Jong parkietje bij oude (minder tamme) parkiet?

Gestart door Silvie, februari 23, 2017, 20:10:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silvie

Hoi allemaal,

Ik zoek tips over 2 vogels bij elkaar houden. Zelf heb ik daar minder goede ervaringen mee. Na 2 jaar alleen Joep besloten we voor een nieuw vriendje te gaan: Croky. Joep was heel tam en is dat altijd gebleven (echt op contact met mensen gericht). Croky is altijd een beetje een schuwe vogel gebleven. Wel tam en op de vinger zitten maar niet veel meer dan dat. Croky probeerde Joep altijd te verjagen in en buiten de kooi. Haalde vaak uit naar hem met zijn snavel en beet in z'n pootjes. Ik heb er altijd een beetje spijt van gehad dat ik Joep met een (achteraf) niet-welkome huisgenoot opzadelde. Na het overlijden van Joep fleurde Croky op en was hij minder gejaagd en schuw. Helaas is Croky inmiddels ook overleden.

Tot zover wat achtergrondinformatie. Mijn vriend heeft een parkiet Koko. Eigenlijk is de parkiet van zijn dochter maar zij doet weinig met het beestje. Ik probeer Koko al 2 jaar tam te krijgen en dat lukt redelijk. Op de vinger, kusjes geven en rustig zitten. Spelen buiten de kooi doet hij heel weinig. En Koko kan vrij gemeen uitvallen naar "derden". We kunnen nu een nieuw parkietje krijgen uit het blok. Deze vogel is nu al heel rustig, lief en tam. Maar ik twijfel, kan ik dit Koko wel aan doen? Wat als ik straks 2 weinig tamme / schuwe vogels? Kunnen ze samen in één kooi? Mag dat meteen? Misschien iemand tips? Dank alvast!

Groeten,
Silvie

Sara

Als je de eigenaar van het jonge parkietje kent, kan je altijd afspreken dat je eerst kijkt of het klikt tussen de parkietjes en het parkietje terugbrengt indien dit niet het geval is. We raden hier wel steeds aan om het tweede parkietje eerst een tijdje te laten wennen in een aparte kooi die je naast de kooi zet van je huidige parkiet. Als het parkietje na een weekje de nieuwe thuis gewoon is, kan je beginnen met tam maken. Als het op de vinger stappen al vlot gaat, kan je het nieuwe parkietje uit de kooi halen en je huidige parkietje ook. Als dit een tijdje goed gaat tussen heb buiten de kooi kan je proberen of samen in de kooi zitten ook lukt. Je kan het dus best rustig en stapsgewijs aanpakken. Als samen in de kooi zitten niet lukt, raden we ook wel eens aan om de inrichting van de kooi te veranderen en ervoor te zorgen dat je alles dubbel hebt, zoals twee stokken op het hoogste plekje, twee schommels, twee voerbakjes, ... Veel succes!

Vele groetjes,

Sara
Vele groetjes van een ex-grasparkietenbaasje (met heimwee) ;-)
Ook een pootje van Zoë en Fenna, mijn keeshondjes