Zwakke broze snavel.

Gestart door Murlia, juni 15, 2017, 09:54:02

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Murlia

Onze parkiet kreeg opeens in een paar weken tijd een erg lange bovensnavel. Ik ben met hem naar de dierenarts geweest en daar bleek hij een parasiet te hebben. Tegen de parasiet is hij nu behandeld en de snavel is een paar keer geknipt maar blijft nu erg broos.

Nu heb ik van de dierenarts Harrison recovery formula meegekregen, daar moet ik een papje van maken en met een pipetje geven.
Het probleem is dat het mij niet lukt om het zo te geven. Hij zit er helemaal onder en ik vraag me nog af of hij wat binnengekregen heeft.

Ik hoop dat iemand mij een andere manier kan aanraden om het toe te dienen.



Sara

Zelf heb ik hier geen ervaring mee, daarom ben ik even gaan zoeken in het forum. Ik denk dat je misschien wel iets hebt aan de tips uit deze topics: http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,8523.msg33550.html#msg33550 en  http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,10702.msg44594.html#msg44594.

Veel succes en beterschap!

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Murlia

Bedankt voor de reactie Sara. Dit is helaas geen optie want ik moet het alleen geven.

Sara

Misschien is deze truc dan een optie om de tweede persoon te vervangen; https://www.parkietenfreak.nl/z-nagelsknippen.php? Ik hoop dat nog iemand anders tips heeft, want ik kan er helaas niet meteen iets anders voor vinden.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Murlia

Bedankt voor het meedenken Sara. Ik durf dit eigenlijk niet goed omdat ik bang ben dat het medicijn per ongeluk in zijn luchtpijp komt al hij achterover ligt.
Ik hoop dat er nog iemand een oplossing weet.

Sara

Je hebt helemaal gelijk, daar had ik niet bij stilgestaan. Inderdaad beter niet proberen dan. Ik hoop ook dat er alsnog iemand reageert.

Groetjes

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Sonja

Hoe gaat het met het parkietje inmiddels?
Ik hoop dat je toch nog een manier gevonden hebt om het papje te geven?

Het beste zorg je dat je parkietje tijdens het dwangvoeren zijn kopje niet kan wegdraaien, dat neem je heel voorzichtig (!) tussen je duim en wijsvinger en met je andere hand breng je langzaam en ook heel voorzichtig wat van het papje in zijn snaveltje.
Altijd langs de zijkant, en natuurlijk met hele kleine beetjes. Dan zou het moeten lukken.

Mocht het echt helemaal niet lukken of durf je het gewoon niet zo goed zelf, dan kun je ook altijd nog vragen aan de vogelarts of hij/zij je parkietje tijdelijk op wil nemen en het dwangvoeren en/of medicijnen toedienen van je over wil nemen, zolang dat nodig is.

vicky1993

Zelf heb ik dit ook met een oude parkiet gehad. Inderdaad het kopje tussen je vingers nemen en heel voorzichtig wat medicijnen in de snavel spuiten vanaf de zijkant (zoals Sonja zegt). Het ziet er gewoon een beetje zielig uit; mijn parkiet ging een beetje hoesten omdat het medicijn een wat dikke vloeistof was. Gewoon er de tijd voor nemen, maar niet te langzaam. Ik pakte mijn parkiet, pakte het kopje voorzichtig maar stevig beet, en spoot de vloeistof langzaam maar wel in één keer naar binnen. Te lang wachten maakt de parkiet erg onrustig. Ik merkte dat mijn parkiet wist dat het ging komen en ook wist dat het zo over zou zijn. De paniek werd daardoor minder na een dag of vier.

Ik heb het medicijnen geven volgehouden tot het eind (ik dacht een dag of 7, het was ook antibiotica en pijnstilling bij mij) en ben de snavel blijven knippen met een speciaal snavelschaartje. Toen het probleem daarna niet opgelost was, ben ik teruggegaan naar de dierenarts. Ik zou je dus aanraden alles wat de dierenarts heeft aangeraden, af te maken, en indien het probleem dan niet opgelost is, direct terug te gaan. Sterkte!

Sonja

@Vicky: Met het toedienen van medicijnen kun je het beste voorzichtig aan de zijkant van het snaveltje een druppeltje (of een paar druppels, net wat geadviseerd is door de vogelarts) laten vallen, dat valt dan vanzelf naar binnen.
Dat heeft een vogelarts me ooit voorgedaan en dat werkt heel makkelijk. ;)
Een parkietje raakt overigens -als je het goed doet- niet in paniek.


Bij het parkietje van Murlia gaat het overigens niet over medicijnen, maar over het geven van een papje (dwang)voer. ;)