Wie heeft de gouden tip??

Gestart door Hierisindra, mei 03, 2017, 13:04:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hierisindra

Hoi allemaal!!

Ik heb twee parkietjes (Taco en Coco). Ik heb mijn parkietjes nu ongeveer een half jaar maar ze worden niet tam. Ze kunnen wel opstappen en ze eten uit mijn hand maar als ze even uit hun kooi zijn, vliegen ze gelijk weer terug naar hun kooi. Ik heb al van alles geprobeerd: trosgierst op je hand houden, veel tegen ze praten, kortwieken zodat ze niet meer weg kunnen vliegen (maar dat vind ik wel dubbel want je dwingt ze om tam te worden). Wie heeft de gouden tip voor het tam maken van je parkietjes?  ;D

Kleintjes

Geduld is en blijft de sleutel. Elk parkietje heeft 'n ander karakter, en de ene leert sneller dan de ander.
Met kortwieken doe je niet veel goed voor de vertrouwensband die je probeert te maken.
Maak 't buiten hun veilige huisje eens interessant: 'n Speelplekje bijvoorbeeld. Parkietjes ontdekken graag, en soms is iets interessants buiten hun huisje net genoeg om ze over te halen "buiten te spelen" (om 't even zo te noemen).
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

spark

Uit je verhaal lees ik dat je tam associeert met een vogel die lang uit de kooi bij je blijft.

M'n vorige parkiet was zeer tam, at uit m'n hand en je kon er in de kooi mee spelen.
Langer dan een minuut weg van de kooi zat er (helaas voor mij) niet bij.
Nieuw speelgoed of een simpel belletje in de kooi moest eerst een paar weken geïnspecteerd worden alvorens er tot actie werd uitgegaan. Na maanden werd het buitenaardse speelgoed de beste vriend.


Na 8 jaar vertoonde ze ineens zeer aanhankelijk gedrag, ze kwam naar me toe en wilde bij me blijven zitten.

Het gedrag dat ze vertoonde was zeer dubbel. Ik dacht dat ze blij was, maar zag de hints niet aankomen.
De parkiet voelde duidelijk dat er iets mis was en overleed na een paar weken.
Das weer een hele andere kant van gedrag als ze uit de kooi willen heb ik meegemaakt.


Een andere parkiet die ik heb gehad, had een gezwel achter de neus.
We zijn een paar keer naar een dierenarts geweest, maar die kon helaas de oorzaak niet wegnemen.
het begon met een overduidelijke ademhaling die ook zonder inspanning zichtbaar was. Een paar jaar later lag het halve neusje er bijna af doordat er achter iets tegen drukte.
Je merkte duidelijk dat het vogeltje nooit gezond is geweest en elke inspanning veel energie vergde.

Wat ik wil meegeven:
sommige parkieten voelen zich prettig in de kooi en hebben de behoefte niet om er uit te komen.
De ander heeft misschien iets, waarbij er te weinig energie is voor de inspanning die het kost.
Zoals altijd, geef ze de tijd. Het beestje geeft zelf wel aan wat het wil.

Mogelijk kun je ze kleinere stapjes aanbieden.
- Komen ze al in de deuropening trosgierst eten?
- hangen er aan de buitenkant van de kooi ook takjes waar ze op kunnen zitten?
- Heb je iets leuks boven op de kooi waar ze kunnen spelen?