Parkietje erbij ja of nee?

Gestart door M3tje, mei 01, 2017, 15:16:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

M3tje

Hoi,

Wij hebben een parkietje Birdy van 7 jaar oud die nu ruim een jaar bij ons woont. Hij is erg op mensen gericht en erg tam, het liefst speelt hij met ballen, gaat graag mee naar de keuken en koffiezetten, hij is echt ontzettend lief. Ook vindt hij het heerlijk om bij je te zitten te kletsen en kusjes te geven. Echter werken wij beiden bijna volledig fulltime, alleen op woensdag is er iemand van ons thuis, en in het weekend uiteraard. Als we uit werk komen loopt hij al te roepen en te dansen dat hij uit z'n kooi wil, en dat doen wij uiteraard ook meteen. Toch vinden wij het soms zielig dat hij overdag dan zo alleen zit. Echter omdat hij zo op mensen is gericht, en altijd alleen is geweest, weten wij niet of het verstandig is een vriendje voor hem aan te schaffen. Onze voorkeur zou in dit geval uitgaan naar een parkietje in een aparte kooi om hem niet teveel te laten stressen. Maar hoe hij zal reageren of jaloers zal worden weten wij niet. Wat raden jullie aan?

Sara

Hallo, welkom op het forum! 7 Jaar is al een hele mooie leeftijd. Ik ken niet heel veel parkietjes die zo oud geworden zijn (bij mij zijn de oudste parkietjes maar 5 jaar geworden), maar uitzonderingen kunnen wel 10 of 11 worden. Ik denk dat je dus in ieder geval best een ouder parkietje neemt, die het wel gewoon is om met andere parkietjes samen te leven. Aangezien jullie zo weinig thuis zijn, zou ik het in ieder geval wel proberen. Zoals je zelf aangeeft, is het best om het nieuwe parkietje eerst in een aparte kooi, naast de kooi van Birdy, te huisvesten. Je kan dan al eens een weekje of twee kijken of ze vanuit de kooien toenadering zoeken naar elkaar. Als dit zo is zou je ze samen kunnen laten vliegen om te kijken hoe het gaat. Als dit goed gaat, zou je ze samen kunnen huisvesten in een kooi die voldoende groot is voor 2 parkietjes. Je kan misschien best de inrichting wat aanpassen om te zorgen dat de kans dat ze het samen goed kunnen vinden zo hoog mogelijk is, door twee stokjes op de hoogste plek te hangen, te zorgen voor twee schommels in plaats van één, twee eetbakjes te voorzien enz. Meestal gaat dit wel goed na een tijdje hoor. Als Birdy een mannetje is kan je zowel een mannetje als een popje bij hem zetten, maar misschien is een mannetje leuker voor een parkietje van zijn leeftijd omdat popjes nog wel eens wat "feller" kunnen zijn.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes