Hoe slapen jonge parkietjes

Gestart door NietjeGroen, augustus 01, 2017, 08:42:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

NietjeGroen

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn 2 kleine parkietjes: Tommie en George. Ik heb ze nu 4 dagen en het valt me op dat ik ze niet zie slapen?

Zo rond half 9 's avonds worden ze rustiger en gaan ze zij aan zij in een hoekje zitten. Ze tjilpen dan niet meer en zien er soezerig uit. Even daarna vertrekken ze naar de schommel bovenin de kooi. Daar blijven ze de rest van de avond. Ik doe er dan een doek overheen omdat het vrij licht is in de woonkamer (doorzon woning, nu met zomertijd en ik kijk nog tv enzo). Ik hoor ze dan ook niet meer. Als ik naar bed ga rond 11 uur spiek ik even onder de doek hoe het gaat, en ik zie ze dan altijd op 2 pootjes en met de oogjes open. 's Ochtends als ik de doek er af haal hetzelfde.

Zou dit kunnen doordat ze nog erg jong en nieuw zijn (zijn nu bijna 7 weken, ik heb ze 4 dagen) en daardoor heel 'alert' slapen? Of worden ze wakker als ik onder de doek kijken en slapen ze wel? Ze zijn verder overdag steeds meer levendig en eten goed. Ik heb ze alleen nog niet zien drinken, maar dat schijnt normaal te zijn lees ik hier.

Groetjes Leonie

Sara

Beste Leonie,

Fijn dat je twee nieuwe gevleugelde vriendje in huis hebt. Jonge parkietjes slapen inderdaad zeker wel, maar zoals je zelf al dacht: waarschijnlijk doen ze hun oogjes open en gaan ze op twee pootjes zitten van zodra jij onder het doek kijkt.  ;D Ook niet alle parkietjes slapen op één pootje, op twee pootjes kan ook. Het kan ook zijn dat ze wat minder gerust zijn in het begin en dat ze na een tijd wat geruster durven slapen, maar uit mijn ervaring blijkt dat ze over het algemeen al snel eens even hun oogjes opendoen om te piepen als ze aan het dutten zijn.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

NietjeGroen

BEdankt ik ben al wat geruster!

Nu nog een extra vraag; wat voor doek doen jullie over de kooi in de avond? Ik had namelijk de eerste dag een theedoek, echter de kooi is vrij groot waardoor dat enkel de bovenkant bedekte.
Daarna had ik een lichte materiaal sjaal gevonden, donkergroen van kleur. Die bedekte de zijkanten en de halve voorkant ongeveer. Echter vond ik gisteravond dat Tommie zijn pootje daarin had gehaakt toen hij aan de tralies hing. Dit vond ik eng; ik was bang dat hij verstrikt zou raken! En het leek vooraf heel veilig de sjaal. Niet te zwaar enzo. Toch heb ik toen de sjaal vervangen voor de theedoek. Maar dat bied niet echt een geborgen donkere avondaanduiding. Dus ik wil op zoek naar iets wat groot genoeg is, een beetje donker maakt (mijn huiskamer is echt tot rond half 11 vrij licht nu in de zomertijd), maar vooral ook veilig is! Ze moeten echt nog een dag nacht ritme aanleren.

Bedankt bij voorbaat voor jullie antwoorden!

Groetjes Leonie, Tommie en George

Kleintjes

Hoihoi en welkom:D

Ikzelf gebruik 'n katoenen gordijn. De stof is gladgeweven en verdonkert prima, zonder dat de doek zelf donker is (licht beige, maar dik). Deze hangt voornamelijk aan de achterkant en deels de zijkanten, aangezien mijn villa beetje groot is (84 breed, 92 hoog, 48 diep ;) ). Voorkant hangt 'n fleece deken, deze hangt losjes en ook deze is glad, zonder lusjes.

Zal kijken of ik foto kan maken straks na 't werk, dan is 't duidelijk te zien wat ik bedoel.
Ander soort doek kan zeker ook. Is inderdaad wel opletten dat deze geen lusjes bevat. Liefst natuurlijk materiaal, mochten ze besluiten om te knabbelen dan is 't wel veilig :)
Om wat extra afstand tussen doek en kooi te maken, kun je houten wasknijpers gebruiken, waar de doek dan overheen gaat- heb toch al snel 'n extra halve centimeter of meer ruimte. De wasknijpers kun je dan op 'n paar plaatsen er onder plaatsen, soort cape-effect :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

NietjeGroen

Bedankt, goede tips! Ook van die knijpers is handig!

NietjeGroen

Even een update; vannacht is heel goed gegaan! Ik had een andere sjaal genomen, een kleinere van gewoon glad effen materiaal. Die gedekt net iets meer dan de bovenkant, maar aangezien ze echt bovenin de kooi gaan zitten lijkt het genoeg. Ze blijven dan rustig op de schommel zij aan zij zitten.

Vorodat ik echt ging slapen spiekte ik nog even en toen zat Tommie echt met zijn kopje onder zijn vleugel! Dus het lijkt of ze toch steeds meer ontspannen zijn bij mij :)

Ik heb ze ook al zien ruzie maken om de zaadjes als deze net ververst zijn  ;D Echte broertjes dus!

Rammetje

Citaat van: NietjeGroen op augustus 03, 2017, 08:34:28
Even een update; vannacht is heel goed gegaan! Ik had een andere sjaal genomen, een kleinere van gewoon glad effen materiaal. Die gedekt net iets meer dan de bovenkant, maar aangezien ze echt bovenin de kooi gaan zitten lijkt het genoeg. Ze blijven dan rustig op de schommel zij aan zij zitten.

Vorodat ik echt ging slapen spiekte ik nog even en toen zat Tommie echt met zijn kopje onder zijn vleugel! Dus het lijkt of ze toch steeds meer ontspannen zijn bij mij :)

Ik heb ze ook al zien ruzie maken om de zaadjes als deze net ververst zijn  ;D Echte broertjes dus!
[/quote

Fijn dat het zo goed gaat. Ik weet niet of je twee voerbakjes hebt, is altijd beter. Bij mij is het zo, gaat de een eten gaat de ander ook. Dan kunnen ze daar geen ruzie meer om maken. Alhoewel er bij mij eentje is die dan ook even naar dat ander voerbakje wil om te kijken of daar nog iets lekkers te halen valt ;D Een beetje ruzie maken is normaal, is het niet om het eten dan is het wel om 'n speeltje.

Veel plezier met gevleugelde vriendjes

Rammetje

Sorry, bovenstaande is niet helemaal goed gegaan.

NietjeGroen

Hoi Rammetje,

Dank je wel voor je reactie! Ik heb nu nog op meerdere plekken voer staan, en ook over de bodem gestrooid erbij, omdat ze nog zo klein zijn. MAar het grappige is dat ze telkens samen naar een bakje gaan en daar dan gaan bekvechten, in plaats van dat ze elk naar een apart bakje gaan :D Het ruziën is niet heel erg hoor, vaak nemen ze ook netjes omstebeurt een hapje!

Je hebt geen tv meer nodig met die beestjes; ik kan uren naar ze kijken zo schattig!

Fijne dag allemaal.

Boutje

Citaat van: NietjeGroen op augustus 03, 2017, 13:30:11
Hoi Rammetje,

Dank je wel voor je reactie! Ik heb nu nog op meerdere plekken voer staan, en ook over de bodem gestrooid erbij, omdat ze nog zo klein zijn. MAar het grappige is dat ze telkens samen naar een bakje gaan en daar dan gaan bekvechten, in plaats van dat ze elk naar een apart bakje gaan :D Het ruziën is niet heel erg hoor, vaak nemen ze ook netjes omstebeurt een hapje!

Je hebt geen tv meer nodig met die beestjes; ik kan uren naar ze kijken zo schattig!

Fijne dag allemaal.

Heel herkenbaar, ik heb ook niet zolang een tweede parkiet (alle 2 wel wat ouder, 8 maanden, mannetje en vrouwtje) en ze maakten ook ruzie met eten, ik dacht dan zet ik 2 bakjes neer en opgelost, dus niet, toen wilden ze alle 2 perse uit hetzelfde bakje eten. Maar het gaat nu wel veel beter, de meeste tijd zitten ze samen gezellig te eten, uit hetzelfde bakje. Een van de 2 vind het ook heel leuk om zaadjes op de bodem te zoeken. En inderdaad, ik zit 's avonds soms ook een uur te kijken naar hoe ze aan het spelen zijn en met elkaar omgaan, zoveel leuker dan tv kijken.