nieuw parkietje erbij ja of nee?

Gestart door dapje, maart 01, 2017, 11:01:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

dapje

Wij hadden twee parkietjes in een grote kamer volière. Een mannetje en vrouwtje. Brinkie en parkietje.
parkietje is deze week overleden. Brinkie heeft de eerste dag erg geschreeuwd, maar nu is hij iets rustiger geworden.
Binkie kletst nog lekker en hij eet en drinkt prima.
Binkie is echter geen handtam parkietje, wat we wel hebben geprobeerd. Hij is erg bangig.
De parkietjes zijn van mijn dochter. Ze is 18 en heel druk met haar opleiding en werken. Ze heeft niet veel tijd voor ze momenteel. Dat had ze altijd wel, maar dit is veranderd.
Ze vind het heel zielig dat Binkie nu alleen zit. Is het slimmer om er wel een ander parkietje bij te zetten nog?
Binkie is een enorme schreeuwer af en toe en parkietje hebben wij er toen bij genomen en die heeft dat schreeuwen ook over genomen.
Gaat die nieuwe dan ook weer dat schreeuwen overnemen?
Nu ik dit zit te schrijven zit Binkie lekker te kletsen in zijn kooi.


Sara

Ik zou inderdaad niet twijfelen en er een nieuw parkietje bij zetten. Waarschijnlijk neem je best een parkietje dat ongeveer dezelfde leeftijd heeft als Brinkie. Hoe oud is hij? Als je een nieuw parkietje ophaalt kan je met de vorige eigenaar afspreken dat je eerst twee weekjes kijkt of het klikt tussen de parkietjes en dat je het nieuwe parkietje terugbrengt indien dit niet zo is. Bij een mannetje kan je zowel een mannetje als een popje zetten. Dat het nieuwe parkietje ook eens gaat schreeuwen, kan natuurlijk wel. Mijn parkietjes schreeuwden niet de hele dag, maar hadden zo'n kwartiertje per halve dag eens een "sakkertijd" (zoals ik het zou noemen :) ) waarin er wel wat "geschreeuwd" of "gegrommeld" werd. Deze geluiden maken ze onder andere wanneer er gevaar dreigt. Dat ze de hele dag zo schreeuwen, is wel niet zo normaal denk ik. Is dit al lang zo of kan het zijn dat hij pijn heeft of last van iets? In ieder geval kan je bijna elk parkietje op elke leeftijd nog tam maken met veel geduld.

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes

dapje

Hoi Sara, Binkie schreeuwt niet de hele dag, maar als ik een vriendin op bezoek heb of als we televisie kijken doet hij het.
Waarschijnlijk wil hij over het geluid heen. Het is echter wel irritant en er zijn mensen die zeer geïrriteerd worden. Ik heb een doek gemaakt voor over de volieire als hij zoveel schreeuwt als er bezoek is.
Ik ga denk ik een hobby-kweker bellen om een vrouwtje aan te schaffen. Daar hadden we dat andere vogeltje ook vandaan. Hij is wel erg vrolijk en zit heerlijk te keuvelen en te spelen in zijn kooi als ik thuis ben. Maar ik vind twee parkietjes veel gezelliger om naar te kijken.
Ik weet alleen niet waar die ander aan is gestorven. Ik wil dus nog even een weekje afwachten en dan kijken of Binkie niet ziek gaat worden. Dat wil ik het nieuwe parkietje niet aandoen.

Sara

Dag Dapje, dat schreeuwen als er veel geluid is van tv of bezoek ken ik. Ik hing dan ook een donkere doek over de kooi en dan werd het rustig, want anders is het natuurlijk erg vervelend. Vind het een goede keuze om voor een tweede parkietje te gaan. Misschien kan je de kooi al eens goed afwassen met iets ontsmettend dat veilig is voor parkietjes zoals Dettol. Ohja, om het nieuwe parkietje te introduceren kan je het eerste best in een aparte kooi zetten voor een weekje, naast de kooi van je huidige parkiet. Indien je echt niet aan een tweede kooi kan geraken, kan je best de inrichting van je volière veranderen en zorgen voor bijvoorbeeld twee zitstokken of schommels op de hoogste plaats in de kooi. Dat geeft meer kans op succes bij de kennismaking.

Vele groetjes en veel plezier met je nieuwe parkietenvriendje,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes