Hulp gevraagd

Gestart door Elmo27, mei 13, 2017, 09:04:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Elmo27

Hallo allen,
Ik ben nieuw hier, sinds 3 weken hebben mijn zoontje en ik een parkietje. Toen pas 4 weken oud.
Het parkietje is aan 1 kant gekortwiekt. Absoluut niet onze keuze, maar het was al gebeurd en mijn zoontje was op slag verliefd, dus hebben we hem gekocht.
Het parkietje is vanaf het begin niet bang geweest van handen. Maar vanuit de verkoper heb ik tips mee gekregen die hier allemaal als verboden staan. Hij eet inmiddels uit mijn hand. Stapt alleen op als ik mijn vinger tegen zijn buikje doe. Niet zelfstandig. Lust geen trostgierst. Als ik hem uit zijn kooitje haal, blijft hij pogingen doen om te vliegen. Heel sneu. En gaat dus in paniek ergens wegkruipen.
Ik kom dus geen stap meer verder. En weet niet wat ik moet doen. De verkoper zegt dat ik hem er toch iit moet halen en met een hand over hem heen moet gaan zitten. Maar hier lees ik het tegenovergestelde.

Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen. Nu kan ik alleen een aantal keer per dag met mijn hand hem eten heven. En heel veel tegen hem praten.


Sonja

Hallo Elmo27,

Om te beginnen heeft de verkoper je het parkietje op veel te jonge leeftijd verkocht, maar dat even terzijde.
Kortwieken doen ze vaker onder het mom dat het diertje dan makkelijker tam te maken zou zijn.
Niets is minder waar, de enige reden dat het parkietje bij je blijft zitten is omdat hij niet weg kan. Met tam zijn heeft dat niets te maken.
Goed om te horen dat jij geen voorstander bent van kortwieken. Ik kan het je ook alleen maar afraden.
Tam maken kan alleen met heel veel liefde en geduld, het is absoluut onnodig en onwenselijk om het diertje daarvoor te kortwieken.

Ik weet niet precies wat voor tips de verkoper je heeft gegeven.
Maar ik begrijp uit je berichtje dat er geadviseerd is het parkietje uit de kooi te halen.
Als je je parkietje uit de kooi pakt met je hand, wordt hij niet tam maar juist bang.

Wat je wel kunt doen is terwijl hij in zijn kooi zit rustig en op zachte, vriendelijke toon tegen hem praten. Als hij gaat fladderen blijf dan gewoon rustig zitten, zo leert hij -op termijn- dat er niets gebeurt en dat hij niet bang hoeft te zijn.
Prijs hem als hij rustig blijft zitten.
Ga pas weg als hij rustig op zijn stokje zit, eerder niet.
Het praten wat je tegen hem doet is prima! :)

De meeste parkietjes vinden trosgierst erg lekker (niet allemaal).
Maar je kunt het een tijdje aan blijven bieden. "Wat de boer niet kent dat eet hij niet" geldt ook voor parkietjes. ;) Misschien wil hij het over een tijdje toch proberen.

Op het forum en op de site kun je heel veel tips over tam maken terugvinden, dus daar kun je ook eens op je gemak lezen.
Heb geduld, je moet eerder in weken, zelfs maanden denken, dan in dagen.
Het gaat in kleine stapjes.

Vergeet daarbij ook niet dat je parkietje ook nog moet wennen aan zijn nieuwe omgeving, en dat vraagt ook tijd.
Daarbij is hij ook nog eens extra kwetsbaar doordat hij én te jong bij zijn ouders is weggehaald én gekortwiekt is.
Als het goed is krijgt hij op termijn zijn vliegvermogen gelukkig weer terug.

Ik zou hem in ieder geval absoluut NIET vastpakken, dat is niet de manier om een parkietje tam te maken, je bereikt er juist het tegenovergestelde mee.
Het is immers de bedoeling dat hij je gaat vertrouwen, en dat vraagt behoorlijk wat tijd.
Het is belangrijk dat je parkietje uit eigen beweging bij je komt zitten, dat bereik je door een vertrouwensband op te bouwen.

Heb geduld, dan komt het zeker goed hoor.

Succes, en als je nog vragen hebt kun je ze altijd hier stellen.
Veel plezier met je lieve kromsnaveltje.

Elmo27

Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik weet dat hij veel te jang was, maar hij was de enige nog. Ouders had ze al verkocht die dag. En dus 1 vleugel gekortwiekt. En daar stond ik dan. Heel mijn hart wilde toen juist het vogeltje hebben om er goed voor te gaan zorgen.
Ze adviseert nu inderdaad om hem uit de kooi te halen. Op mijn vinger stappen doet hij namelijk wel, als ik die tegen zijn buikje aan hou.  Maar als ik hem ui de kooi haal doet ie paniekerige pogingen ok weg te vliegen. Wat niet lukt. Dus zou ik hem volgens haar dan bij me moeten zetten met een hand over hem heen.
Ik begrijp nu dat ik dus vooral in de kooi met hem bezig moet zijn. Hij eet ook uit mijn hand. Maar komt niet zelfstandig op mijn hand zitten.
Wanneer kan ik hem wel uit zijn kooitje halen? Of voorlopig helemaal niet tot hij weer vleugels heeft?

Sorry voor alle vragen, maar wil het heel graag zo goed mogelijk doen voor hem.

Sonja

#3
Geeft niet hoor, die vragen. ;)

Je vraagt wanneer je hem uit de kooi kunt halen.
Ik kan daar niet een bepaalde termijn voor noemen, want ieder parkietje is en reageert weer anders.

Maar geef hem eerst ruimschoots de tijd om aan zijn kooi/huisje te wennen, zodat hij leert dat dat de plek is waar hij zich terug kan trekken en zich veilig voelt.
Het is ook belangrijk dat je hem niet uit zijn kooi pakt, maar -als het zover is- hem zelf het initiatief laat nemen om de kooi uit te komen.
Hij zal niet meteen durven, maar je merkt op een gegeven moment vanzelf dat de nieuwsgierigheid het wint van de angst.
Ik zou er nu terughoudend mee zijn, hij kan niet goed vliegen omdat hij gekortwiekt is en dan levert het hem een nare ervaring op.
En dat weerhoudt hem dan waarschijnlijk om het nog eens te proberen.

Ga bijv. bij de kooi zitten en praat rustig tegen hem, je merkt vanzelf of hij dat prettig vindt, meestal is dat wel zo.

Dat hij uit je hand eet is al heel wat, voor de paar weekjes dat je hem hebt.
Dat kun je blijven oefenen, in de kooi. (Nog) niet erbuiten, daarvoor is het nog een beetje te vroeg.
Ook niet teveel aandringen bij hem om op je hand te komen zitten, maar laat hem in zijn eigen tempo maar rustig je hand verkennen.
Eten uit je hand is prima, zo heeft hij een leuke ervaring met je hand, en dat zal hem -op termijn- aanmoedigen om ook eens (uit zichzelf) op je hand te komen zitten.

Geduld, geduld geduld....is wat je nodig hebt bij het tam maken.
Proberen niet teveel in te korte tijd te willen.
Ik schreef al dat je eerder in weken zoniet maanden moet denken.
Om een tam parkietje te krijgen moet je een vertrouwensband met het diertje opbouwen.
Dat vraagt behoorlijk wat tijd, maar pas dan zul je ook succes hebben.
Lange adem dus. ;)

Vergeet niet dat er heel veel veranderd is voor het diertje in korte tijd: Weg bij zijn ouders, zijn broertjes en zusjes, weg uit zijn vertrouwde omgeving.
Ineens vreemde mensen om hem heen, een nieuw huis, een vreemde kooi, etc.etc.
En dan ook nog in tijd van een paar weken tam worden....dat gaat hem niet worden natuurlijk. ;)

Gewoon de tijd nemen, lekker met hem kletsen, hem prijzen als hij wat meer durft. Het eten uit je hand is al een grote stap voor hem nu.


Elmo27

Super bedankt weer voor het lange en duidelijke antwoord.
Gelukkig heb ik heel veel geduld en ook de tijd ervoor. Dus dan ga ik dat voor nu doen.
Het is een enorm blij en levendig beestje, vandaar dat ik het ook vroeg. Hij lijkt zich soms te vervelen in zijn kooi en fladdert veel om energie kwijt te kunnen.
Maar dan gaan we voor nu zo verder en geduld hebben.

Nogmaals dank.

Sonja

Ok! :)
Jonge parkietjes doen dat wel vaker, ze klemmen hun pootjes dan stevig om de stok heen en fladderen heel hard.
Bedoel je dat?
Ze oefenen daar o.a. hun vleugelspieren mee.

Heeft je parkietje overigens speelgoed in zijn kooi?

Succes en plezier met tam maken.


Elmo27

Ja dat bedoel ik. Maar dan niet aan zijn stok, maar aan de zijkant van de kooi.
Ik had er een schommeltje en een spiegeltje inhangen. Maar toen las ik dat een apiegeltje niet handig is met tam maken. Dus nu alleen een schommeltje.
Wil deze week samen met mijn zoontje nog nieuwe speeltjes uitzoeken.

Heel fijn dat je me hier zo allemaal antwoorden geeft. Dat maakt me een stuk zekerder. Wil het heel graag goed doen voor het parkietje, omdat ie naar mijn idee echt een hele foute start bij de verkoper heeft gehad.

Nogmaals dankjewel. Heel blij mee.