neusdop van een jonge pop vaak een beetje lichtblauw met witte randjes om de neusgaten. Hier een foto van mijn pop toen ze een paar weken oud was waarvan ik ook dacht dat het een man was.




Een paar weken terug een nieuwe jonge parkiet aangeschaft waarvan ik hoop dat het een man is. De groene man op de bovenstaande foto heb ik in laten slapen  :'(.



De pop is na 2 maanden nog niet gewend aan hem en hij moet niet te dicht in de buurt komen want dan jaagt ze hem meestal weg. Deze man is overigens lastig tam te krijgen vergeleken met ander parkieten die ik gehad heb. Verder is hij wel heel erg actief, zit op de kast, op de stoel op de tafel, rent over de vloer heen, maar zodra er een hand in de buurt komt schiet hij weg. Soms lukt het om hem te lokken met trosgierst. Wanneer de pop op mijn hand zit komt hij ook wel echter wordt het dan vechten, vervolgens kuurt het popje dat af op mijn hand door er lekker hard in te bijten  ;D