Welke waarde heeft mijn dier?

Gestart door Kleintjes, maart 05, 2017, 14:59:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kleintjes

Heel mooi artikel dat ik gevonden heb, bij ons Duitse collega forum / site Welli.net. Ik heb mijn best gedaan om 't zo duidelijk mogelijk te vertalen voor jullie :) Link naar 't originele artkiel staat onderaan.



Welke waarde heeft mijn dier?

Dierenwinkel XY
Grasparkiet pop : 25 €
Grasparkiet man : 28 €
Grasparkiet nestjong: 32 €
Nieuw Guinea-Edelpapagaai: 1700 €
Cavia Gladhaar: 28 €
Cavia Langhaar: 32 €
Kleurmuis: 3 €


Dieren, die in de aanschaf duidelijk niet veel kosten, worden vaak met opmerkingen als "niet veel eisend", "eenvoudig te houden" of "geschikt voor beginners" bestempelt. Dat naast de aanschafprijs ook nog vaak hogere kosten komen zoals geschikte huisvesting, gezonde voeding en de dieren arts komen, dat wordt graag nogal eens over 't hoofd gezien. Waarom zou men voor alles er omheen zoveel geld uitgeven, als 't dier niet zo veel kost? Wat niet veel kost, is ook niet veel waard.

Of toch wel?

Tegenwoordig kan iedereen 'n dier houden, die er maar zin in heeft. Vaak hebben ze slechts 'n vage voorstelling welke verwachtingen er aan de toekomstige houder van 't kleine wezentje worden gesteld.
Men gaat naar de dierenwinkel, koopt misschien 'n kleine gids en leest deze eens. Of men laat zich adviseren in de dierenwinkel door 't "bekwame personeel".
Als je dat gedaan hebt, dan weet je immers al alles, wat je als houder moet weten, tenslotte klopt 't allemaal met wat in de boeken staat voor de volle 100% en de verkopers moeten er ten slotte ook verstand van hebben, anders zouden ze er niet werken.

Of toch niet?

Welke van de bovengenoemde dieren zou jij, lieve lezer, als eerste in huis halen.
De Nieuw Guinea Edelpapagaai?
Waarschijnlijk niet.
En waarom niet?
Omdat de aanschafprijs zo hoog is. 't Verantwoord houden kost zeker ook erg veel. De aanschaf maakt al 'n groot gat in je huishoudportemonnee. Zo'n aanschaf moet goed doordacht zijn.
Dan toch liever 'n grasparkietje. Die is niet zo duur. En als 't mis gaat, tja, dan haal je toch gewoon 'n andere?
Toch?
Fout!

Waarom is 't leven, 't welzijn van 'n grasparkiet minder waard, dan dat van 'n Papegaai? Alleen omdat hij goedkoper is? Makkelijker te verkrijgen? 6 Dagen per week beschikbaar in bijna elke dieren winkel, tuincentra en bouwmarkt?*

't Maakt niet uit, welk dier je aanschaft, 't gaat nog steeds om 'n klein of groot levend wezen. Als houder neem je de verantwoordelijkheid over zijn leven en heb je de zorg ervoor, dat 't je beschermeling goed gaat. Onafhankelijk van de vaak lage prijs waarvoor dit leven verkocht is.

De handel verlaagt dieren naar iets, wat ze niet zijn: gewone dingen.
Dingen, die mankementen hebben, die kapot kunnen gaan.
Van ruil uitgesloten, als dat gebeurd.
Maar aanvulling is er al.
Komt elke maandag.

Link naar 't originele artikel
* Uitleg: Gelukkig zie je dat hier nog niet zo heel vaak, dat dieren worden aangeboden in de bouwmarkt.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Sonja

Goed artikel, Maartje.

Het feit dat veel dieren zo makkelijk verkrijgbaar zijn in winkels, tuincentra etc. én het feit dat ze bijna niets kosten, werkt impulsaankopen in de hand.
Een slechte zaak.
Veel dieren worden met het grootste gemak gedumpt als men er "geen zin meer in heeft".
Er niet bij stilstaand dat dat voor het diertje meestal een afschuwelijke dood betekent.

Als een dier ziek wordt kunnen de dierenartskosten flink oplopen, tot vele malen meer dan het dier in kwestie in aanschaf heeft gekost.
Veel mensen besluiten helaas dan ook om maar niet naar de dierenarts te gaan want "een nieuw dier is goedkoper".

Van mij mag de verkoop van huisdieren in winkels, tuincentra, bouwmarkten etc. gestopt worden.
Als mensen meer moeite moeten doen om aan een dier te komen (uit de opvang, bij goede fokkers en kwekers) en er meer voor moeten betalen, denken ze in de regel ook beter na van tevoren of ze het betreffende dier ook wel echt willen hebben.
Minder of beter nog: Geen impulsaankopen meer.
Want daar worden de dieren vaak de dupe van.
Zo triest... :-\


Kleintjes

Ben 't helemaal met je eens.

Ik vond dit artikel zo mooi en pakkend, dat ik toestemming heb gevraagd of ik 't mocht vertalen om hier te gebruiken.

Ik hoop ook, dat dit artikel mensen wakker schudt en tot nadenken aanzet.
Impulsaankopen moeten niet gebeuren met levende zieltjes, 'n zak chips of pak koekjes heeft er last van.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses