Niet zeker of hij ziek is of wel

Gestart door Love-Timmy, mei 20, 2017, 22:52:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Love-Timmy

Beste mensen,

Twee weken geleden begon onze parkiet (man) zich erg anders te gedragen. Hij vliegt minder (maar kan het wel) en komt nauwslijks de kooi  meer uit. Ook laat hij ons hem gewoon pakken terwijl hij dit normaal niet fijn vond en weg vloog. We zagen 1 week geleden wat dunne ontlasting maar dat is nu weer normaal. Hij zit wel vaker in een bolletje en fluit minder. Zijn vleugels zijn nog prima en hij trekt ze gewoon terug als je ze vast houdt.

Hij eet en drink nog normaal maar vliegt niet meer als een gek op snoepzaad af.

Ik zie eigenlijk geen ziektes symptomen op het vaak in een bolletje zitten na. Hij is opeens gewoon enorm anders kwa gedrag en hij kijkt op de een of andere manier ongelukkig uit zijn ogen. Kunnen parkieten depressie of iets krijgen?

Wat denken jullie? Moet ik me zorgen maken hierover?

Alvast bedankt!

Groetjes!!!
:)

Kleintjes

Hoihoi,

wat naar dat je vriendje zich minder lekker voelt.
Hoe oud is hij? Is er iets veranderd in huis?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Love-Timmy

Hij is nu rond de 8 maanden oud. Niet zover ik weet, we hebben alleen een nieuwe cavia. Vroeger zat hij altijd in de cavia kooi maar sinds de nieuwe cavia komt hij daar niet meer in.  ???

Love-Timmy

In de bijlage is een foto. Zo zit er nu 9 van de 10 keer bij

Sara

Het is moeilijk te zeggen wat er aan de hand is, maar aangezien het gedrag veranderd is en hij bol gaat zitten, zou ik zeker zo snel mogelijk naar een vogelarts gaan. Grasparkieten laten immers liever niet zien dat ze ziek zijn omdat ze dan een "makkelijke prooi" zouden zijn in het wild, dus als je merkt dat er iets aan de hand is, is het vaak wel echt tijd om het te laten nakijken en een behandeling te starten. Laat je nog even weten hoe het bij de vogelarts gegaan is?

In ieder geval veel beterschap voor de mooie parkietenman!

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Love-Timmy

Ik zou enorm graag naar de vogelarts willen maar die zit hier niet in de buurt en mijn gezin is het hier niet mee eens.

Update:
Ik merk dat hij nu wat problemen heeft met zijn evenwicht en veel slaapt. Hij poept, eet en drinkt nog normaal.
De ene keer gedraagt hij zich zoals we gewend zijn en de andere keer gedraagt hij zich ziek, erg misleidend.
Zou een normale dierenarts hier iets mee kunnen? Een uitwerpselen onderzoek of iets?
Weten jullie hoeveel dit kan kosten....

Ik ga straks naar de dierenwinkel om te vragen of zie iets van vitamine of iets tegen bacteriën kunnen mee geven om het te proberen.

Love-Timmy

Update:
Kom net terug van een dierenspeciaalzaak die tot mijn geluk een werkneemster hadden met veel verstand van vogels. Zei vermoeden dat onze Snow een inwendige parasiet heeft en hiervoor heeft hij nu medicatie. Dit lijkt mij goed mogelijk omdat hij net een stofzuiger is en alles van de vloer op eet. Verder ook wat extra vitamine gekregen die hem hopelijk weer wat energie geven. Nu hopen en afwachten dat het goed gaat!

Sara

Hoe gaat het intussen met het parkietje? Ik ben niet zo thuis in de prijzen van het inwendig onderzoek, enkel een consult kost in ieder geval rond de 28 euro dacht ik (in België). Zelf gaan dokteren is vaak geen goed idee, zonder onderzoek is het nogal moeilijk om vast te stellen wat er aan de hand is. Ik weet niet of een dierenarts de uitwerpselen van vogels goed kan onderzoeken. https://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php hier al eens gekeken of er echt geen in de buurt is? Door je bericht van 22 mei over evenwicht verliezen heb ik in ieder geval het gevoel dat het bergaf ging, dus ik hoop op goed nieuws en dat je alsnog naar een vogelarts kan. Als het echt niet anders kan, zou ik zeker een dierenarts proberen. De kans is groot dat dat nog altijd beter is dan luisteren naar advies uit de dierenwinkel.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Love-Timmy

Citaat van: Sara op mei 29, 2017, 12:15:23
Hoe gaat het intussen met het parkietje? Ik ben niet zo thuis in de prijzen van het inwendig onderzoek, enkel een consult kost in ieder geval rond de 28 euro dacht ik (in België). Zelf gaan dokteren is vaak geen goed idee, zonder onderzoek is het nogal moeilijk om vast te stellen wat er aan de hand is. Ik weet niet of een dierenarts de uitwerpselen van vogels goed kan onderzoeken. https://www.parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php hier al eens gekeken of er echt geen in de buurt is? Door je bericht van 22 mei over evenwicht verliezen heb ik in ieder geval het gevoel dat het bergaf ging, dus ik hoop op goed nieuws en dat je alsnog naar een vogelarts kan. Als het echt niet anders kan, zou ik zeker een dierenarts proberen. De kans is groot dat dat nog altijd beter is dan luisteren naar advies uit de dierenwinkel.

Vele groetjes,

Sara


Gesproken met een dierenarts. Hij krijgt nu het antibiotica enrofloxoral. Het ging de eerste 2 dagen van de antibiotica kuur vrij goed maar nu is het erg slecht. Hij eet en drink maar komt niet meer naar boven in de kooi en slaapt alleen nog maar. De dierenarts vertelde ons al dat vaak wanneer je de symptomen ziet, het al te laat is. We verwachten niet dat het goed komt maar we blijven hopen.

Loeky

Wij blijven ook hopen dat het goed komt. Sterkte!
Groetjes uit Loeky's dierentuin

Dag lieve Loeky      † 21-10-2010, je was mijn beste maatje!
Dag vrolijke Happy † 24-04-2012, we missen je!
Dag mijn mooie bijzondere Doeky   † 07-04-2013, voor altijd in mijn hart!
Dag lieve Flurry, we missen je vrolijke parkiet!  † 14-07-2017 Dag Engeltje 11-03-19

Sonja

Citaat van: Love-Timmy op juni 02, 2017, 23:49:36

Gesproken met een dierenarts. Hij krijgt nu het antibiotica enrofloxoral. Het ging de eerste 2 dagen van de antibiotica kuur vrij goed maar nu is het erg slecht. Hij eet en drink maar komt niet meer naar boven in de kooi en slaapt alleen nog maar. De dierenarts vertelde ons al dat vaak wanneer je de symptomen ziet, het al te laat is. We verwachten niet dat het goed komt maar we blijven hopen.

Wat naar dat je parkietje zo ziek is.
Heeft je dierenarts je ook gewezen op de mogelijkheid om je parkietje te voeren met dwangvoer (met een klein spuitje zonder naald)?
Bij een vogelarts kun je vragen om geschikt dwangvoer.
Want misschien eet je parkietje wel wat, maar niet genoeg omdat hij zich zo vervelend voelt.
Hij heeft het wel nodig om -zo goed mogelijk- op krachten te blijven, het vechten tegen het ziek zijn kost heel veel energie.
Daardoor verzwakt hij dan nog meer.

Verder is het wel verstandig om je parkietje lekker warm te zetten (warmtelamp), en dan zo dat hij ook uit de warmte kan als het te warm wordt.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je gevleugelde vriendje er toch nog bovenop komt.