Mannetjes, popjes of allebei?

Gestart door Pierlala, maart 02, 2017, 11:45:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pierlala

Ik heb sinds kort twee parkietjes,

Ik dacht persoonlijk dat ze mannetjes waren vanwege de blauwe gloed op hun neusdopjes. Maar iemand anders denkt dat het vrouwtjes zijn. En de fokker zelf denkt dat alleen de groene een vrouwtje is.

Kan iemand mij hier duidelijkheid in geven? De fokker zei dat ze ongeveer 7-8weken oud zijn.




Sara

Deze foto's zijn wat duidelijker dan die in je andere topic. De groene is inderdaad duidelijk een popje, maar het blauwe parkietje denk ik ook. Ik denk dat het een popje is omdat de neusdop zo licht is van kleur rond de neusgaatjes. Er zullen vast nog reacties komen, zodat je het wat zekerder weet.  :) Een parkietje mag wel pas weg bij de ouders vanaf 8 weken, maar ik denk eigenlijk dat ze wat ouder zijn want de streepjes op hun voorhoofd zijn al wat vervaagd. Ter vergelijking heb ik foto's toegevoegd van twee van mijn parkietjes, van toen ze 8 weken oud waren. Dit waren twee mannetjes en die hadden duidelijk een neusdop die paarser was dan jouw parkietje.





Parkietje 2 (met de gsm gemaakt, dus nogal vaag, maar hij had ook een paarse neusdop)


Vele groetjes,

Sara

Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

Pierlala

Oooh wat super schattig. Ik weet nog dat mijn parkietje Halo er ook zo uit zag. Halo was zo jong toen ik hem kreeg dat hij nog een zwart snaveltje had. Hij werd ook heel makkelijk tam. Ik denk inderdaad dat mijn parkietjes dan veel ouder zijn dan 7-8 weken. Misschien zelfs rond de 12 weken?

Dat is wel jammer want de fokker leek mij betrouwbaar.

Sara

#3
Dankje! Ik had ze allebei zelf gekweekt en al van kleins af aan elke dag even uit het nest genomen, vandaar dat ze al meteen tam waren. :) Het is moeilijk te zeggen, ze zijn toch nog wel jong want ze hebben nog geen witte iris rond hun ogen en de kleuren zijn ook nog flets/zacht. 12 weken denk ik nog niet, want rond die tijd komen ze in de jeugdrui en wisselt hun verenpak naar fellere kleuren, dus dat is een redelijk hevige rui. Ik vermoed dat ze dan ergens tussen 9 en 12 weken oud zijn, dus als ze in de rui komen kan je schatten dat ze dan ongeveer 12 weken zijn. Ik weet niet of ik dit in het andere topic al gezegd had, maar van het samenhouden van twee popjes komen op termijn meestal ruzies. Het is dus eigenlijk niet aan te raden. Een oplossing kan zijn om een grotere kooi aan te schaffen en er twee mannen bij te zetten, of eventueel de fokker contacteren om alsnog een parkietje terug te brengen en dan ééntje te nemen die wel duidelijk een mannetje is. Je kan ook afwachten om zeker te weten of het wel twee popjes zijn, ik durf het nog steeds niet met zekerheid zeggen.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes